کد مطلب: ۴۸۱۱۳۷

حداقل قیمت خودرو به ۱۱۵ میلیون تومان رسید

حداقل قیمت خودرو به 115 میلیون تومان رسید

با تداوم رکوردشکنی در بازارهای ارز و سکه، خودرو نیز به جاه‌طلبی‌هایش ادامه داد تا قیمت‌های شگفت‌انگیزتری در آن به ثبت برسد. هرچند گفته می‌شود صعود قیمت خودروهای داخلی در پی سرکشی‌های ارز و سکه رخ داده، اما گزاف نیست اگر بگوییم «خودرو» روی هر دو بازار را هم سفید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار رسیده از بازار حکایت از قیمت‌های حیرت‌انگیزی دارند، از جمله پراید ۱۳۵ میلیونی که هرچه هم انکار و گفته شود کسی با این قیمت آن را نمی‌خرد، در اصل ماجرا (پراید ۱۳۵ میلیونی) توفیری ایجاد نخواهد کرد.

قیمت‌هایی که این روزها در بازار خودرو پیشنهاد می‌شود، محصول نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور است. در اقتصادی که دلار برای فتح قله ۳۰ هزار تومان به آب و آتش می‌زند و سکه در حال دست و پا زدن برای عبور از مرز ۱۴ میلیون تومان است، پراید ۱۳۵ میلیونی نیز دیگر یک کابوس وحشتناک نیست، واقعیتی است البته تلخ.

جدا از مساله ارز و سکه، کمبود عرضه نیز در اوج‌گیری قیمت خودروهای داخلی بی‌تاثیر نبوده است. این ماجرا هم از ناحیه افت تولید آب می‌خورد و هم از محل قوانین شماره‌گذاری. به گفته فعالان بازار، چون هیچ خودرویی بدون پلاک تحویل نمی‌شود و پلاک‌گذاری آن توسط خودروسازان نیز دو سه هفته طول می‌کشد، این موضوع بر کمبود عرضه به بازار اثرگذار بوده است.

البته در حالت کلی اوضاع تولید نیز چندان مناسب نیست، به ویژه آنکه خودروسازان همچنان با پدیده محصولات ناقص (خودروهایی که به دلیل کمبود قطعات امکان تجاری‌سازی بلافاصله پس از خروج از خط تولید را ندارند)، روبه‌رو هستند.

کف قیمت خودرو بالا آمد

بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودرو با سرعتی بیش از گذشته در مسیر گرانی گاز می‌دهد، آن هم در شرایطی که گویا تماشاگری (خریداری) ندارد. فعالان بازار می‌گویند با توجه به قیمت‌های نجومی که در بازار پیشنهاد می‌شود، خیلی‌ها اصلا توان خرید حتی ارزان‌ترین خودروها را نیز ندارند.

از آن سو برخی نیز منتظرند تا منحنی قیمت نزولی شود و آنگاه اقدام به خرید کنند، زیرا نرخ‌های فعلی را غیرواقعی و حبابی می‌دانند. در بین خودروهای داخلی اما قیمت پراید در مدل ۱۱۱ (هاچ بک) به حول و حوش ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است. این قیمت البته سقف پیشنهادها است و برخی نرخ‌های پایین‌تری برای فروش پراید خود ارائه می‌دهند.

پراید در مدل ۱۳۱ نیز قیمتی حدودا ۱۱۵ میلیون تومانی دارد. با این حساب، در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار به ۱۱۵ میلیون تومان میل کرده است، آن هم در حالی که پراید دیگر به تولید نمی‌رسد.

اما تیبا نیز که بناست بخشی از جای خالی پراید را پر کند، خود را از مرز ۱۴۰ میلیون هم عبور داده است. از بازار ساینا هم خبر می‌رسد مالکان این خودرو قیمت‌هایی بالای ۱۵۰ میلیون تومان برای فروش آن پیشنهاد می‌دهند. ساینا هم قرار است در کنار تیبا، بازار پراید حذف شده را پوشش دهد.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما پژو ۲۰۶ تیپ نیز که تا همین سه هفته پیش تازه از مرز ۲۰۰ میلیون تومان رد شده بود، حالا در حال سلام کردن به ۳۰۰ میلیون تومان است. این پایان جاه‌طلبی‌ها در بازار خودرو نیست، چه آنکه خودروهای دیگر قیمت‌های شگفت انگیزتری را به ثبت رسانده‌اند، از جمله تندر-۹۰ که قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی پشت شیشه‌اش خورده است.

