کد مطلب: ۲۹۲۷۱۲

خروج زیمنس آلمان از ایران انتقال دانش توربین‎های کلاس F را متوقف می‎کند؟

خروج زیمنس آلمان از ایران انتقال دانش توربین‎های کلاس F را متوقف می‎کند؟

سوال اینجاست که آیا با اعلام خروج شرکت زیمنس آلمان از ایران، طرح انتقال دانش توربین‌های کلاس F به ایران متوقف می‌شود؟

دو روز پیش خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت مهندسی زیمنس آلمان اعلام کرد که این شرکت به دنبال وضع تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران، در حال توقف فعالیت های خود در این کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق این گزارش، این شرکت مونیخی گفته، اقدامات لازم را «برای تطبیق فعالیت‌های کاری خود در ایران با وضعیت در حال تغییر بین المللی» مبذول می‌دارد.

زیمنس گفته، همچون گذشته تلاش می کند از تبعیت خود از تمام محدودیت‌ها و قوانین صادراتی «از جمله تحریم‌های ثانویه دولت آمریکا» اطمینان حاصل کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام در ماه می، در اوایل ماه جاری میلادی تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته. دور بعدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اوایل ماه نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد.

سفارت آمریکا در آلمان در پیامی توئیتری از این اقدام استقبال کرده و نوشته است «زیمنس تنها شرکت آلمانی نیست که ایران را ترک می‌کند.»

مهمترین پروژه‌ای که شرکت زیمنس آلمان در ایران دارد، پروژه نیروگاهی در خصوص انتقال دانش توربین‌های گازی کلاس F است.

اسفند ماه سال 94 در دیدار «حمید چیت‌چیان»، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، قرارداد همکاری بین شرکت های گروه مپنای ایران و زیمنس آلمان برای ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.

با امضای این قرارداد پنج ساله، نخستین گام برای بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین های گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ 307 مگاوات با بازدهی حرارتی 40.1 درصد را دارد.

بازدهی این توربین در حالت سیکل ترکیبی به 57 درصد می رسد و میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب 25 و 80 PPM است که با الزامات زیست محیطی بین‌المللی سازگاری دارد.

برنامه ریزی و انجام اقدامات دولت یازدهم به منظور دستیابی ایران به این دانش فنی و ارتقای راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور با بومی‌سازی و به کارگیری توربین های کلاس F در دولت دوازدهم ادامه دارد.

حال سوال اینجاست که آیا با اعلام خروج شرکت زیمنس آلمان، طرح انتقال دانش توربین‌های کلاس F به ایران متوقف می‌شود؟

رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به این سوال گفت: تعهداتی که شرکت زیمنس در این خصوص داشت در حال انجام شدن است و پروژه انتقال دانش توربین های کلاس F به ایران متوقف نشده است.

وی افزود: در ملاقاتی که با مسئولان ارشد شرکت زیمنس داشتم، تاکید داشتند که هرآنچه تعهد و امضا کرده‌اند انجام می‌شود.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: بحث دستیابی به دانش کلاس F نیروگاههای گازی انجام خواهد شد و این مبحث به منظور ارتقای راندمان نیروگاههای کشور دنبال می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.