کد مطلب: ۴۳۶۳۹۱

سایمِن واتکینس، تحلیلگر حوزه انرژی در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز:

قیمت نفت باز هم سقوط می‌کند / سطح حمایتی بعدی ۱۷ دلار است / در صورت توافق، نفت ۵۵ دلار می‌شود

قیمت نفت باز هم سقوط می‌کند / سطح حمایتی بعدی 17 دلار است / در صورت توافق، نفت 55 دلار می‌شود

پیش‌بینی سایمِن واتکینس، تحلیلگر حوزه انرژی این است که قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه داده و باز هم سقوط خواهد کرد. او معتقد است: سطوح حمایتی بعدی برای نفت برنت به‌ترتیب، ۱۷ دلار و ۹ دلار است.با این حال او می‌گوید: در صورت توافق بر سر کاهش تولید، قیمت نفت به بیش از 55 دلار بازمی‌گردد.

آغاز جنگ نفتی عربستان در واکنش به مخالفت روسیه برای کاهش تولید، موجب شد قیمت نفت برنت در ساعات ابتدایی معاملات روز دوشنبه با افت 30 درصدی مواجه شده و به کمترین سطح از سال 1991 برسد.

اگرچه در معاملات امروز، قیمت طلای سیاه اندکی بهبود یافت، اما موسسات مالی و بانکداری بزرگ در سراسر جهان درباره ادامه روند نزولی این بازار هشدار داده‌اند.

اما جنگ نفتی عربستان، کدام کشورها را متحمل زیان می‌کند و چه آینده‌ای در انتظار بازار نفت است؟ سایمِن واتکینس (Simon Watkins)، تحلیلگر حوزه انرژی و نویسنده در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز ، به چند پرسش در این زمینه پاسخ داده است:

به‌نظر شما جنگ نفتی که عربستان سعودی به‌راه انداخته، به زیان کدام کشورهای تولیدکننده نفت خواهد بود؟

این اولین بار نیست که عربستان سعودی جنگ نفتی به‌راه می‌اندازد. در سال‌های 2014 تا 2016، این کشور تلاش کرد، با افزایش تولید و کاهش قیمت، صنعت شیل را که در آمریکا به‌تازگی متولد شده بود، نابود کند. البته تلاشش با شکست مواجه شد.

در این فرآیند، سعودی‌ها بیش از 250 میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را از دست دادند که البته هیچ‌گاه نتوانستند این زیان را جبران کنند. دیگر همسایه‌های عربستان که عضو اوپک بودند هم در مجموع یک تریلیون دلار ضرر کردند.

این وضعیت، عربستان را به کسری بودجه دچار کرد. حتی پیش از اقدام اخیرش برای کاهش قیمت نفت و افزایش تولید، انتظار می‌رفت این کسری بودجه تا سال 2028 ادامه یابد.

جنگ نفتی اخیر عربستان، پیامدهایِ به‌مراتب بدتری به‌دنبال خواهد داشت. اگرچه قرار است با این اقدام، تولیدکنندگان نفت در روسیه و شیل در آمریکا دچار آسیب شوند، اما واقعیت این است که هر دو کشور خیلی بهتر از عربستان می‌توانند با این جنگ قیمت مقابله کنند.

عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه‌اش (سربه‌سر کردن تراز مالی) به نفت برنت 84 دلار در هر بشکه نیاز دارد. این در حالی است که برای بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیل آمریکا، نفت 30 تا 35 دلار در هر بشکه و برای کمپانی‌های روسی، نفت 40 دلار در هر بشکه کفایت می‌کند.

جنگِ نفتی اخیر چقدر به‌نفع آمریکاست؟

اگرچه ایالات متحده آمریکا از فشاری که بر تولیدکنندگان شیل این کشور وارد می‌شود، خوشحال نیست، اما از آنجا که تقاضا برای نفت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، بنابراین دولت می‌تواند از مزایای اقتصادی قیمت‌های پایین بهره‌مند شود.

با توجه به بحران تقاضا برای نفت که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا پیش آمده، بنابراین به‌نفع روسیه بود که با کاهشِ عمیق‌تر تولید موافقت کند. چرا چنین اتفاقی نیفتاد؟

سیاستی که عربستان در پیش گرفته، در نهایت به‌نفع روسیه خواهد بود. چرا که اگر سعودی‌ها این استراتژی را ادامه دهند، کشور ورشکسته شده و احتمال آنکه موقعیت محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور به خطر بیفتد، بسیار بالا خواهد بود.

بی‌ثباتی و ناپایداری وضعیت در عربستان، به روسیه اجازه خواهد داد تا نقش عربستان را در منطقه خاورمیانه از آنِ خود کند.

شما آینده بازار نفت را چگونه می‌بینید؟

من فکر می‌کنم، قیمت نفت به روند نزولی ادامه داده و باز هم سقوط خواهد کرد. به‌نظر من سطوح حمایتی بعدی برای نفت برنت به‌ترتیب، 17.86 دلار و 9.96 دلار خواهد بود.

به‌نظر شما اگر در نهایت هر دو کشور بار دیگر پای میز مذاکره بیایند و اوپک و متحدان غیراوپکی به توافق برسند، چه اتفاقی برای بازار نفت خواهد افتاد؟

این کاملا بستگی به نوع توافق آنها دارد. اگر آنها توافق کنند که در مجموع 1.5 میلیون بشکه دیگر، علاوه بر 1.7 میلیون بشکه قبلی، از تولید روزانه خود کم کنند، در آن صورت می‌توان انتظار داشت که قیمت نفت به بیش از 55 دلار بازگردد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.