کد مطلب: ۲۷۰۲۳۳

جنجال دلارهای دولتی در مطبوعات

جنجال دلارهای دولتی در مطبوعات

شهروند در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: گفته می‌شود بزرگترین دریافت‌کننده دلار 4200 تومانی شرکتی است که وارد‌کننده روغن است؛ شرکتی که به یک خانواده معروف تعلق دارد، البته معروف از آن جهت که یکی از بزرگترین متهمان رانت‌خواری در ایران است.

میلاد مرادی: این روزها خبرهای ارزی در صدر اخبار قرار می‌گیرند. سیاست، اجتماع، فرهنگ و حتی فوتبال از نوسانات ارزی در چند ماه اخیر متاثر شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دومینوی اتفاقات ارزی روز گذشته بانک مرکزی اقدام به انتشار لیست شرکت‌های واردکننده با ارز دولتی کرد.

در لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی آنقدر نکته وجود داشت که مطبوعات کشور را مجاب کند، بر روی آن تمرکز ویژه کنند. روزنامه آفتاب یزد با تیتر سوالی «میلیاردرها دلار ارز دولتی کجا خرج شد؟» به بررسی این موضوع پرداخته است.

این روزنامه در گزارش خود تاکید داشته که لیست منتشر شده از سوب بانک مرکزی با سانسورهایی همراه بوده است. روزنامه قانون نیز با تیتر «شفافیت ناتمام» به مساله سانسور در لیست منتشر شده و تعیین ضرب‌العجل 15 روزه حسن روحانی برای اعلام متخلفان واردات خودرو پرداخته است.

این روزنامه در مورد سواستفاده برخی از شرکت‌های وارداتی از ارز 4200 تومانی، می‌نویسد: بسياري از شركت‌ها براي وارد‌ات، ارز د‌ولتي د‌ريافت كرد‌ند‌ اما سود‌ و منفعت بالا مجال اين را به صاحبان آن‌ها ند‌اد‌ تا براي لحظه‌اي به شرايط اقتصاد‌ي كشور و هموطنان خود‌ فكر كنند‌. اين افراد‌ ارز د‌ولتي را براي وارد‌ات د‌ريافت كرد‌ند‌ اما كالاي وارد‌ شد‌ه را با قيمت ارز آزاد‌ به مرد‌م فروختند‌.

قانون در بررسی خود اشاره می‌کند که واردکنندگان خودرو و دارو در لیست منتشر شد از سوی بانک مرکزی وجود ندارند. قانون اعتقاد دارد که برخی از کالاهای وارد شده جزء کالاهای اساسی نبوده‌اند.

این روزنامه اشاره می‌کند: د‌ر ميان فهرست 1500 شركت معرفي شد‌ه از سوي وزارت صنعت كه ارز د‌ولتي د‌ريافت كرد‌ه‌اند‌، حد‌ود‌ سه صفحه از اين فهرست به وارد‌ات چاي اختصاص د‌ارد‌ و اين امر نشان مي‌د‌هد‌ كه ظرف د‌وماه اخير رقمي بيش از 20 ميليون يورو ارز د‌ولتي براي وارد‌ات چاي اختصاص د‌اد‌ه شد‌ه، اين د‌ر شرايطي است كه صنعت چاي د‌ر كشور ما رو به نابود‌ي است و بيش از هر زمان د‌يگري چايكاران كشورمان به حمايت‌ د‌ولت نيازمند‌ند‌.

روزنامه شهروند نیز با تیتر «حمله گازانبری به رانت و فساد» اعتقاد دارد که انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی گام بزرگی علیه سواستفاده‌گران است.

شهروند در ابتدای گزارش خود می‌نویسد: گفته می‌شود بزرگترین دریافت‌کننده دلار 4200 تومانی شرکتی است که وارد‌کننده روغن است؛ شرکتی که به یک خانواده معروف تعلق دارد، البته معروف از آن جهت که یکی از بزرگترین متهمان رانت‌خواری در ایران است.

این روزنامه نظر یک اقتصاددان را در مورد اقدام دولت در تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان پرسیده است. بهتر بود دلار و بقیه کالاها در بازار با قیمت آزاد توزیع شود و این سوبسید و یارانه تحت هر عنوانی حالا یا کوپن و کالابرگ یا سهم بیشتر یارانه نقدی و … به دست اقشار ضعیف می‌رسید، نه این‌که دولت بیاید گوشت را به دست گربه بدهد! و بعد به‌دنبال بررسی تخلفات آنها باشد.

بهاالدین حسینی هاشمی ادامه می‌دهد: پرداخت سوبسید و یارانه ارزی به واردکنندگان نتیجه مشخصی داشت و آن این‌که سرمایه ملی به دست واسطه‌گران و دلالان از بین می‌رود. روزنامه جوان نیز با تیتر شمعی در تاریکخانه فساد» به این مساله پرداخته است.

جوان در تحلیل خود اعتقاد دارد انتشار فهرست 53 صفحه‌ای از دریافت‌کنندگان ارز اگرچه اقدامی کامل نبود اما به مثابه شمعی در تاریکخانه تخصیص ارز، منجر به ارائه طرح‌هایی شده که پاسخ به آنها مدیریت واردات و بهبود وضعیت اقتصادی را رقم خواهد.

جوان در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به امکان تغییرات اقتصادی در دولت می‌نویسد: خبر‌های غیر‌رسمی از تغییر احتمالی پنج عضو تیم اقتصادی دولت دوازدهم حکایت دارد که این فهرست شامل نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیف رئیس کل بانک مرکزی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.