کد مطلب: ۲۰۸۶۲۳

خاطرات «محمدعلی فروغی» منتشر شد

خاطرات «محمدعلی فروغی» منتشر شد

«خاطرات محمدعلی فروغی» برای نخستین‌بار منتشر شد. این خاطرات، یادگار فرهنگی گرانبهایی است که بخشی از تاریخ سیاسی و فرهنگی کشورمان را نشان می‌دهد.

«خاطرات محمدعلی فروغی» به خواسته زنده‌یاد ایرج افشار و به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش از سوی نشر سخن منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وفایی که چندی پیش کتاب «یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس»، در سال جاری به سراغ خاطرات او رفته است. در معرفی این اثر آمده است: شاید کمتر کسی را از رجال سیاسی و فرهنگی ایران بتوان سراغ کرد که در ثبت وقایع روزانه زندگی خود به اندازه محمدعلی فروغی (1321-1256) مداومت به خرج داده باشد.

فروغی از 26 سالگی به نوشتن وقایع ندگی‌اش پرداخت و با همه مشغله‌ای که در ادوار مختلف عمر خویش داشت، این کار را با جد و جهد دنبال کرد.

او خود در عنفوان جوانی نوشته است که بدین یادداشت‌نویسی روی آورده تا مرآت حیاتش باشد؛ و امروز این روزنامه حیات -که حدودا 18 سال از ایام زندگانی او را در بر دارد- برای ما یادگار فرهنگی گرانبهایی است که بخشی از تاریخ سیاسی و فرهنگی کشورمان را آینگی می‌کند.

کتاب حاضراز سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول، که خاطرات اوست، رساله مستقلی است که فروغی احتمالا در واپسین سال زندگی درباره خاندان، پدر و احوال خود نوشته و خصوصا اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را در عهد ناصری به خوبی شرح داده است، اما متاسفانه مهلت نیافته تا آن را به پایان برساند.

بخش دوم یادداشت‌های روزانه اوست که از 15 سال پراکنده میان سال‌های 1293 تا 1320 که گاه به تفصیل و گاه به اجمال وقایع را روز به روز، حتی در سخت‌ترین شرایط سیاسی به رشته تحریر درآورده است.

بخش سوم، که تحت عنوان پیوست‌ها آمده، بیشتر مشروح ملاقات‌های او با سران کشورهای دیگر، گزارشی از امور شواری جامعه ملل و چند نامه است. همه این نوشته‌ها سالیان دراز نزد خانواده فروغی محفوظ بوده و اکنون برای نخستین‌بار منتشر می‌شود.

انتشارات سخن «خاطرات محمدعلی فروغی» را در قطع وزیری و در 1060 صفحه به قیمت 120 هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.