کد مطلب: ۳۶۱۱۴۷

آخرین آمارها از ترکیه / حجم اقتصاد ترکیه چقدر کوچک شد؟

آخرین آمارها از ترکیه / حجم اقتصاد ترکیه چقدر کوچک شد؟

بر اساس آمارها، در سه ماهه چهارم سال 2018، حجم اقتصاد ترکیه حدود 0.3 درصد کوچک شده که دلیل اصلی آن اقدامات مربوط به مقابله با بحران ارزی در این کشور است. این در حالی است که در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی، اقتصاد این کشور حدود 1.8 درصد رشد داشت.

آخرین آمارها از اقتصاد ترکیه که در یازدهم مارس منتشر شده نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم سال 2018، حجم اقتصاد این کشور حدود 0.3 درصد کوچک شده که دلیل اصلی آن اقدامات مربوط به مقابله با بحران ارزی در ترکیه است. این در حالی است که در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی، اقتصاد این کشور حدود 1.8 درصد رشد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌طور کلی رشد اقتصادی این کشور در سال 2018 نزدیک به 2.6 درصد برآورد شده که این کمترین میزان از زمان بحران مالی در سال 2009 محسوب می‌شود.

تقاضای داخلی در سه ماهه چهارم سقوط کرد. به دنبال افزایش نرخ تورم، مصرف بخش خصوصی و سرمایه ثابت به ترتیب 8.9 درصد و 12.9 درصد کاهش یافت.

در مقابل، بخش خارجی تقویت شد که دلیل آن کاهش ارزش لیر و افزایش 10.6 درصدی صادرات کالا و خدمات در سه‌ماهه سوم سال بوده است. این در حالی است که واردات طی همین دوره 24.4 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب بخش خارجی رشد 8.4 درصدی را به خود اختصاص داد.

پیش‌بینی می‌شود، در نیمه اول سال جاری روند کاهش حجم اقتصاد به دلیل افزایش قیمت‌ها و شرایط مالی ادامه ‌یابد. بخش خارجی اما باید به تقویت خود ادامه دهد تا وضعیت اقتصاد در نیمه دوم سال بهبود یابد.

گفته شده در ماه‌های اخیر دولت محرک‌های اقتصادی هم در بخش خانوار و هم شرکت‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی در نظر گرفته است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2019، حدود 0.3 درصد کاهش و در سال 2020 نزدیک به سه درصد افزایش می‌یابد.

گزارش‌های مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد، به دنبال کاهش ارزش پول ملی این کشور، در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، نرخ بیکاری به 13.5 درصد افزایش یافته که این بالاترین نرخ بیکاری ثبت‌شده طی 9 سال گذشته در ترکیه محسوب می‌شود.

طی این مدت، شمار افراد بیکار به 4.3 میلیون نفر افزایش یافته که یک میلیون نفر بیشتر از زمانی است که نرخ بیکاری در این کشور 12.7 درصد بود. نرخ بیکاری در سه ماهه پایانی سال 2018، معادل 12.3 درصد بود.

*منبع: .focus-economics

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.