خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۴۴۴۱

پشت پرده فساد شرکت‌های کوچک در بورس/ چرا حاکمیت شرکتی در ایران نادیده گرفته می‌شود؟

پشت پرده فساد شرکت‌های کوچک در بورس/ چرا حاکمیت شرکتی در ایران نادیده گرفته می‌شود؟

در یک تعریف ساده «حاکمیت شرکتی» به ایجاد قوانینی گفته می‌شود که منافع سهامداران را در قبال تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره شرکت حفظ می‌کند. ایجاد این قوانین باعث می‌شود هیات مدیره نتواند به خاطر منافع شخصی منافع سهامدار را به خطر بیندازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در یک تعریف ساده «حاکمیت شرکتی» به ایجاد قوانینی گفته می‌شود که منافع سهامداران را در قبال تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره شرکت حفظ می‌کند. ایجاد این قوانین باعث می‌شود هیات مدیره نتواند به خاطر منافع شخصی منافع سهامدار را به خطر بیندازد. اما نبود این قوانین چه فسادهایی در شرکت‌های بورسی به وجود می‌آورد و چرا قوانین حاکمیت شرکتی در ایران وجود ندارد؟

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: متاسفانه موضوع حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه ما وجود ندارد. این در حالی است که این قوانین در دنیا و به خصوص برای شرکت‌های سهامی موضوع مهمی است. این موضوع به قدری در دنیا اهمیت دارد که یکی از فاکتورهای مهم یک سهامدار برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری بحث رعایت حاکمیت شرکتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده اتفاقاتی که در بازار سهام ما و به خصوص در شرکت‌های کوچک در حوزه نحوه گزارش‌دهی و پاسخ‌دهی به سهامدار رخ می‌دهد به دلیل نبود قوانین حاکمیت شرکتی است. بارها در بازار سهام شاهد این بودیم که هیات مدیره یک شرکت از رانت شرکتی در جهت منفعت شخصی و راه‌انداری کسب‌وکار برای خود سواستفاده کرده است. بازها اتفاق افتاده که اعضای هیات مدیره در خصوص تقسیم سود، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و … بدون در نظر گرفتن منافع سهامدار عمل کرده‌اند.

علت ناعدالتی در بورس چیست؟

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: نبود قوانین حاکمیت شرکتی در کنار مدیریت‌های بلندمدت اعضای هیات مدیره به مرور فسادهای مالی را ایجاد می‌کند. نمونه‌های این چنینی نیز در بازار سهام فراوان است. به وفور اتفاق می‌افتد که یک هیات مدیره با توجه به نبود قوانین و بر اساس منافع شخصی حرکت می‌کند. بنابراین می‌بینیم سهم‌های کوچیک با حجم کم تصاحب می‌شوند.

خیری خاطرنشان کرد: این در حالی است که حاکمیت شرکتی به هر یک از اعضای هیات مدیره به عنوان نماینده سهامدار استقلال می‌دهد. به این صورت حق سواستفاده از هایت مدیره سلب می‌شود. البته برای هیات مدیره مزایا و پاداش‌هایی نیز در نظر گرفته می‌شود. اما نبود این قوانین باعث می‌شود هیات مدیره برای خود حقی قائل شود که سزاوارش نیست. و در نهایت ما شاهد عدم همسویی منافع سهامدار و هیات مدیره و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای در شرکت‌ها هستیم.

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: این اعمال سلیقه شخصی حتی در فرابورس هم وجود دارد. در بحث بازگشایی نمادها و تعیین و ابطال قیمت‌ها ناظران با اختیاراتی که دارند رفتارهای سلیقه‌ای نشان می‌دهند. این موضوع بارها اعتراضات سهامداران و فعالان را در پی داشته است. همه این موارد به دلیل عدم وجود قوانین مناسب است که باعث ناعدالتی در بورس می‌شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا حرف دل ما هم هست قانون برای همه باید یکی باشه

  • قاسم

    برای تامین بودجه سهام بزرگ د‌ولتی همچنان فروش آبشاری خواهند داشت و برای زیان کمتر سهام بزرگ دولتی و شبه دولتی را زودتر بفروشید تا زیان کمتری کنید
    فقط سهام دارویی مثل کاسپین مناسب خرید است چون حذف ارز ترجیحی باعث چند برابر شدن قیمت می شود

  • علی

    دقیقا مثل شرکت گلوکوزان«غگل» ، کل سهامش رو شرکت زر ماکارون فروخت و چند صد برابر قیمت اولیه خودش که از بنیاد مستضعفان خریده بود و سود برد … بعدم رفت بزرگترین پروژه خاورمیانه رو تو شرکت زر ماکارون با پول سهامداران گلوکوزان راه انداخت … حالا هم باز ذره ذره و مفت داره سهم رو از دست سهامدار در میاره .

  • ناشناس

    کاریکاتور بورس داریم، نه بورس !

  • ناشناس

    متاسفانه کشور ما، همه چیزش با همه دنیا فرق داره. ما ایرانیا خیلی بدبخت شدیم.

  • ناشناس

    یعنی تو این مملکت ، قوای سه گانه و رئیس سازمان بورس نمی توانند این مشکل بوجود آمده در بورس را برای همیشه رفع کنند؟!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    دولت و مجلس ،قوه ی قضائیه و رئیس سازمان بورس و کارشناسان بورسی ،نمی توانند این درد بورس را درمان کنند؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

  • شمس

    شایسته است قوه ی قضائیه وهیات دولت ومجلس مشخص کنند که مسئولیت پیگیری نظرات مردم دررسانه های جمعی با چه اداره کل کشوری بوده ونظر دهندگان چگونه میتوانند از نتیجه نظرات خودمطلع شوند

  • ناشناس

    من سهم غپینو خریدم در 2000ت الان شده 200ت یعنی چند برابر پایین اومده درصورتی که شرکت پویا کار می‌کنه .خط تولید هر روز اضافه می‌کنه .صادرات ب بیرون از مرر فراوان .اما چون زد و بند داخل اش هست .دستوری پایین نمیذارن سهم بالا بره .درصورتی که بعضی سهم ها در منفی هم مثبت هست .مگه میشه ؟؟قوه قضایه چرا ورود نمیکنه ؟؟؟؟؟…

  • ناشناس

    اول‌ازسهام‌بانگ،دی،که،سرمایی،مردم،را،آب‌کرد،،،،،شروع‌شود،من،ازسهام،بانگ،دی،داشتم،