کد مطلب: ۷۹۸۶۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

آلمان با انرژی هسته ای خداحافظی می‌کند؟

آلمان با انرژی هسته ای خداحافظی می‌کند؟

آلمان از روز شنبه سه نیروگاه هسته‌ای خود را برای همیشه خاموش می‌کند. آیا زمان خداحافظی با انرژی هسته ای فرارسیده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت آلمان درخواست‌های مطرح شده برای به تاخیر انداختنِ تعطیلی سه نیروگاه هسته‌ای کشورش را رد کرده و اعلام کرده که به زودی قصد خداحافظی با انرژی هسته ای را دارد.

سیاستمداران و حتی برخی از اعضای حزب سیاسی حاکم بر آلمان خواستار مهلت برای حذف راکتورهای هسته‌ای شدند اما این در حالیست که برخی از این نیروگاه‌ها بدون بررسی‌های ایمنی مورد نیاز به کار خود مشغولند.

ولفگانگ کوبیکی، معاون رهبر دموکرات‌های آزاد به تازگی اعلام کرده که آلمان، امن‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای را در سراسر جهان دارد و خاموش کردن آن‌ها یک اشتباه فاحش با پیامدهای اقتصادی و زیست‌محیطی دردناک خواهد بود. برخی دیگر هم پاسخ داده‌اند که نیروگاه‌های هسته‌ای -اگر نیاز به وجودشان باشد- باید بمانند و در غیر این صورت باید کنار گذاشته شوند.

وزارت محیط زیست آلمان می‌گوید نگهداری از نیروگاه‌های هسته‌ای غیرقانونی و پرهزینه خواهد بود. هر سه راکتور آلمان، آخرین بار در سال 2009 تحت بررسی‌های ایمنی قرار گرفتند، این در حالی‌ست که هر نیروگاه باید به صورت معمول، هر 10 سال یک بار بررسی و سرویس شود.

این الزام به بررسی نیروگاه‌ها، تنها به دلیل تعطیلی برنامه‌ریزی شده در پایان سال 2022 به حالت تعلیق درآمد و طبیعی است که افزایش بیشتر عمر نیروگاه‌ها مستلزم بررسی‌های امنیتی جامع و طولانی است.

آلمان آخرین راکتورهای هسته ای خود را چه زمانی خاموش می‌کنند؟

به گزارش یورونیوز ، آلمان روز شنبه (15 آوریل) سه رآکتور نهایی خود را خاموش کرد. این اقدام با این شرط انجام شد که انتقال کشور به سمت انرژی سبز، بدون استفاده از انرژی هسته‌ای عملیاتی شود.

در سواحل رودخانه نِکار، حوالی اشتوتگارت در جنوب آلمان، بخار سفیدی که از نیروگاه هسته‌ای در بادن-وورتمبرگ خارج می شود، به زودی خاطره خواهد شد و این داستان خاموشی یک راکتور دیگر در اروپاست.

همین امر در شرق آلمان برای مجتمع ایسار 2 باواریا و مجتمع ِامسلند، در انتهای دیگر کشور، نه چندان دور از مرز هلند، صدق می‌کند.

در حالی که بسیاری از کشورهای غربی به انرژی هسته‌ای وابسته هستند، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ورق را برمی‌گرداند، حتی اگر این موضوع تا پایان، بحث‌برانگیز باقی بماند.

آلمان در حال اجرای تصمیم برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای است که در سال 2002 اتخاذ شد و توسط آنگلا مرکل در سال 2011 پس از فاجعه فوکوشیما سرعت پیدا کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم سابق آلمان معتقد بود: «فوکوشیما نشان داد که حتی در کشوری مانند ژاپن که دارای فناوری پیشرفته است، خطرات مرتبط با انرژی هسته ای را نمی‌توان 100 درصد کنترل کرد.»

این اعلامیه افکار عمومی آلمان را متقاعد کرد که زمان خداحافظی با انرژی هسته ای رسیده است آن هم در کشوری که در آن جنبش قدرتمند ضدهسته‌ای در ابتدا با ترس از جنگ سرد و سپس حوادثی مانند چرنوبیل تقویت شد و اکنون به صورت مدنی در حال فعالیت است.