قیمت ۴۰۰ میلیونی تندر-۹۰ در شرایطی است که گفته می‌شود بیش از چهار هزار دستگاه از این خودرو به دلیل نداشتن استاندارد آلایندگی یورو۵، در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورند و شماره‌گذاری نمی‌شوند. دیگر عضو خانواده ال-۹۰ یعنی ساندرو استپ‌وی نیز در حال حاضر خودرویی ۵۷۰ میلیون تومانی در بازار است، آن هم در شرایطی که با قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان تحویل مشتریان شد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با خودرو را در صفحه اختصاصی خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این چه وضعیتی است که در بازار خودرو است چرا مسئولین هیچ کاری نمی کنند
    من یه کارمندم خیلی نیاز به ماشین دارم اما با این وضعیت که در قیمت خودرو بوجود آمده نمیتونم بخرم آخه این چه بدبختی است که برسر ما آورده اند خدایا خودت ما را نجات بده

  • ناشناس

    آخر ناسپاسی همین بلا برمردم

  • ناشناس

    سران قوا واقعا خجالت بکشید چه غلطی می کنید ، تحریم کیلو چنده با این مدیران بی لیاقتی که ما داریم اگه تمام تحریم ها هم برداشته بشه این مسئولین هیچ غلطی در بهبودی زندگی مردم نمی تونن بکنن . این همه زمان جنگ دسته گلامون رفتن به خاطر ناموس و وطن جنگیدند و مردونه جنگیدند و شهید شدند چطور جواب خون شهیدا رو می تونید بدید . شما مسئولین بی کفایت کاری کردید که مردم از نداری به فلاکت افتادند . تا کی به زن و بچه مون بگیم فعلا نداریم قناعت کنن .

  • ناشناس

    من تصمیم گرفتم خودکشی کنم باخانواده ام دسته جمعی چون همین راه برام مونده
    ‌۷

  • ناشناس

    انشالا اون دنیا یه پراید ۱۱۱سوار میشیم
    اونم معلوم نیست شاید اونجا گرون باشه

    • ناشناس

      منم سوار کن

  • فرزند جانباز

    سلام ایا پدر من جبهه رفت و جانباز شد که الان فرزندش نتونه با حقوق زیر یک میلیون تومان یک ماشین پراید بخره . پدر من حتی دنبال سهمیه جانبازی هم نبود . واقعا متاسفم مسئولین بی کفایت .

  • ناشناس

    سلام صبور باشیداتفاقات خوبی درراهه چه ترامپ رای بیاره چه نیاره بعدازانتخابات 13آبان دلاروطلاوسکه سقوط میکنه اما چیزهای دیگه نمی آیدپایین اما قیمتها تثبیت میشه تاآخر این ماه بهترین موقعیت برای فروشه هرچی دارید بفروشید

    • ناشناس

      الان کار به جایی رسیده که باید منتظر انتخابات امریکا باشیم بعد تو میگی چه ترامپ باشه یا نباشه فلان میشه . ( اگر ترامپ بیاد باید منتظر دلار بالاتر هم باشی )

  • ناشناس

    بعدازانتخابات 13آبان دلاروطلاوسکه سقوط میکنه اما چیزهای دیگه نمی آیدپایین اما قیمتها تثبیت میشه تاآخر این ماه بهترین موقعیت برای فروشه هرچی دارید بفروشید

  • ناشناس

    گران شدن دلار به خاطر هجوم مردم نیست مردم پولی ندارند دلار بخرند بلکه بخاطر این است که دولت هیچ گونه درامد ارزی ندارد که تزریق کند و واردکنندگان برای ولردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه ها به ارز نیاز دارند. ولی برای خودرو کمی فرق دارد مردم با ثبت نام و پیش فروش استقبال گسترده قیمتش را بالا می برند خیلی ها مصرف کننده نیستند اگر دلالها ثبت نام نکنند و یا قانون بگذارند که تا دو سال حق انتقال سند به شخص دیگری را تدارند فقط مصرف کننده ها متقاضی خواهند بود و تولیدات خودرو جوابگوی انها خواهد بود و قیمت خواهد شکست.

  • ناشناس

    من از این به بعد قصد دارم هر خدمتی انجام دهم درامدم را به دلار بگیرم و همان اندازه که حداقل درامد کشورهای نفت خیز است کارمندان هم همه باید اعتصاب کنند به دلار ان هم مطابق با درامد کشورهای نفت خیز ثروتمند تقاضای درامد کنند. فکر کنید مذاکره کنند یا بایدن انتخاب شود و به برجام برگردد آیا دلار به سه هزار تومان برخواهد گشت در بهترین شرایط در کوتاه مدت ده تا بیست درصد خواهد ریخت ولی ببینید چه کسی از این روند سود کلان خواهد برد دولت و حکومت چرا که از سال ۹۶ نهایت دستمزدها ۶۰ درصد اضافه شده در حالیکه قیمت ارز ده برابر شده حتی اگر بریزد و ۶ یا ۷ برابر شود دولت دستمزد پایین خواهد داد و ثروت سرشار خواهد داشت قیمت کالاها و اجناس هم که هرگز کم‌ نخواهد شد. پس تا انتخابات هر چه ارز بالاتر رود به نفع آینده دولت و به ضرر مردم است.