کد مطلب: ۴۶۷۸۴۹

خبر خوش اقتصادی روحانی چیست؟

جزئیاتی از گشایش اقتصادی هفته آینده / آیا قرار است اتفاقی در بازار ارز رخ دهد؟

جزئیاتی از گشایش اقتصادی هفته آینده / آیا قرار است اتفاقی در بازار ارز رخ دهد؟

بعد از رئیس جمهور، ‌حالا رئیس مجلس و مشاور روحانی جزئیات بیشتری از خبر گشایش اقتصادی هفته آینده داده‌اند و حتی حسام‌الدین آشنا گفته «قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید.» آیا این گشایش اقتصادی در حوزه ارز است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدباقر قالیباف با اشاره به جلسه سران سه قوه گفته « خبر‌های خوبی در حوزه سامان‌بخشی به اقتصاددر راه است و آینده خوبی را پیش رو داریم .»

اظهارنظری که در آن قالیباف تاکید کرده که منظورش سامان‌دهی اقتصادی در حوزه بورس، ارز و بازار پول است .

این اظهارات در حالی است که حسن روحاني هم روز گذشته از گشایش اقتصادی خبر داده و گفته بود « در هفته آینده قرار است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز می‌شود .»

حسن روحانی بر گشایشی تاکید کرده که دست دولت را باز می‌کند یعنی تقویت بودجه و قالیباف بر گشایشی تاکید می‌کند که بازار پول و ارز را سامان می‌دهد . پس این تحول احتمالا قرار است تغییری در حوزه سیاست‌های پولی و مالی باشد . چیزی مانند تغییر در نرخ سود بانک‌ها یا واگذاری بزرگ بورسی.

واگذاری بزرگ بورسی در راه است؟

تجارت‌نیوز در گزارشی با عنوان گشایش اقتصادی هفته آینده چیست؟ اشاره کرده بود که با توجه به اشاره رئیس جمهور به مقوله بودجه شاید قرار است مجوز جدیدی برای واگذاری در بازار سهام برای دولت صادر شود که به همین دلیل گمانه عرضه اولیه بزرگ بورسی تقویت می‌شود .

واگذاری بزرگی که احتمالا بتواند بخشی از کسری بودجه دولت را تقویت کند و دولت با کمک آن اقداماتی در حوزه سیاست‌های حمایتی و مانند ‌ آن انجام دهد .

اگرچه برخی هم گفته بودند ممکن است این گشایش در حوزه دیپلماسی باشد و سران سه قوه تصمیمی در خصوص FATF گرفته باشند . اما این گمانه چندان تقویت نشده چون به نظر می‌رسد اگر چنین بود باید اخباری هرچند پراکنده در این حوزه به گوش می‌رسید . به همین دلیل به نظر می‌رسد این گشایش بیشتر داخلی باشد تا خارجی .

افزایش نرخ سود بانکی؟

به خصوص که محمدباقر قالیباف هم گفته این گشایش در حوزه سامان‌بخشی به اقتصاد است . گفته‌ای که گمانه برخی تغییرات اقتصادی را تقویت می‌کند و نه تغییرات سیاسی را . به خصوص در حوزه دیپلماسی .

تاکید قالیباف بر بازار پول بوده است . تاکیدی که گمانه تغییر نرخ سود بانکی را تقویت می‌کند .

چرا که در دو هفته گذشته زمزمه‌هایی در خصوص تغییر نرخ سود بانک‌ها مطرح و گفته می‌شد که احتمالا بانک‌ها برای جذب بخشی از نقدینگی و جا نماندن از دیگر بازارها، نرخ سود را کمی افزایش خواهند داد تا مردم بخشی از سرمایه خود را وارد بانک کنند و نه دیگر بازارها .

پس یکی از گمانه‌ها این است که با افزایش نرخ سود سپرده‌های یکساله بخشی از نقدینگی موجود را جذب بانک‌ها کنند و حداقل بخشی از نقدینگی موجود را مدتی در بانک نگه دارد .

اینگونه حداقل بخشی از سرمایه مردم برای یک‌سال به بانک وارد می‌شود و شاید تقاضای جدیدی وارد بازار ارز نشود .

اما بسیاری معتقدند که کمتر عاملی می‌تواند بازار ارز را کاهشی کند . از آن جمله احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی گفته بود مهار بازار ارز دشوار و شده و « فقط اتفاق بزرگی مثل کاهش تحریم‌ها در پی انتخابات آمریکا می‌تواند بر کاهش نرخ اثر بگذارد .»

این یعنی عوامل داخلی مانند واگذاری بورسی یا تغییر نرخ سود و مانند آن نمی‌تواند تاثیر بسیاری بر بازار بگذارد . حداقل در حدی که حسام‌الدین آشنا ادعا کرده و گفته برای هر تصمیم اقتصادی یک هفته صبر کنید .

چنین تاثیری در حد ادعای مشاور رئیس جمهور باید یک گشایش دیپلماتیک باشد یا حداقل تعلیق ایران از لیست سیاه و یا کانال مالی جدید با دنیا .

قرار است از این گشایش اقتصادی دوشنبه هفته آتی رونمایی شود . احتمالا تا آن زمان بازارها منتظر بمانند تا ببیند این گشایش چیست و چقدر اقتصاد را متحول کرد .

اگرچه اقتصاددانان معتقدند گشایش اقتصادی اثرگذار نمی‌تواند ظرف یک هفته رخ دهد . مگر آنکه گشایشی دستوری باشد . مانند واگذاری بورس، تغییر نرخ سود، ممنوعیت خرید و فروش ارز یا حتی واگذاری کوپن و افزایش یارانه نقدی .

از آن جمله داود سوری، اقتصاددان هم در حساب توییتر خود نوشته بود این چه گشایش اقتصادی است که وعده سورپرایز آن برای هفته بعد داده می‌شود؟ مگر کادوی تولد یا ازدواج است که بدون مشورت و بدون مقدمه بتوان گشایی در سطح کلان مطرح و اجرا کرد .

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    به نظرمن نرخ ارز تک رقمی وحدود 16 تومان خواهد شد .باحذف4200 وتزریق ان به بازار

  • ناشناس

    قیمت سهام بالا فروش بیشترمالیات بیست درصدوسودبالاجمع کردن نقدینگی بانکها

  • ناشناس

    سلام مردم چطور اعتماد کنند که با گذراندن یک قانون سودشان و پولشان به هوا نمی رود و مانند جریان فروش سکه، دولت با مشاهده سود قابل ملاحظه خریداران اوراق آن را مشمول مالیات یا هر کلک دیگری نمیکند

  • ناشناس

    احتمالاً کانال تبادل ارزی با کشور چین میتواند باشد ؟

  • ناشناس

    بنظر من همان FATF بايدباشد چون دولت نمي تواند طلب هاي مالي را از کره جنوبي وصول کند و همچنين نمي تواند با چين قرارداد 25 ساله اقتصادي بنويسد

  • ناشناس

    شما چرخ اقتصاد و تولید قفل نکن گشایش پیشکش

  • حکمت

    میخوان استقلال رو قهرمان جام حذفی کنند????????????

  • شیره شرخر

    دفاعیه شیره فوق لیسانس…………ههههههههههههه

  • Abi

    بنده با توجه به فعالیت ۳ ماهه در بورس و دو گوله ی بنده و نماد غنوش
    سیکنال خودم زملارد فقط همینه

  • Abi

    فقط زملارد