کد مطلب: ۷۵۴۷۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تبعات سیاسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان

تبعات سیاسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان

واکنش‌ها به حمله به سفارت آذربایجان ادامه دارد. هادی حق‌شناس، اقتصاددان درباره تبعات این حمله می‌گوید: «از آنجاکه ایران با کشورهای مختلف چه با بهانه و چه بی‌بهانه چالش دارد، هر حادثه‌ای مانند این حمله می‌تواند یک چالش جدی برای ایران در سطح بین‌المللی ایجاد کند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکنش‌ها به حمله روز گذشته به سفارت آذربایجان در ایران ادامه دارد. سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن این حمله از آغاز تحقیقات درباره ابعاد وقوع این حادثه خبر داد.

کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌گویند بروز چنین حوادثی می‌تواند تبعاتی برای ایران در زمینه بین‌المللی به دنبال داشته باشد.

اگرچه مقامات ایرانی بر شخصی بودن این حمله تاکید دارند، اما طرف دیگر این ماجرا آن را تروریستی می‌خواند. اظهاراتی که می‌تواند روابط دیپلماتیک ایران و آذربایجان را تحت تاثیر قرار دهد.

احمد وحیدی، وزیر کشور این حمله را کاملا شخصی خواند و گفت باید در همین ردیف به این پرونده رسیدگی شود. امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در صفحه توییتر خود نوشت که جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای روشن شدن ابعاد قضیه است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان اما بدون توجه به توضیحات مقامات ایرانی، این حمله را تروریستی خواند و گفت: «قویا حمله تروریستی امروز علیه سفارتمان در تهران را محکوم می‌کنم. ما خواستار رسیدگی سریع به این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

چالش‌های بین‌المللی برای ایران با هر حادثه‌ای

هادی حق شناس، اقتصاددان درباره تبعات حمله به سفارت باکو به تهران می‌گوید: «اقدامات ایران بعد از حمله به سفارت، عوارض آن رابه حداقل رساند. از جمله این اقدامات می‌توان به حضور وزیر امورخارجه در بیمارستان، کنفرانس مطبوعاتی و… اشاره کرد. اگر این اقدامات نبود، تبعات جدی داشت.»

او ادامه می‌دهد: «ایران در حال حاضر در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. کشورهای اروپایی و امریکا شدیدترین موضع‌گیری‌های سیاسی را علیه کشور را داشته‌اند. اگر در داخل کشور هم سهل‌انگاری شود یا بهانه‌ای به دست آنها بدهند، طبیعی است که بسیج بیشتری برای افکار عمومی علیه کشور داشته باشند.»

حق شناس می‌گوید: «از آنجاکه ایران با کشورهای مختلف چه با بهانه و چه بی‌بهانه چالش دارد، هر حادثه‌ای مانند حمله به سفارت آذربایجان می‌تواند یک چالش جدی در سطح بین‌المللی ایجاد کند.»

کارنامه حمله به سفارت‌خانه‌ها در ایران به گمانه‌زنی‌ها درباره حمله به سفارت باکو دامن می‌زند. با این حال جمهوری اسلامی ایران گمانه‌‌ها در رابطه با تروریستی بودن این حمله را به طور کامل رد می‌کند.

حمله به سفارت آذربایجان در حالی صورت گرفته که ماه گذشته نیز برخی از تندروها روی دیوار سفارت انگلیس شعارنویسی کردند. پس از این اقدام تصاویری از سفرای آلمان، فرانسه و انگلیس منتشر شد که در مقابل سفارت انگلیس در حالی که بر روی دیوارهای آن شعارنویسی شده بود، ایستاده بودند. عکسی که سفارت آلمان و انگلیس با این توضیح منتشر کردند: «همبستگی اروپایی؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان».

اقدامی که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشورها نیز در این مورد گفته بود اینها تندروی‌هایی است که باعث آسیب به منافع کشور خواهد شد. ماموران انتظامی باید در آنجا حضور داشته باشند و اجازه ندهند چنین اتفاقاتی رخ دهد.

نکته مهم در ماجرای حمله روز گذشته، امنیت سفارت‌خانه‌هاست. منتقدان می‌گویند بروز چنین حملاتی می‌تواند به شائبه ناامن بودن سفارت‌‌خانه‌ها در ایران دامن بزند.

تبعات حمله به سفارت آذربایجان

محمدرضا بهزادیان، کارشناس اقتصادی نیز درباره تبعات این حمله به تجارت‌نیوز می‌گوید: «حضور پلیس در سفارتخانه‌ها برای این است که از این دست حملات، سوءقصدها و ورود افراد ناشناخته جلوگیری شود. فرض کنید کسی به این سادگی بتواند وارد سفارت شود و برای سفیر اتفاقی بیفتد، چه بحرانی به دنبال دارد. بنابراین نیروی انتظامی باید در این مورد پاسخگو باشد.»

او ادامه می‌دهد: «در فیلم‌های حمله به سفارت هم مشاهده می‌شود که اقدامی هنگام ورود مهاجم به سفارت انجام نشده است. این شائبه ایجاد می‌شود که شاید باز هم شاهد چنین حوادثی در سفارت‌خانه‌های دیگر باشیم.»

