کد مطلب: ۶۲۸۴۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زنان خانه‌دار حقوق ۵ میلیونی می‌گیرند؟

زنان خانه‌دار حقوق ۵ میلیونی می‌گیرند؟

رئیس ستاد امر به معروف پیشنهاد داده که زنان خانه‌دار باید حقوق بگیرند و حداقل حقوق پیشنهادی‌اش ۵ میلیون تومان در ماه است. اگر دولت بخواهد این پیشنهاد را اجرا کند به چه بودجه‌ای نیاز دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سرشماری سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت زنان در ایران، خود را خانه‌دار معرفی کرده‌اند. این یعنی پیشنهاد پرداخت حقوق به زنان، ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می‌شود.

از طرف دیگر، رییس ستاد امر به معروف طی نامه‌ای به رئیس مجلس، درخواست کرده که به زنان خانه‌دار حقوق پرداخت شود و گفته حداقل حقوق زنان خانه‌دار باید ۵ میلیون تومان باشد. با یک حساب ساده می‌توان گفت هزینه ماهانه این پیشنهاد عجیب رئیس ستاد امر به معروف برای دولت، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. آن هم در اقتصادی که سال گذشته کل درآمد نفتی‌اش ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس برای اجرای این پیشنهاد، دولت باید ۱۰ برابر کل درآمد نفتی سال گذشته را صرف پرداخت یک ماه حقوق به زنان خانه‌دار کند.

پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار اجرایی است؟

آبان ماه سال جاری، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب مجلس رسید. طرحی که بر اساس آن تسهیلات و امکانات خاصی برای تسهیل ازدواج و تشویق به فرزندآوری در نظر گرفته بود. حالا در ادامه آن طرح، پیشنهادات مالی و حمایتی متعددی از سوی مجلس و یا افراد مختلف ارائه می‌شود.

یکی از این پیشنهادات مربوط به رئیس ستاد امر به معروف است. محمد صالح هاشمی گلپایگانی گفته بود که در جامعه باید به شغل تربیتی زنان بها داده شود و اجرت‌المثل کار در منزل و پرورش نسل شامل حقوقی با عنوان شغل تربیتی همسر شود.

نکته قابل توجه این است که حقوق پیشنهادی این مقام مسئول برای زنان خانه‌دار حدود ۵ میلیون تومان است. معادل دو برابر حقوق پایه کارگران در سال ۱۴۰۰. البته هاشمی گلپایگانی گفته به ازای هر فرزند باید حداقل یک میلیون تومان هم حق اولاد به خانواده‌ها تعلق بگیرد.

اما سوال مهم این است که بودجه و اعتبار لازم برای اجرای چنین طرحی از کجا باید تامین شود؟ چون محاسبه ساده نشان می‌دهد هزینه این طرح برای دولت ماهانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

پیش از این هم در ایام انتخابات محسن رضایی پیشنهاد پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار را مطرح کرده بود. البته محسن رضایی مبلغی را برای پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار اعلام نکرده بود. اما تجارت‌نیوز در گزارشی به محاسبه اعتبار لازم برای اجرای وعده رضایی پرداخت. بر این اساس اگر حقوق زنان خانه‌دار حدود یک میلیون تومان هم بود، هزینه اجرای این وعده ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شد و در سال به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. بر این اساس به نظر می‌رسد چنین وعده‌هایی بیشتر جنبه پوپولیستی دارد و قابلیت اجرایی ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من گفتم مسولین برای زنهای که طلاق میگرن بدون حقوحقوق مسولین ب فکراین زنهاباشندچرازن مجبوربشه بخاطرطلاقش مهرشوببخشه تمام حقوحقوق شرعیشوببخشه مجبوبشه به نامردپناه ببره تاخرجیشوبدواقعاکمیته امداد۱۰۰تمان میده برای ی زن کافیه لطفارسیدگی کنیدمسولین

  • ناشناس

    کاشکی میشد به خدا اینقد میخوای به شوهر بگی برا پول مثل گداها شدیم اگه ۲ میلیون م بدن ما سپاس گذاریم هی برا خرج خودمون

  • ناشناس

    توروقران برامون ردیف کنید بخدا زندگیمون خیلی سخت میگذره بقران قسم شوهرم ۳۰۰میلیون بدهکاری داره پشتیبانه هم نداریم همه چیزمون شد قسط قسط قسط بخدا خسته شدیم خرج خونه با این گرونی بزور در میاد یه پسر ۴ساله هم داریم،مستجر هم هستیم ،، توروقران رسیدگی بشه ???

  • ناشناس

    لطفابرامون ردیف کنید بخدا زندگیمون خیلی سخت میگذره بقران قسم شوهرم ۳۰۰میلیون بدهکاری داره پشتیبانه هم نداریم همه چیزمون شد قسط قسط قسط بخدا خسته شدیم خرج خونه با این گرونی بزور در میاد یه پسر ۴ساله هم داریم،مستجر هم هستیم ،، توروقران رسیدگی بشه

  • ناشناس

    لطفابرامون ردیف کنید بخدا زندگیمون خیلی سخت میگذره بقران قسم شوهرم ۳۰۰میلیون بدهکاری داره پشتیبانه هم نداریم همه چیزمون شد قسط قسط قسط بخدا خسته شدیم خرج خونه با این گرونی بزور در میاد یه پسر ۴ساله هم داریم،مستجر هم هستیم ،، توروقران رسیدگی بشه ???

  • ناشناس

    من هیچ منبع درآمدی ندارم .آرزو هام در جوانی درام تمام میشه و نمیتوانم روی حمایت همسرم حساب کنم.کاش خودم پول داشتم برای خودم ودخترم هرچی میخواستم میگرفتم

  • ناشناس

    سلام به خدا اگه این خبر حقیقت داشته باشد مادرها خیلی راحت زندگی مکنند تورا خدا کمک کتید ‌

  • ناشناس

    واقعا به این پول نیاز دارم چون حمایتی مالی از طرف همسرم بسیار ناچیز است

  • ناشناس

    .واقعا نیاز به پول دارم.چون حمایت مالی از طرف همسرم بسیار ناچیز هست

  • ناشناس

    سلام ،امیدوارم که خداوند صدای تمام زن های خانه دار ومادران مسلمان رابشنود.وزنان خانه‌دار ساده ترین قشر جامعه ایران هستن تو رو خدا همایت کنید این خانه دارها رو.من هم خانه دار هستم با در آمد همسرم نمی تونیم بچه دار بشیم.کرایه خانه ها و وام وقسط های پشت سر هم و………‌‌‌..