کد مطلب: ۲۲۷۶۳۶

اکونومیست این هفته چه موضوعاتی را بررسی کرد:

بازندگان جنگ تجاری از نگاه اکونومیست

بازندگان جنگ تجاری از نگاه اکونومیست

نشریه اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود به بررسی سه موضوع مرگ‌ومیر ناشی از خشونت در جهان، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و اعلام ورشکستگی کمپانی تسلا پرداخته است.

الهام میرمحمدی: نشریه اکونومیست در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود به نرخ بالای قتل در سراسر جهان پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این مقاله آمده است، 68 درصد از 560 هزار مرگ‌ومیر ناشی از خشونت در جهان در اثر قتل رخ داده و جنگ‌ها تنها 18 درصد از این آمار را شامل می‌شوند. این مطلب به ریشه‌های محلی نرخ قتل در کشورهای مختلف پرداخته است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، حدود 38 درصد از قتل‌های جهان در آمریکای لاتین رخ می‌دهد. این در حالی است که این کشور تنها 8 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

در سال‌های اخیر، نرخ قتل به شکل قابل توجهی در کشورهای ثروتمند کاهش یافته و در صورتی که تمامی کشورها موفق شوند به خوبی این معضل را تحت کنترل بگیرند، تا سال 2030، حدود 1.35 میلیون زندگی نجات پیدا خواهد کرد.

برعکس اگر شرایط به سمتِ بدتر شدن برود، تعداد کشته‌ها 1.25 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

این نشریه همچنین در مقاله‌ای دیگر، جنگ تجاری احتمالی میان چین و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی موسسه پترسون، آمریکا برای برخی از محصولات چینی به ارزش 46 میلیارد دلار تعرفه وضع کرده است که این فهرست حدود 9 درصد از کل کالاهای صادراتی به آمریکا را تشکیل می‌دهد.

دولت پکن نیز در واکنش به این اقدام، برای کالاهای آمریکایی به ارزش 50 میلیارد دلار تعرفه وضع کرده است. فهرست چینی‌ها اما 38 درصد از صادرات آمریکا به چین را شامل می‌شود.

این مقاله با اشاره به قانون اسموت هاولی (Smoot-Hawly)، عنوان کرده که هر گونه محدودیت‌گذاری در تجارت، تنها به تضعیف صنایع مختلف در جهان می‌انجامد.

لازم به ذکر است، اسموت‌ هاولی بهترین مثال از رویکرد حمایت‌گرایی در آمریکا است که دولت آن را در پاسخ به رکود بزرگ در سال 1930 تصویب کرد.

در این زمان دولت آمریکا با هدف محافظت از صنعت و کشاورزی آمریکا و در مواجهه با رقابت خارجی، برای واردات تخم‌مرغ و برخی دیگر از کالاها تعرفه وضع کرد.

گزارش‌ها نشان می‎دهد در طول سال‌های 1929 تا 1932، میزان صادرات تخم‌مرغ از کانادا به آمریکا 40 درصد کاهش یافت. جالب‌تر آنکه حجم صادرات از آمریکا به کانادا با کاهشی 99 درصدی مواجه شد. این امر در نهایت، طولانی‌تر شدن رکود را به دنبال داشت.

در مطلبی دیگر، اکونومیست به اعلام ورشکستگی کمپانی تسلا می‌پردازد. برنامه‌ریزی برای اقامت انسان در مریخ و ساخت بزرگ‌ترین باتری جهان از جمله پروژه‌های بزرگ و بلندپروازانه‌ای بود که نام ایلان ماسک، مدیرعامل اجرایی شرکت تسلا را بر سر زبان‌ها انداخت.

سهام این شرکت از ماه فوریه تاکنون حدود 16 درصد افت کرده است.

همچنین با اعلام خبر ورشکستگی، سهام شرکت تسلا در ماه مارس، 22 درصد افت کرد که این بیشترین میزان کاهش ماهیانه از دسامبر 2010 تاکنون محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، کمپانی تسلا بیش از 2 میلیارد دلار در سال 2017 زیان کرد.

اگرچه بسیاری از سهام‌داران به توانایی‌های ایلان ماسک ایمان دارند، اما تغییرِ دنیا برای دارندگان اوراق قرضه در این شرکت چندان اهمیتی ندارد و آنها می‌خواهند پول‌های خود را پس بگیرند.

در حال حاضر ارزش اوراق قرضه تسلا، در پایین‌ترین سطح در مقایسه با سال گذشته قرار دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.