کد مطلب: ۵۹۲۹۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر جدید از بنزین / «بسته انرژی» دولت چیست؟

خبر جدید از بنزین / «بسته انرژی» دولت چیست؟

با شروع اختلال در سامانه هوشمند سوخت‌گیری جایگاه‌ها، زمزمه‌های گرانی بنزین مطرح شده بود. عده‌ای گمانه‌زنی می‌کردند که احتمالا دولت در پی تک نرخی کردن بنزین و حذف کارت سوخت است. غلام‌رضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم اعلام کرد که دولت در حال بررسی یک بسته انرژی است اما این بسته چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع اختلال در سامانه هوشمند سوخت‌گیری جایگاه‌ها، زمزمه‌های گرانی بنزین مطرح شده بود. عده‌ای گمانه‌زنی می‌کردند که احتمالا دولت در پی تک نرخی کردن بنزین و حذف کارت سوخت است.

مجلس و دولت، هر دو با رد این شایعه چندین بار اعلام کردند که به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تک‌نرخی کردن بنزین نیستند. بنا بر بودجه سال جاری که همین مجلس تصویب کرده هم قیمت بنزین در سال جاری باید بدون تغییر بماند.

زمزمه‌های حذف کارت سوخت کجا قوت گرفت؟

احتمال وقوع این شایعه زمانی قوی‌تر شد که آذری‎‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود اعلام کرد پروژه حذف کارت سوخت در دولت قبلی تمام شده است و حالا دولت جدید می‌تواند اقدام به ادغام کارت‌های سوخت با کارت بانکی کند.

طرح جدید دولت برای کارت سوخت‌ها

غلام‌رضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار تجارت‌نیوز گفته بود که دولت در حال بررسی یک بسته انرژی است تا مساله انرژی در کشور حل شود.

با این که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از جزییات این بسته اظهار بی‌اطلاعی کرده بود اما سه گمانه درباره این بسته مطرح است.

بسته انرژی همان طرح وان است؟

گمانه اول طرحی مشابه طرح وان است. این طرح یک طرح قدیمی است و هر از چند گاهی سر از بهارستان در می‌آورد و دوباره مسکوت می‌شود. اما این بار، ممکن است بسته انرژی جدید دولت همان طرح وان باشد. طرحی که یارانه و قیمت بنزین را تغییر می‌دهد.

آبان ماه سال ۹۸، اعضای کمیسیون انرژی اعلام کردند یارانه تنها به افرادی که خودروی شخصی دارند تعلق می‌گیرد و بقیه مردم از آن بی‌نصیب هستند بنابراین این طرح عادلانه نیست.

پس از آن عباسی‌دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده بود که شروع طرح وان و تخصیص یارانه به مردم، پاییز امسال است. او قبلا درباره جزییات این طرح به تجارت‌نیوز گفته بود:‌ هر فرد ماهانه ۱۵ لیتر بنزین دریافت کند که درصورت عدم نیاز، می‌تواند آن را بفروشد و رقم آن برای یک خانوار چهار نفره ۱۸۰ هزار تومان می‌شود.

کسری بودجه دولت بنزین را گران می‌کند؟

احتمال دیگر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخش صنعتی است. به هرحال دولت با کسری بودجه روبه‌رو است. چندی پیش، رییس سازمان برنامه و بودجه با انتفاد از سیاست‌های دولت قبلی، به مساله کسری بودجه اشاره کرد. اما برنامه‌ای برای لایحه اصلاحی بودجه ارائه نداد. طبق این گمانه، احتمالا دولت قصد دارد با گران کردن حامل‌های انرژی صنایع، کسری بودجه خود را جبران کند، قیمت سوخت را ثابت نگه دارد و از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مردم عادی جلوگیری کند.

انتشار این خبر در سال پیش، تاثیر قابل‌توجهی بر بورس داشت و برخی از کارشناسان اعلام کردند اقدام به حذف یارانه صنایع، باعث می‌شود بورس هم با ضرر مواجه شود.

قیمت بنزین واقعی می‌شود؟

گمانه سوم هم واقعی کردن حامل‌های انرژی است که بحث آن قبلا هم در مجلس مطرح شده بود. عباسی، قبلا گفته بود مجلس در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن یارانه پنهان انرژی حذف و قیمت‌ها واقعی می‌شود.

البته او گفته بود منابع حاصل از واقعی شدن قیمت‌ انرژی در قالب پرداخت نقدی یا اعتباری به دهک‌های پایین جامعه پرداخت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت و مجلس فقط بدنبال خالی کردن جیب مردم و پر کردن خزانه هستن اگه قرار باشه قیمت بنزین واقعی بشه درآمد و حقوقها هم باید واقعی بشه الان پنج ماه سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی رو ندادید بنزین هم خودتون هک کردید که چند روزی جیب مردم رو خالی کنید بجای اینکارها خودتون رو اصلاح کنید دست از اختلاس بردارید مملکت رو از انزوا در بیارید چهارتا آدم تحصیلکرده با سواد رو در راس کار بزارید بعد ببینید چه گلستانی میشه ولی هدف دولت نابودی مملکت و فقیر کردن مردم هست

    • ناشناس

      آفرین برشمابااین جواب دندان شکن وعالی

    • ناشناس

      درود بر شرفت که حرف حق میگی

    • ناشناس

      سلام آفرین دیگه جیبی نمونده که خالی بشه.. جلو آقا زاده هارو بگیرن که اون ور دنیا جیبشون پر میشه.. مردم بدخت چه گناهی کردن

    • ناشناس

      درود.دقیقا همینه.غیر از این هم نیست.یعنی تابوده همین بوده

  • ناشناس

    رفتم بنزین بزنم کارت سوختم کار نکرد گفتن کارت بنزینتو سوزوندن ?حالا بیایین بگین اینم هک کردن ? لطفا مسولان جوابگو باشن

    • ناشناس

      گفتن گفتی گفتند ? دروغه بابا

  • ناشناس

    همان اول گفتند یارانه بنزین قطع و قیمت آزاد می شود
    حالا هر سال میگن به قیمت