کد مطلب: ۸۱۶۹۹۵

آخرین اخبار از حق‌آبه ایران/ موضع طالبان چیست؟

آخرین اخبار از حق‌آبه ایران/ موضع طالبان چیست؟

سرپرست وزارت انرژی و آب دولت طالبان بر حل موضوع حق‌آبه ایران از راه گفتگو و مطابقت با معاهده سال ۱۳۵۱ تاکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منصور، یکی از اعضای کابینه دولت طالبان در گفت و گوی ویژه با طلوع نیوز گفت: مسئله آب نباید سیاسی شود و نیاز است از هرگونه سخنان تحریک‌آمیز خودداری شود. عبداللطیف منصور به این باور است که معاهده آب دریای هلمند راه حل هرگونه تنش بر سر حق‌آبه ایران است.

وی به شبکه طلوع‌نیوز گفت: در این مورد مواضع وزارت انرژی و آب را روشن کرده‌ایم. ما بر اساس تعهدنامه‌ای که صورت گرفته متعهد هستیم. زمانی‌که خشک‌سالی فرابرسد ما باید به معاهده مراجعه کنیم که تمامی موارد در آن ذکر شده است.

آن‌طور که ایرنا نوشته است، منصور در ادامه افزود: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که ما دو کشور اسلامی همسایه هستیم و با یکدیگر روابط دینی داریم. بسیاری از مهاجرین ما آنجا در ایران هستند پس ما با احترام به تمامی این موارد نمی‌خواهیم که بر یک موضوع فنی این‌قدر سیاسی کاری شود که تبلیغات منفی آن دو ملت را از هم دور کند. این‌گونه اظهارات نه به نفع ما و نه به نفع آنان است.

درگیری‌های مرزی پراکنده‌ باعث نگرانی است

به نقل از ایسنا، با توجه به این درگیری‌ها که با وجود پابرجا بودن مسئله حقآبه ایران از رود هیرمند انجام شده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش در سخنانی با انتقاد از لفاظی‌های برخی مقامات طالبان علیه ایران گفت: ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، باعث نگرانی است.

وزیر امور خارجه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وطن دوست متعصب به وطن

    طالبان اول آب راروی مردم میبندد بعد دم از هم دینی وهمسایگی میزند گول دروغهایشان وحقه وکلک هایشان را نخورید اینقدر احمقند که خبر ندارند ده میلیون آواره درکشور ما دارند همه باید بروند خدمت طالبان تا حالشان جا بیاد.

  • وطن دوست متعصب به وطن

    آیا اگرطالبان دروغگو وحقه باز بجای ایران بود یک ایرانی را درکشورش نگه میداشت؟ حتی برای چند دقیقه .نه ده میلیون آواره وبا این اوضاع اقتصادی کشور ما.

  • ناشناس

    فقط باید. مهاجرین. جوان. وثروتمند که سالهاست در ایران هستند به افغانستان برگردند و کشور خود را آباد نمایند ودر حکومت افغان با طالب مشارکت نمایند ویار وکمک ایران باشند

  • ناشناس

    مسولان وزارت خارجه آیامیدانستید که تعداد ۷۰۰هزار دانش آموز افغان در مدارس ما درس می خوانند ولی درکشور افغانستان در کل کشورش،این تعداد دانش،آموز ندارد ایا۸ملیون آواره افغان باید از هزینه اش را مردم ایران تحمل کند یا کل دنیا ملاحظه کردید که آلمان یک کشور ثروتمند حاضر نشد ۱۰۰ هزار مهاجر را بپذیرد ایا مردم ایران که در فقر و فلاکت هستند باید جور آن را بکشند