پس از حمله روز گذشته به سفارت آذربایجان گمانه‌زنی‌هایی هم برای بسته شدن سفارت‌خانه‌های هر دو کشور در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. پس از آن اما مقامات ایرانی از ادامه فعالیت هر دو سفارت خبر دادند.

ماجرای حمله به سفارت در یک نگاه

صبح روز گذشته فردی با اسلحه کلاشینکف به سفارت باکو در تهران حمله کرد. در جریان این حمله رئیس حراست سفارت باکو کشته و 2 فرد دیگر زخمی شدند.

در همان ساعات ابتدایی حسین رحیمی، رئیس سابق پلیس پایتخت از دستگیری رد مهاجم خبر داد. آنطور که خبرگزاری‌ها دولتی گزارش دادند، فرد مهاجم در اظهارات اولیه خود گفت که فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرد.

او از انگیزه خود برای حمله به سفارت گفت: «در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.»

در ادامه صداوسیما در گفت‌وگویی با خانواده این فرد، روایت‌های تکمیلی از این حمله را گزارش داد. بر اساس این گزارش‌ها، فرزندان این فرد گفتند که مادر آنها 9 ماه پیش به آذربایجان رفت و گاهی با او در تماس بودند. روایت‌هایی که به ابهامات این حمله دامن می‌زند.

گفتنی است امروز نیز مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت از تیراندازی در محدوده اتاق اصناف شمیرانات خبر داد و علت آن را اختلافات شخصی و خانوادگی خواند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بابا کار خودتونه تا به رئیس جمهور آذربایجان یه گوشزد کنید که دیگه حرف نزنه والا مگه میشه سفارت اینقدر بی درو پیکر باشه
    مگه میشه به همین راحتی با کلاشینکف رفت تو بکشی بیای بیرون
    بابا توروخدا بس کنید اینقدر دروغ گفتید که دنیا میگه حمله تروریستی بوده نه شخصی چرا خودمون رو گول میزنیم آخه

  • حح

    البته یه ضرب‌المثلی ما ایرانیان دا یم که میگه (همیشه بهانه برای بهانه گیر آماده هست )دشمنان ایران اسلامی نیز همیشه هر اتفاقی برا ایران بیفته حتی اگه پریدن دیزی در یه خونه باشه اونو سیاسی میکنن ولی در سال‌های قبل دیدیم که چندین بار به کنسولگری و سفارت ایران در کشورهای غربی انگلیس ، فرانسه ، دانمارک و…وووو حمله شده ولی همه غربی‌ها هیچ گونه عکس‌العملی نشان نداده و فضا سازی رسانه ای نکردن . بهر حال دشمن دشمنه و بیشتر از این نمیشه توقع داشت .

  • ناشناس

    قویا؟!؟!

  • ناشناس

    یاشاسین آذربایجان

  • زارعلی

    ازبس دروغ گفته اندکه من یکی حرف های بظاهرراست انهاراباور نمی ککم

  • ناشناس

    وقتی ادم یه دنیا حرف داره و …..

  • ناشناس

    باکو دنبال قطع مرز زمینی ایران و ارمنستان است و داره دنبال بهانه میگرده از طرفی تورکیه و اسرائیل می‌دانند اوضاع داخلی خوب نیست منتظر فرصت هستند که به ما ضربه بزنن و ایران باید با قدرت از منافع خودش دفاع کنه اگر کوتاه بیاییم باید منتظر مشکلات بعدی باشیم چون دشمنان پرروتر میشن

  • ناشناس

    این چند روز مطالبی که نوشته میشود کلا فرا فکنی است .اول این موضوع باید روشن شود که وظیفه نگهبان ایرانی جلوی سفارت چیست ؟ دوم اینکه مهاجم از ماشین پیاده میشود و به نگهبان علامت میدهد و نگهبان از نکهبانی حتی خارج نمیشود .سوم اینکه چرا دوربین در ورودی 8:8 دقیقه را نشان میدهد و دوربین دوم داخل ساختمان ساعت 8:32دقیقه را نشان میدهد .بعدا معلوم میشود مهاجم در آن 24ذقیقه با پتک درب سفارت را میشکسته است .در این حدود نیم ساعت چرا با وجود نگهبان درب سفارت از پلیس ایران خبری نیست .حتی فرض کنیم خانم مهاجم در سفارت بوده است .مگر حفاظت از سفارتها وظیفه ایران نیست ؟

  • ناشناس

    آذربایجان شوروی سابق حمله به سفارتش را دید اما حمله به حرم شاهچـراغ را ندید؟!

  • ناشناس

    اگر یک نفر با سلاح سازمانی نیروهای مسلح کشور میزبان براحتی وارد سفارت ایران شود وبرای مامور کشور میزبان دست تکان دهد و مامور هم هیچ تلاشی برای ممانعت از ورود او نکند و او وارد سفارت شود و رئیس حفاظت سفارت رابکشد و بعد هم ۳۹ جاسوس اون کشور دستگیر شوند وبگویند حادثه علت خانوادگی داشته مقامات ایران باور میکنند؟