خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۳۶۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

چرا دلار توافقی حذف شد؟

چرا دلار توافقی حذف شد؟

رئیس جدید بانک مرکزی روز گذشته در توییتی اعلام کرد از این پس انک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. این اظهارات به معنای حذف دلار توافقی و گامی در جهت تک‌نرخی کردن قیمت دلار در بازار ارزیابی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خردادماه 1401 بانک مرکزی توزیع دلارهایی تحت عنوان دلار دولتی در صرافی‌ها را آغاز کرد که قیمتی پایین‌تر از دلار بازار آزاد داشت.

مردم با ارائه کارت ملی خود می‌توانستند این دلارها را تا سقف دو هزار دلار تهیه و با فروش آن در بازار آزاد کسب سود کنند. در طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت دلار و افزایش فاصله قیمتی این دو ارز مردم تا سقف 11 میلیون تومان نیز می‌توانستند سود کنند.

اما روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی روز گذشته در توییتی اعلام کرد از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. او همچنین تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز می‌شود.

شب گذشته نیز با ریزش قیمت دلار به چند کانال پایین‌تر حتی در دقایقی قیمت دلار توافقی از نرخ این اسکناس آمریکایی در بازار آزاد پیشی گرفت.

در حال حاضر تنها دو نرخ برای دلار امروزی روی سامانه بازار متشکل ارزی درج شده است؛ آخرین نرخ دلار 41 هزار و 953 تومان و آخرین نرخ صرافی‌ها 42 هزار و 163 که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

این نرخ‌ها همچنین به قیمت فروش دلار صرافی ملی هم نزدیک است. در همین حال قیمت خرید دلار صرافی 42 هزار و 274 تومان ثبت شده است.

عرضه دلار توافقی چه عواقبی داشت

با شروع این شیوه فروش دلار دولتی همزمان با افزایش قیمت در بازار آزاد، برخی دلالان اقدام به اجاره کارت ملی افرادی کردند که خود قادر به تامین هزینه خرید دو هزار دلار نبودند. این اتفاق باعث بروز تقاضایی سوداگرانه در بازار شد.

تا جایی که دولت برای توقف این موارد اعلام کرد یارانه خریداران دلار دولتی را قطع خواهد کرد که البته موثر نبود.

وضعیت قیمت دلار در بازار آزاد

هم اکنون دلایل زیادی برای افزایش قیمت دلار وجود دارد؛ تورم این ماه هم افزایشی بود، گاز صنایع ارزآور در زمستان امسال قطع شده است و دولت هنوز برای حل مساله کسری بودجه راهکاری ارائه نداده است.

اما دولت در این شرایط سعی دارد با سیاست‌های تثبیتی و بازارسازی اقدام به کاهش قیمت دلار کند؛ حذف دلار توافقی نیز زیر مجموعه‌ای از این اقدامات است. کارشناسان معتقدند این راهکار بدون حل مشکلات موجود در اقتصاد در بلندمدت مجددا قیمت دلار را در مسیری افسارگسیخته‌تر قرار می‌دهد.

آخرین اخبار حوره ارز را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور…!!!! شما اگر هدفتون این هست تورم کشور را کنترل میکردید نه این که از دست و پا زدن مردم کره بگیرید ؟ 2 زار گیر مردم میومد اونم چشم نداشتید ببینید !!!!!