خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۹۳۸۶

حمایت از تولید در گرو اصلاح نظام بانکی است

حمایت از تولید در گرو اصلاح نظام بانکی است

مظاهری گفت: باید نظام بانکی اصلاح شود زیرا اگر این امر رخ ندهد نه تنها این سیستم نمی‌تواند اقداماتی در جهت رونق اقتصادی انجام دهد، بلکه دیگر قادر به اداره خودش نیست.

طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد و رییس سابق بانک مرکزی در خصوص گام‌های حمایتی نظام بانکی از کالای ایرانی، اظهار کرد: تعدادی از موسسات غیرمجاز شروع کننده بنگاهداری بودند و این پدید در نظام بانکی تسری پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: بانک‌ها به این فکر افتادند به جای اینکه واسطه وجوه باشند و منابع را از سپرده‌گذاران دریافت کرده و به کارآفرینان و تولیدکنندگان بدهند، این منابع را برای نیازمندی‌های خود و سهامداران و مدیران بانک‌ها مصرف کنند.

مظاهری با بیان اینکه بدون معطلی باید نظام بانکی اصلاح شود گفت: اگر این امردر سیستم بانکی رخ ندهد نه تنها این نظام نمی‌تواند اقداماتی در جهت رونق اقتصادی انجام دهد، بلکه دیگر قادر به اداره خودش نیست که این مسئله موجب پیدایش بحران در نظام بانکی و خطر برای این مجموعه می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر اگر بانک‌ها بخواهند بنگاه‌هایی را که در مالکیت آنهاست از طریق بورس و یا روش‌های دیگر مانند مزایده به فروش برسانند موجب می‌شود که قیمت سهام این شرکت‌ها افت پیدا کند و شاخص سهام نیز کاهش بیابد.

رییس سابق بانک مرکزی ادامه داد: اما بنده معتقد هستم وجود این مشکل نباید مانع از فروش سهام بانک‌ها شود، زیرا این مساله را می‌توان مدیریت کرد، اما بانک مرکزی و زارت اقتصاد جلوی عرضه سهام بانک‌ها را به دلیل افت شاخص بورس می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ما سه قانون مادر در نظام بانکی داریم؛ اول قانون پولی و بانکی که در سال ۱۳۵۰ تصویب شد، دوم قانون اداره امور بانک‌های دولتی که پس از انقلاب در شورای انقلاب تصویب شد و سوم قانون بانکداری بدون ربا که در مجلس در سال ۱۳۶۱ به تصویب رسید. این سه قانون نکاتی را مطرح کرده که با یکدیگر در تضاد و تناقض هستند و همین امر موجب قرارگیری نظام بانکی در وضعیت فعلی شده است.

مظاهری در خصوص اجرایی نشدن اصلاح نظام بانکی توضیح داد: از زمان دولت هشتم اصلاح نظام بانکی کلید خورد و متن پیشنهادی نیز نهایی و آماده ارائه به مجلس شد اما در دولت نهم و دهم این امر متوقف شد و مجدد در ابتدای دولت یازدهم همان متن ارائه شد اما بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درمورد این لایحه مشکلاتی به وجود آمد و راهکاری برای حل مشکلات کارشناسی از طرف دولت ارائه نشد.

رییس سابق بانک مرکزی گفت: در شرایطی که تورم ۸ درصدی و سود تسهیلات بانکی حداقل ۲۵ درصدی در جامعه داریم، هیچ فعالیت اقتصادی در فضای تولید رقابتی وجود ندارد که بتواند در تورم ۸ درصدی سودی را ایجاد کند که کارآفرین ۲۵ درصد از آن را به بانک بدهد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.