کد مطلب: ۶۶۰۱۶۶

جنگ ایران و ترکیه نزدیک است؟

جنگ ایران و ترکیه نزدیک است؟

بسیاری معتقدند که با خروج روسیه از سوریه امکان تقابل بین بازیگران خُرد و کلان در سوریه افزایش پیدا خواهد کرد. پیرو این نکته احتمال تنش بین تهران و آنکارا دور از ذهن نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به خروج روسیه از سوریه بازی قدرت میان برخی کشورها استارت می‌خورد. دوتا از بازیگران این عرصه ایران و ترکیه است. به همین دلیل موازنه‌ای نظامی بین دو کشور ورت می‌گیرد.

به نقل از اعتماد ، علی‌اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی، مجارستان و قبرس و کارشناس مسائل ناتو گفت: روسیه به معنای واقعی کلمه در باتلاق جنگ اوکراین گرفتار شده است.

او افزود: این کشور به هر چیزی چنگ می‌زند تا بتواند خود را نجات دهد. پس روسیه با خروج از سوریه یک تیر در تاریکی می‌اندازد تا بتواند با برهم‌زدن بافت نظامی و امنیتی در سوریه فشار به آمریکا را هم کلید بزند که حداقل بخشی از تمرکز واشنگتن روی جنگ اوکراین کاهش پیدا کند.

ترکیه در سال‌های اخیر به روشنی ثابت کرده است ابایی از پیگیری و اجرای سیاست تجاوزکارانه ندارد؛ چون یک حوزه نفوذ سیاسی و دیپلماتیک منطقه‌ای و جهانی را برای خود تعریف کرده است.

در سایه این نفوذ هم تجاوز به سوریه و عراق را کلید زده است تا از یک سو نگرانی امنیتی خود را در قبال کردها رفع کند و از طرف دیگر در سایه نگاه نئوعثمانی‌گری، بخشی از عراق و سوریه را به خود ملحق کند.

روسیه بعد از شکست داعش نوعی موازنه امنیتی، نظامی و دفاعی در سوریه را بر اساس منافع خود در دستور کار قرار داده بود.

موازنه امنیتی سوریه بهم می‌خورد

به همین دلیل از یک طرف موازنه‌ای نظامی بین ایران و ترکیه را پی می‌گرفت و از طرف دیگر مشابه همین شیوه را برای تهران مقابل تل‌آویو داشت.

اما اکنون به واسطه تداوم و تشدید جنگ اوکراین و سایه سنگین بحران اقتصادی، تحلیل توان نظامی و‌‌… که سبب شده روسیه به ناچار سوریه را تخلیه کند، خواه‌ناخواه موازنه امنیتی به هم خواهد خورد.

ترکیه برای رسیدن به منافع خود، هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد؛ به‌خصوص در برهه‌هایی ارتش ترکیه حمله به نیروها و مواضع ایران را عملیاتی کرد و تلفاتی را هم روی دست ایران گذاشت.

بنابراین آنکارا بر سر منافع خود، نه تعارفی با تهران و هیچ کشور دیگری دارد.

ترکیه بعد از جنگ اوکراین تقابل جدی با روسیه را در دستور کار قرار داده است و اکنون هم با خروج روس‌ها از سوریه به دنبال افزایش نفوذ و جایگاه خود در این کشور هستند؛ بنابراین ضدیت ترکیه با منافع روسیه و ایران اکنون به شکل جدی در سوریه خود را نشان داده است.

ترکیه و به‌خصوص شخص اردوغان یکی از جدی‌ترین مخالفان حکومت بشار اسد بوده و هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    ایران هم با کسی شوغی نداره و نخواهد داشت;البته ببخشید ترکیه در مقایسه با آمریکا مقابل ایران عددی نیست و اصلا قابل مقایسه با ایران بزرگ نیست

  • ناشناس

    نه

  • یا مهدی ادرکنی

    بله این احتمال زیاده ، برای مثال تو فضای مجازی و بازی های آنلاین وقتی ترکیه ای ها و کشورهای غربی اسم ایران رو می شنوند شروع میکنن به تر.وریست خواندن کاربرها و گیمر های ایرانی ،در احادیث آخرالزمان و عصر ظهور آمده :ترکها و رومیان بر شما یورش برند … و ترکان وارد جزیره العرب شوند . ترکان و رومیان یعنی ترکیه و غرب مثل اروپا و آمریکا، ترکان جزیره یعنی روس‌ها که اکنون وارد خاورمیانه (جزیره العرب)شدند و روایت دیگری داریم : و ترکان و رومیان در جزیره با هم تقابل کنند .. اشاره به جنگ روسیه و آمریکا در سوریه و عراق دارد ، روایات زیادی درباره عصر ظهور هست که خواندن آنها جای تامل دارد ، خدای را سپاس که روز به روز نشانه ها پررنگتر می شوند تا ان شاء الله ظهور مولایمان را ببینیم ،انهم یرونه بعیدا و نریه فریبا برحمتک یا ارحم الراحمین ، العجل العجل یا مولای یا صاحب الزمان
    وعده الله حقا

  • ناشناس

    خدایی ایران با ترکیه مقایسه میکنید .وارد ترکیه که بشی وقتی به پاسگاه ها و مناطق نظامی ترکیه نگاه می‌کنی ژاندارمری پنجاه سال پیش ایران پیش چشمت میاد

  • جهانگیر

    ترکیه مفتبره،این بی پرواییش،واسه گروهایه کوچیکه،،ولی ایران که کردهای مظلوم نیست که ترکیه بخوادهرکاری دلش خواست انجام دهد،مگه ندیدم که کلی نیرو،تانک،وارتششو،وارده سوریه کرد،ومیخواست حمله کنه،تااینکه عکس العمل،سوریه وایرانودید،که شوخی ندارن،گفت بیاییدصحبت کنیم،

  • علی

    حاجی اردوغان تروریست اقتصادکشورش بر توریست وگردشگربناء شدهه.هرگزچنین غلط اضافه ای نخواهد کرد.شاید توسوریه با نیروهای نیابتی ایران تقابل آتش بکنه کلی به سمت مرزهای ایران هرگز چنین خطائی نخواهدکرد

  • ناشناس

    این ادا اطوار و جمع کنین جون مردم براشون ارزش داره مسخره شمام نیستن جنگ دیگه چیه به زور میخوان خودشونو پیدا کنند سروسامان بگیرن صاحب زندگی بشن مردم مشکلشون کمه همین مونده جنگ کنین