کد مطلب: ۵۹۲۵۶۱

جزئیات حمله سایبری به سیستم توزیع سوخت کشور

جزئیات حمله سایبری به سیستم توزیع سوخت کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تشریح جزئیات حمله هکری به سیستم توزیع سوخت کشور گفت: این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما به‌طور قطع به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در یک برنامه تلوزیونی درباره این حمله سایبری ابراز کرد: اظهار نظر در این زمینه بر اساس اطلاعات فنی و تحلیل‌های اطلاعاتی است.

وی گفت: بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است، اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به‌صورت قطعی نمی‌توانیم درباره منشأ حمله اظهار نظر کنیم البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه این حمله در بخش میان‌افزار اتفاق افتاد که حمله بسیار پیچیده و پاک‌سازی آن دشوار است افزود: این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به‌طور قطع به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.

جلالی گفت: اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت‌افزار اتفاق می‌افتاد نیاز به نفوذ بود؛ یعنی یا شرکت سازنده سخت‌افزار در این حمله دخیل بود یا تجهیزاتی باید ساخته می‌شد و در سیستم قرار می‌گرفت.

وی همچنین گفت: حمله سایبری به تابلو‌های تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود البته از نظر اتصال فنی مسئله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ممکن است عوامل داخلی نیز در این حمله سایبری دخالت داشته باشند که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی هستند.

جلالی یادآور شد: در سه ساعت اولیه پس از حمله به سیستم توزیع سوخت ۳۰ درصد از جایگاه‌ها و ۱۲ ساعت پس از حمله ۶۰ درصد از جایگاه‌ها به خدمت‌رسانی آف‌لاین بازگشتند.

وی تصریح کرد: در این حمله سایبری یک گل خوردیم، اما بازی را نباختیم، زیرا حضور هوشمندانه و تغییر روند صداوسیما در پرداختن به این مسائل و بررسی دقیق و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن به مردم، سرعت عمل گروه‌های فنی و بازگشت سریع جایگاه‌های توزیع سوخت به خدمت‌رسانی و برخورد آگاهانه مردم با این مسئله موجب شد توطئه دشمنان در ایجاد اغتشاش و تجمع مردم خنثی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدید، آسیب‌پذیری، مدیریت کاهل و نبود تقسیم کار درست برای هدایت بحران را عوامل بروز این نوع حملات سایبری اعلام و اضافه کرد: در دولت گذشته با عینک سیاسی به سازمان پدافند غیرعامل نگاه و به‌جای جدی گرفتن تهدید آن را تحلیل می‌کردند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.