کد مطلب: ۷۸۹۵۱۳

حکم بازداشت پوتین صادر شد/ واکنش مسکو به حکم لاهه

حکم بازداشت پوتین صادر شد/ واکنش مسکو به حکم لاهه

دیوان لاهه با متهم کردن ولادیمیر پوتین به جرائم جنگی برای او قرار بازداشت صادر کرد اما سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این حکم را بی ارزش خواند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حکم به دلیل مشارکت مشکوک ولادیمیر پوتین در «اخراج غیرقانونی و انتقال کودکان» از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: دلایل منطقی برای این باور وجود دارد که آقای پوتین مسئولیت کیفری فردی برای جنایات مورد اشاره دارد.

دیوان کیفری بین‌المللی همچنین حکم بازداشت «ماریا آلکسی‌یونا لووا-بلوا» کمیسر حقوق کودکان در دفتر رئیس‌جمهور روسیه را به اتهامات مشابه صادر کرد.

واکنش مسکو به حکم لاهه

در واکنش به صدور این حکم از سوی دادگاه بین الملللی کیفری، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این حکم را بی ارزش خواند.

ماریازاخاروا، تاکید کرد: دستورالعمل های احتمالی دستگیری، صادر شده توسط دادگاه بین المللی کیفری از نظر قانونی برای روسیه هیچ اهمیتی ندارد.

مسکو از زمان حمله به اوکراین در پنجم اسفندماه سال گذشته، ارتکاب جنایات در اوکراین را رد می کند.

این حکم یک روز پس از آن صادر شد که یک تحقیق تحت حمایت سازمان ملل، روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی گسترده در اوکراین، از جمله اخراج اجباری کودکان در مناطق تحت کنترل خود متهم کرد. (ایرنا)

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین جمعه گفت که سوالات زیادی درباره حکم «ظالمانه و غیرقابل قبول» دادگاه کیفری بین‌المللی وجود دارد و روسیه مانند بسیاری دیگر از کشورها صلاحیت قضایی و حقوقی این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. هر گونه تصمیمی از این نوع، از دیدگاه فدراسیون روسیه بی‌ارزش و بی‌اعتبار است.

پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا پوتین به کشورهایی که صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی را پذیرفته‌اند، سفر خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: چیز دیگری برای اضافه کردن به این موضوع ندارم. این همه چیزی است که ما می‌خواهیم بگوییم.

واکنش سازمان ملل به حکم بازداشت پوتین

دو سخنگوی سازمان ملل از اظهارنظر مستقیم درباره حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خودداری کردند و با مستقل دانستن دادگاه بین المللی کیفری تاکید کردند که دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در راستای دیپلماسی با همه از جمله پوتین دیدار و گفتگو می کنند. (ایرنا)

دیوان کیفری بین‌المللی روز جمعه پوتین و «ماریا لووفا بلوفا» کمیسیونر حقوق کودکان روسیه را به جنایت جنگیِ اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین متهم کرد.

روسیه در سال ۲۰۰۰ اساسنامه رم را که پایه‌گذار دادگاه کیفری بین‌المللی است، امضا کرد اما بعنوان عضو این دادگاه هرگز آن را تصویب نکرد و سرانجام در سال ۲۰۱۶ امضای خود را پس گرفت.

به نوشته رویترز، روسیه در آن هنگام بدلیل ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و کارزار حملات هوایی در سوریه تحت فشار بین‌المللی بود.(مشرق)

استقبال اتحادیه اروپا از حکم لاهه

اتحادیه اروپا امروز جمعه و ساعاتی پس از صدور قرار بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از سوی دیوان کیفری بین المللی به ادعای ارتکاب جنایت جنگی از این تصمیم استقبال کرد و آن را در راستای اجرای عدالت مهم ارزیابی کرد.

اتحادیه اروپا رأی دیوان کیفری بین المللی علیه رئیس جمهور روسیه را سرآغازی برای پاسخگو کردن روسیه توصیف کرد!

پرونده روسیه در دادگاه بین‌المللی

پیش از این دادگاه لاهه جلسه‌ای برای رسیدگی به جرایم جنگی تشکیل داده بود اما روسیه در آن شرکت نکرده بود. به طور کلی رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشور‌ها به این دادگاه سپرده می‌شود.

