کد مطلب: ۳۷۸۲۳۱

روایت گاردین از خبر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران

روایت گاردین از خبر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران

در حالی که طی 40 سال گذشته هیچ مقام رسمی از ژاپن به ایران سفر نکرده است، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده قصد دارد در اواسط ماه آینده میلادی برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به تهران سفر کند.

شنیزو آبه ، نخست‌وزیر ژاپن که بارها تمایل خود را برای سفر به ایران اعلام کرده بود، قرار است اواسط ماه آینده میلادی با هدف میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به تهران سفر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دونالد ترامپ که در سفری چهار روزه به ژاپن رفته بود، روز گذشته نسبت به تصمیم شینزو آبه برای سفر به تهران و کاهش تنش‌ها میان آمریکا و ایران ابراز امیدواری کرد و واکنش مثبتی نشان داد.

ژاپن همواره تلاش کرده روابط خود را با ایران حفظ کند و از سال 2013 تاکنون، نخست‌وزیر این کشور هر ساله در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با حسن روحانی دیدار می‌کند.

در عین حال، ژاپن از مشتریان نفت ایران است که پس از پایان معافیت‌ها خرید نفت از این کشور را به طور کامل قطع کرده است.

به گزارش گاردین ، دونالد ترامپ اعلام کرده از تلاش شینزو آبه برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران استقبال می‌کند.

این در حالی است که مقامات در تهران بارها اعلام کرده‌اند، تمایلی برای مذاکره با آمریکا ندارند. تحریم‌های یکجانبه‌ آمریکا علیه ایران تشدید شده و هفته گذشته بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، هزار و 500 نیروی نظامی دیگر به منطقه خاورمیانه اعزام شدند.

دونالد ترامپ در آخرین روز دیدارش از ژاپن با گفتن این جمله که از تلاش ژاپن استقبال می‌کند، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: من می‌دانم که ژاپن و نخست‌وزیرش روابط خوبی با ایران دارند. باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.

او همچنین بارها تاکید کرد: ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم. ما فقط می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

اما آیا می‌توان اظهارات جدید رئیس‌جمهور آمریکا را عقب‌نشینی ترامپ در مقابل ایران تلقی کرد و آن را چراغ سبز او برای مذاکره با ایران دانست؟

او که بارها ایران را به نابودی تهدید کرده هفته گذشته در حساب توییتر خود نوشت: اگر ایران دست به کاری بزند، نابود خواهد شد.

نکته قابل توجه اما این است که شینزو آبه اولین نخست‌وزیر ژاپن است که طی 40 سال گذشته به ایران سفر می‌کند. آخرین بار تاکئو فوکودا در سال 1987 به ایران سفر و با مقامات ایرانی دیدار کرده بود.

در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال مذاکره میان آمریکا و ایران ادامه دارد، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه برای گفتگو در مورد مسائل منطقه‌ای به عمان سفر کرد.

هفته گذشته نیز یوسف بن‎علوی در سفر به تهران اعلام کرد، با هدف کاهش تنش میان ایران و آمریکا با همه طرف‌های درگیر گفتگو خواهد کرد.

این در حالی است که عباس عراقچی هرگونه گفتگوی مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا را رد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.