کد مطلب: ۲۹۳۹۶۵

روایت فایننشال‌تایمز از جلسه سوال از رئیس‌جمهور

روایت فایننشال‌تایمز از جلسه سوال از رئیس‌جمهور

حسن روحانی، رئیس‎جمهور میانه‌روی ایران روز سه‌شنبه در مجلس حضور یافت تا به سوالات نمایندگان در مورد عملکرد دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی پاسخ دهد. با این حال او راه‌حل جدیدی برای خروج از بحران، به ویژه سقوط 60 درصدی ریالِ ایران ارائه نداد.

حسن روحانی، رئیس جمهور میانه‌روی ایران روز سه‌شنبه در مجلس حضور یافت تا به سوالات نمایندگان در مورد عملکرد دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، ادامه تحریم‌های بانکی، کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و سقوط ارزش پول ملی پاسخ دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از فایننشال‌تایمز، این دومین بار است که رئیس‌جمهور وقت برای پاسخ به سوالات در برابر نمایندگان مجلس حاضر می‌شود. پیش‌تر این اتفاق در سال 2012 و در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داد. او با حضور در مجلس در مورد اقدامات و تصمیمات دولت به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

حسن روحانی در حالی که تلاش کرد از عملکرد دولت خود دفاع کند، اما راه‌حل جدیدی برای مقابله با مشکلات اقتصادی ایران از جمله سقوط 60 درصدی ریال این کشور تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا ارائه نداد. با این حال اعلام کرد که طی مکالمه‌ای تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، بر ضرورت تامین خواسته‌ای ایران برای ادامه همکاری در برجام بدون حضور ایالات متحده تاکید کرده است.

او همچنین از عملکرد تیم خود، به‌ویژه در مورد امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 دفاع کرد و گفت: ما به 100 درصد اهداف خود تحت توافق هسته‌ای دست نیافته‌ایم. در حال حاضر می‌توانیم در برجام باقی بمانیم یا آن را ترک کنیم. اما اگر اروپا نتواند تعهدات خود را برآورده کند، راه‌حل سومی هم وجود دارد.

پس از آنکه دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد، از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، دیگر امضاکنندگان این توافق -کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین- در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که برجام را صرفنظر از تصمیم ترامپ، حفظ خواهند کرد.

فایننشال‌تایمز مدعی شده که تندورهای ایران در مجلس، قوه قضاییه و سپاه پاسداران در تلاشند تا با اصلاح‌طلبان مقابله کنند. آنها روحانی را به تمرکزِ بیش‌ازحد بر توافق هسته‎ای و عدم تحقق وعده‌های اقتصادی‌اش که قرار بود پس از این توافق حاصل شود، متهم کردند.

مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای مجلس رو به روحانی گفت: شما کاخی ساخته‌اید به نام کاخ آرزوها، برجام و تهش ارتباط با آمریکا بود. اما ترامپ تنها با یک ضربه آن را نابود کرد. شما وعده دادید که همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های غیرهسته‌ای لغو می‌شوند، اما این‌طور نشد.

از سوی دیگر، تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر اجرایی می‌شوند. بزرگ‌ترین منبع درآمد خارجی ایران، صادرات نفت است. همچنین، در ماه جاری میلادی، دور اول تحریم‌ها که صنعت خودرو، خریدوفروش فلزات گرانبها و خرید دلار را هدف قرار می‌داد، اجرایی شد.

روحانی در مجلس خواستار وحدت میان گروه‌های سیاسی ایران بود، اما با این حال به شکلی غیرمستقیم تندروهای ایران را مقصر اصلی خروج آمریکا از برجام دانست. این در حالی است که گروه‌های اصلاح‌طلب ادعا می‌کنند ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران که به دلیل مشکلاتی چون افزایش قیمت‌ها و کمبود آب از سال گذشته آغاز شده، از سوی مخالفان دولت روحانی سازماندهی شده است.

اکثر نمایندگان مجلس اظهار کردند که با پاسخ رئیس‌جمهور در مورد تحریم‌های بانکی متقاعد شدند اما در مورد مساله نوسانات ارز، نرخ بیکاری و رکود اقتصادی توجیه نشده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگان مجلس پرونده نحوه مقابله دولت روحانی با مشکلات اقتصادی کشور را به قوه قضاییه ارجاع دهند.

روحانی همچنین در سخنان خود از مخالفان خواست تا در مورد سختی‌ها و فشارهای اقتصادی اغراق نکنند و گفت: در حال حاضر ما در مرحله آسیب هستیم و نباید آن را بحران بنامیم. من به مردم قول می‌دهم که دولت بهترین اقدامات را برای عرضه کالاهای اساسی با قیمت‌های مناسب انجام خواهد داد.

در حال حاضر، بانک مرکزی دلار 4200 تومانی در اختیار واردکنندگان کالاهای اساسی قرار داده است.. با این حال به نظر می‌رسد مردم عادی و سیاستمداران به آسانی با وعده‌ها و اقدامات روحانی متقاعد نمی‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.