سال گذشته روسیه حضور در جلسه استماع دادگاه عالی سازمان ملل متحد را رد کرده بود. این دادگاه با درخواست کی‌یف و با آغاز تحقیقات دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به اتهامات مربوط به «جنایات جنگی» در اوکراین شروع شده بود.

بیش از یک سال از حمله نیروهای روسیه به اوکراین می‌گذرد. هنوز خبری از آتش‌بس نیست. جنگی که به موجب آن هزاران غیرنظامی اوکراینی، از جمله حداقل صدها کودک و ده‌ها هزار سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند.

میلیون‌ها نفر هم با آغاز این جنگ از خانه‌های خود آواره کشورهای دیگر شدند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ساعات ابتدایی روز ۲۴ فوریه سال، تهاجم خود را به اوکراین آغاز کرد. (الجزیره)

دلایل آغاز جنگ روسیه و اوکراین

پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارشی درباره دلایل آغاز جنگ روسیه و اوکراین و خسارات آن نوشت. بر اساس این گزارش، پوتین در سخنرانی صبح روزی که جنگ را آغاز کرد، این حمله را یک «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرد و گفت که هدف آن «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی از اوکراین» است.

او استدلال کرد که دولت اوکراین از سال 2014 غیرنظامیان روسی‌زبان در منطقه شرقی دونباس را تحت نسل کشی قرار داده است. ۲۰۱۴ سالی بود که روسیه شبه‌جزیره «کریمه» را ضمیمه خاک خود کرد و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو تلاش کردند با تصرف قلمرو و ایجاد ایالت‌های شرقی در دونباس و به اصطلاح جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک از کی‌اف جدا شوند.

اکثر جهان هنوز کریمه، و دو ایالت جدا شده را به‌عنوان سرزمین‌های اوکراینی به رسمیت می‌شناسند، اما در سال‌های بعد از 2014، حدود ۱۴ هزا نفر در درگیری بین نیروهای دولتی اوکراین و نیروهای مورد حمایت روسیه کشته شدند. اظهار نظر پوتین نسبت به نازی‌زدایی، به گردان «آزوف»، یک تیپ اوکراینی که ریشه در ایدئولوژی راست افراطی دارد و شامل داوطلبانی بود که علیه جدایی‌طلبان در شرق جنگیده بودند، اشاره داشت. این گروه اکنون به عنوان هنگ آزوف شناخته می‌شود و برخی از مبارزان آن لقب راست افراطی را رد کرده‌اند.

در 24 فوریه، رئیس‌جمهور روسیه همچنین این تهاجم را به ائتلاف نظامی فراآتلانتیک ناتو به رهبری ایالات متحده مرتبط دانست. او گفت که روسیه قصد دارد از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق و به دست آوردن یک جایگاه نظامی در اوکراین، که قبل از فروپاشی آن در سال 1991 بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، جلوگیری کند. اوکراین و متحدان غربی آن همگی دلایل روسیه را رد کرده‌اند. آنها می‌گویند که این جنگ بی‌دلیل و با هدف تحت سلطه درآوردن اوکراین بوده است.

کدام کشورها حامیان روسیه هستند؟

متحدان اوکراین اکثرا کشورهای غربی هستند. آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که با میلیاردها دلار کمک نظامی و غیرنظامی از کی‌اف حمایت کرده‌اند.

حامی اصلی روسیه همسایه و متحد نزدیک آن، بلاروس است. ارتش روسیه از خاک بلاروس به عنوان سکوی پرتاب برای تهاجم استفاده کرد. در عین حال، بسیاری از کشورها نیز مانند چین، هند و ترکیه از حمایت کامل از هر یک از طرفین اجتناب کرده‌اند.

روسیه در آغاز تهاجم خود، حدود 200 هزار سرباز را از شمال، شرق و جنوب به اوکراین فرستاد. آنها بخش‌های وسیعی از قلمرو اوکراین را تصرف کردند و به سمت حومه کیف شروع به پیشروی کردند اما نتوانستند پایتخت را تصرف کنند. تا پایان ماه مارس، ضدحمله‌های اوکراینی نیروهای روسی را در شمال و جنوب به عقب راندند و برخی از مناطق را پس گرفتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.