جنگ اوکراین در 24 فوریه 2022 همه چیز را زیر سوال برد. آلمان با محرومیت از گاز روسیه که جریان آن اساساً توسط مسکو قطع شده بود، خود را در معرض بدترین سناریوهای ممکن، از خطر تعطیلی کارخانه‌هایش تا خطر بدون گرمایش در اواسط زمستان دید.

زمانی برای بازگشت به انرژی هسته‌ ای وجود ندارد

تنها چند ماه تا پایان ضرب‌الاجل اولیه برای بسته شدن سه راکتور آخر در 31 دسامبر باقی مانده و موج افکار عمومی شروع به تغییر کرده است.

یوخن وینکلر، شهردار نِکاروستهایم، می‌گوید: «با قیمت‌های بالای انرژی و مسئله تغییرات آب‌وهوایی، هنوز درخواست‌هایی برای تمدید نیروگاه‌ها وجود داشت.

دولت اولاف شولز، که حزب سبز بخشی از آن است، در نهایت تصمیم گرفت تا عملیات راکتورها را برای تامین امنیت تا 15 آوریل تمدید کند.

وینکلر در ادامه بیان کرد: اگر زمستان سخت‌تر می‌شد، اگر قطعی برق وکمبود گاز وجود داشت، ممکن بود بحث جدیدی وجود داشته باشد. اما به لطف واردات گسترده گاز طبیعی مایع، زمستان را بدون مشکل سپری کرده‌ایم.

برای شهردارِ شهر چهار هزار نفری که بیش از 150 نفر از آنها در کارخانه کار می‌کنند، چرخ از قبل اختراع شده است و زمانی برای بازگشت وجود ندارد.

از سال 2003 تاکنون 16 راکتور بسته شده است. سه نیروگاه آخر، 6 درصد از انرژی کشور را در سال گذشته تامین کردند، در حالی که این میزان در سال 1997 برابر 30.8 درصد بود.

در همین راستا، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب تولید تا سال 2022 به 46 درصد افزایش یافته است، در حالی که یک دهه قبل از آن کمتر از 25 درصد بود.

آلمان نیاز به نصب پنج توربین بادی در روز دارد

نرخ فعلی پیشرفت در انرژی‌های تجدیدپذیر، نه دولت و نه دوستداران محیط زیست را راضی نمی‌کند و آلمان بدون فشار جدی به اهداف آب‌وهوایی خود دست نخواهد یافت.

جورج زاخمن،کارشناس انرژی در اندیشکده بروگل بروکسل، می‌گوید: که این اهداف بدون حذف تدریجی هسته‌ای جاه‌طلبانه هستند و هر بار که خود را از یک گزینه فناوری محروم می‌کنید، کار را دشوارتر می‌کنید..

این معادله با توجه به هدف تعطیلی نیروگاه‌های زغال سنگ کشور تا سال 2038 پیچیده‌تر است، که بسیاری از آنها تا سال 2030 فعال می‌باشد.

زغال سنگ هنوز هم یک سوم تولید برق آلمان را تشکیل می‌دهد و سال گذشته 8 درصد افزایش داشت تا کمبود گاز روسیه جبران شود.

اولاف شولتز هشدار داد که آلمان باید طی چند سال آینده هر روز چهار تا پنج توربین بادی نصب کند تا نیازهای خود را تامین کند. این یک سفارش بلند در مقایسه با 551 واحد نصب شده در سال 2022 است.

مجموعه‌ای از تسهیلات نظارتی اتخاذ شده در ماه‌های اخیر باید سرعت را افزایش دهد. به گفته انجمن صنعت (BWE)، که بر این باور است که افزایش یک یا دو ساله یک گام رو به جلو خواهد بود، فرآیند برنامه‌ریزی و تایید برای یک پروژه برق بادی به طور متوسط ​​4 تا 5 سال طول می‌کشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.