کد مطلب: ۲۰۷۵۰۵

حمایت عربستان از نفت ۷۰ دلاری

حمایت عربستان از نفت 70 دلاری

وزیر انرژی عربستان که قبلا از نفت ۶۰ دلاری ابراز رضایت می‌کرد، اکنون نفت ۷۰ دلاری را به‌عنوان رقمی می‌داند که قیمت نفت باید مورد معامله قرار گیرد.

وزیر انرژی عربستان که قبلا از نفت ۶۰ دلاری ابراز رضایت می‌کرد، اکنون نفت ۷۰ دلاری را به‌عنوان رقمی می‌داند که قیمت نفت باید مورد معامله قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بلومبرگ؛ برای چندین دهه عربستان نقشی تعدیل‌کننده در بازار نفت ایفا می کرد و در مقابل درخواست‌های کشورهای عضو اوپک نظیر ایران و ونزوئلا برای افزایش قیمت نفت، مقاومت می‌نمود. اما ظاهرا اکنون این نقش در حال تغییر است.

قیمت نفت به لطف اجرای قدرتمندانه توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش نسبت به 2 سال قبل دو برابر شده و مازاد ذخیره نفتی انباشته شده در بازار تقریبا به سطح عادی خود باز گشته است. اما خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان می‌خواهد همچنان قصد دارد راه در پیش گرفته شده را همچنان ادامه دهد.

الفالح در این‌باره گفته، تولیدکنندگان باید کاهش تولید را تا پایان سال ادامه دهند، حتی اگر این اقدام موجب بروز کمبود عرضه در بازار شود. وی هفته گذشته در ریاض به خبرنگاران گفت: «اگر قرار است اقدام ما بازار را از اندکی از توازن خارج کند، بگذارید این اتفاق رخ دهد».

این تغییر موضع نفتی سعودی‌ها نشان‌دهنده فشار بی‌سابقه‌ای است که اقتصاد عربستان برای پیشبرد اصلاحات گسترده اقتصادی از جمله عرضه عمومی احتمالی سهام شرکت آرامکو با آن مواجه است.

حلیما کرافت، رئیس بخش استراتژی کالایی موسسه آربی‌سی کپیتال مارکتس گفت: «اگر شما به جای محمدبن سلمان بودید و تلاش می‌کردید اقتصاد کشورتان را بازسازی کنید» آن‌گاه «به قیمت نفت مشخصی برای تکمیل برنامه‌هایتان نیاز داشتید».

به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، وزیر انرژی عربستان که قبلا از نفت 60 دلاری ابراز رضایت می‌کرد، اکنون نفت 70 دلاری را به‌عنوان رقمی می‌داند که قیمت نفت باید مورد معامله قرار گیرد.

در طی سال گذشته، اعضای اوپک به همراه روسیه، که زمانی رقبای سرسختی برای یکدیگر در بازار نفت بودند، با هدف از بین بردن مازاد عرضه ایجاد شده در بازار ائتلافی 24 کشوری برای کاهش تولید ایجاد کرده‌اند. هدف آن‌ها مبنی بر کاهش ذخایر نفتی به رقم متوسط 5 سال اخیر در نهایت درحال محقق شدن است، اما این کشورها اکنون در حال تغییر هدف‌گذاری خود هستند و تولیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا به توافق کاهش تولید پایبند باقی بمانند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.