کد مطلب: ۴۴۷۸۰۸

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

حذف ۴ صفر از پول ملی چقدر کارآمد است؟

حذف ۴ صفر از پول ملی چقدر کارآمد است؟

دل‌انگیزان می‌گوید: حذف چهار صفر از پول ملی بیشتر یک تصمیم خنثی است تا یک تصمیم استراتژیک و عمدتا اثر حسابداری به جای می‌گذارد. این اقدام اثری بر تورم ندارد.

امروز در مجلس شورای اسلامی، ماده واحده تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر تصویب شد.

این طرح با عنوان اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک از سوی بانک مرکزی مطرح شده است.

سهراب دل‌انگیزان، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با تجارت‌نیوز با ارزیابی طرح حذف چهار صفر از پول ملی می‌گوید: حذف چهار صفر از پول ملی بیشتر یک تصمیم خنثی است تا یک تصمیم استراتژیک و عمدتا اثر حسابداری به جای می‌گذارد. با اجرای این تصمیم بانک مرکزی از این به بعد در مواقع نوشتن ارقام چهار صفر کمتر می‌گذاریم و تنها اثر روانی می‌توان داشته باشد و اثری بر اقتصاد ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر اکثر خریدها با کارت اعتباری بوده و عملا مردم اسکناس جابجا نمی‌کنند که حتی اثر روانی حذف چهار صفر از پول را نیز ببینند. حذف کردن چهار صفر باعث می‌شود که موتور تولیدکننده صفری که صفر کنار اسکناس‌ها چاپ می‌کرد فقط نادیده گرفته شود و اقدام خاصی نیست.

دل‌انگیزان می‌افزاید: در گذشته سیستم غلط هر سال یک صفر به اسکناس‌ها اضافه می‌کرد و قیمت‌ها را ۱۰ برابر می‌کرد، سیستم نقدینگی است که این کار را می‌کند. حال به جای این‌که مساله را حل کنند، صورت مساله را حذف می‌کنند؛ یعنی آن صفری که خودشان با این سیستم ایجاد کرده‌اند را حذف می‌کنند و این تنها اعتبار و اعتماد به سیستم را از بین می‌برد.

این کارشناس اضافه می‌کند: به جای حل مساله، موتور تولیدکننده صفر کنار اسکناس را خاموش می‌کنند. نظام مالی، نظام بودجه‌بندی و نظام بانکداری این اقدام غلط را انجام داده‌اند و اشکالات آنها باعث شد که ما همچنان صفر تولید کنیم. سیستم باید اصلاح شود و اقدام حذف چهار صفر از پول ملی تنها پاک کردن صورت مساله بوده که اشکالات آنها نادیده گرفته شود.

وی در پایان تاکید می‌کند: عمده مزیت حذف چهار صفر برای حسابداری و تسهیل آن بوده و اثری بر تورم ندارد. نرخ‌ها همانطور که قبلا محاسبه می‌شد پس از این هم با یک تبدیل به همان صورت محاسبه می‌شود. اثر تورمی ندارد زیرا هیچ شرکتی بر اساس چارچوب‌های روانی تصمیم نمی‌گیرد بلکه به همان اندازه که هزینه‌های تولید بالا می‌رود اقدام به افزایش قیمت می‌کند، حال چه با چهار صفر چه با شش صفر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر کاری بکنید دیگه فایده نداره کار از کار گذشته.

  • آدم

    هرچند به نظرم تو این هفت سال بلاخره دولت یه کار درست انجام داده،قبول کنین،بعد پنجاه شصت سال تورم که پول ملی بی ارزش کرده،حالا میخوایم چهار صفر کم کنیم،البته میدونم دوباره صفر ها بر میگردن اما هر سی یا چهل سال فکر کنم لازم باشه از پول ملی صفر حذف کنیم.

  • ناشناس

    میخوان بگن که ماهم یه کاری کردیم و بیکار ننشستیم …بجای این کارا به مشکلات مردم رسیدگی کنند

  • ناشناس

    عینک سواد نمی آورد ،
    پول ملی مثل یک جنازه ، ارزشش را از دست داده ، با تعویض اسم و پوشاندن لباس نو نمی توان این مرده را زنده کرد /

  • ناشناس

    موقع حساب کردن تو مغازه و … چقدر باید صفر وارد کنیم حذف کنید این صفرهای مسخره و بی فایده رو که فقط باعث اشتباه و سردرگم شدن مردم میشن همینطور این ریال رو همه دارن با تومان حساب میکنیم پس چرا روی پول ملیمون نوشته ریال؟

  • ناشناس

    با برداشتن صفرها مشکلی حل نمیشود فقط دامنه مشکلات بیشتر میشود بجای اینکه دنبال راه حل تورم باشید فکر پر کردن جیب عده ای هستید سرمایه دار دنبال بدبخت کردن ملت است

  • حسین

    اقتصاد دان سویسی یا هلندی بیارید مثل امیر کبیر مشکل حل میشه اگر راست می گویید

  • مهرداد

    تو محاسبات اشتباه میشه؟ چشم از این به بعد همه با ریال حساب کتاب میکنن اصلا تهش یدونه صفرو حذف کنند میشه تومان نه چهارتا صفر !!!!
    میخوان تورم رو روپوشی کنن

  • و.غ

    یک تومان آینده معادل هزار تومان فعلی خواهد بود. یک “قران ” آینده معادل ده تومان فعلی خواهد بود خوب اگر اجزاء پول با 10 تومان فعلی شروع شود، یک عدد نان 1200 تومانی فعلی چگونه پرداخت خواهد شد؟ به راننده تاکسی بابت مسیر کوتاه چقدر بدهیم؟ یک قالب کره، یک بسته بیسکویت ، و….. مگه میشه اجزاء پول از 10تومان فعلی شروع بشه؟

    • ناشناس

      عزیز اینا میخوان از ریال به تومن تغییر بدن و پولها از ۱۰۰۰۰ ریال (هزار تومان) فعلی شروع میشن که بعد از تبدیل از ریال به تومن اینطوری میشه(۱۰۰۰۰ ریال = ۱ تومان) حالا فهمیدی؟پس وقتی ریاضیت ضعیفه علکی گیر نده برو سوادتو ببر بالا

  • علی

    تا مدت زیادی مردم سرگرم میشن! یه مدت توی صف ثبت نام تعویض پول قدیمی می گذرونند. سپس برای تعویض اقدام میکنند. دلالانی پیدا میشن که با دریافت مبلغی پولها رو عوض میکنند. بعدش دولت به دلیل حجم بالای تقاضا زمان تعویض اسکناسها رو یک سال دیگه تمدید میکنه! مدتها در محافل مختلف مردم به مغزشون فشار میارن که قیمت کالاها رو به پول قدیم و جدید محاسبه و مقایسه کندد…یه دفعه تقویم رو نگاه میکنی سال ۱۴۲۰ به پایان رسیده و ما همچنان در اول وصف …. مانده ایم!!!!!