کد مطلب: ۲۷۲۸۲۳

تجارت‌نیوز روایت می‌کند:

جنجال مزایده ۲۶ هزار تن چای تاریخ مصرف گذشته

جنجال مزایده 26 هزار تن چای تاریخ مصرف گذشته

یک آگهی مزایده مربوط به بانک ملی حاشیه‌ساز شده است. فروش 26 هزار و 500 تن چای تاریخ مصرف گذشته که معلوم نیست قرار است برای چه کاری مصرفی شود. ماجرا چیست؟

چایکاران ایرانی در بین کشورهای تولیدکننده چای در دنیا رتبه دهم را اخذ کرده‌اند و از طرف دیگر به گفته فعالان بازار، ایران همچنان به عنوان چهارمین کشور مصرف‌کننده چای خشک در دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، تولیدکنندگان چای معتقدند ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان چای ارگانیک است و از این رو بخش عمده تولیدکنندگان داخلی برای تولید برگ سبز چای از سم و کود شیمیایی استفاده نمی‌کنند، بنابراین چای تولید ایران سالمترین چای دنیا به شمار می‌رود.

حالا نحوه تولید ارگانیک این محصول با خبرهایی که در گوشه و کنار فضای مجازی منتشر می‌شود علامت سوال بزرگی را ایجاد کرده است. به‌واقع این روزها طرز تهیه محصولات از جمله چای کیسه‌ای دچار برخی ابهامات شده است.

عده‌ای معتقدند که برخی تولیدکنندگان چای کیسه‌ای با اضافه کردن طعم‌دهنده‌ها در چای‌های تاریخ مصرف گذشته یا سنواتی آنها را روانه بازار می‌کنند که عدم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی لازم در این باره می‌تواند آسیب‌های خطرآفرینی را در بخش سلامت به دنبال داشته باشد.

در این باره نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توییتی نوشته است: عده‌ای در مورد یک آگهی مزایده مربوط به بانک ملی در مورد فروش 26 هزار و 500 تن چای تاریخ مصرف گذشته صحبت می‌کنند.

حسین سلاح‌ورزی با طرح چند پرسش اظهار می‌کند که کسی خبر دارد این چای تاریخ مصرف گذشته به چه مصرفی می‌رسد؟ چه نظارتی وجود دارد که مثلا به عنوان انواع چای کیسه‌ای طعم‌دار به قفسه فروشگاه‌ها بر نگردد؟

در پاسخ به این پرسش‌ها مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور توضیحاتی را بیان می‌کند.

صادق حسنی در واکنش به آگهی مزایده مربوط به بانک ملی به تجارت‌نیوز می‌گوید: مزایده چای سنواتی مورد توافق کمیسیون مربوطه در سازمان چای کشور قرار نگرفته است. سازمان چای کشور این کالا را در اختیار بانک ملی گذاشت و از آن سو نحوه سازوکار فروش آن نیز تعریف شد. باید اشاره کرد که در این کمیسیون سازمان‌هایی همچون غذا و دارو، چای کشور، گمرک ایران، استاندارد، برنامه و بودجه و نمایندگان وزارت اطلاعات حضور دارند بنابراین هر نوع مزایده‌ای باید با اطلاع و موافقت سازمان چای کشور انجام شود.

او عنوان می‌کند: طی چند روز گذشته سازمان برنامه جهت شفاف‌سازی و تعیین نرخ جلسه‌ای را برگزار کرد و قرار شد چای سنواتی تنها برای مصارف صنعتی همچون کافین به سایر کشورها صادر شود. اما براساس مصوبه سازمان غذا و دارو این چای‌ها قرار نیست به کشورهای همسایه صادر شود؛ چرا که قصد نداریم اعتماد کالای ایرانی مورد خدشه قرار گیرد.

حسنی در پاسخ به این پرسش که آیا خریدار سند لازم را برای صادرات چای 26 هزار و 500 تنی جهت مصارف صنعتی ارائه کرده است یا خیر می‌گوید: سه هزار تن چای توسط بانک ملی به مزایده گذاشته شد و خریدار تا به امروز اعلام کرده است که این میزان مطرح شده را صادر کرده و این درحالی است که ادله و گواهی لازم را جهت صادرات چای سنواتی در اختیار ندارد.

او می‌افزاید: ما منکر برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها در حوزه چای نیستیم. ممکن است عده‌ای چای سنواتی را در قالب چای کیسه‌ای طعم‌دار روانه قفسه فروشگاه‌ها کنند از این رو ما از دولت خواستاریم تا یک بار برای همیشه به این موضوع ورود کرده و چای سنواتی را امحا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.