خبر فوری:

کد مطلب: ۷۲۸۷۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا آلمان نمی‌تواند از انرژی هسته‌ای دست بکشد؟

چرا آلمان نمی‌تواند از انرژی هسته‌ای دست بکشد؟

مقامات آلمان سال‌هاست به دنبال متوقف کردن برنامه هسته‌ای هستند. اما کمبود انرژی و به ویژه تنش‌های اخیر با روسیه این اقدام را به تاخیر انداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلمان طبق برنامه خود برای تعطیلی راکتورهای هسته‌ای در شب سال نو سال 2022 پیش رفت. اکنون سه راکتور در این کشور وجود دارند که قرار بود سال گذشته برای همیشه تولید انرژی هسته‌ای را در این کشور پایان دهند اما با حمله روسیه به اوکراین ورق به طور کامل برگشت.

تغییر اساسی سیاست آلمان

به نقل از دویچه‌وله ، تا همین اواخر، روسیه یکی از شرکای انرژی آلمان بود و بخش عمده نفت و گاز طبیعی خود را در اختیار این کشور قرار می‌داد. اما تنش این دو بر سر جنگ اوکراین شرایط را تغییر داد. شروع ماه‌های زمستانی در اروپا، آلمان را در تلاش برای تامین منابع جایگزین قرار داده و باعث افزایش قیمت انرژی شده است.

اکنون این کشور در حال بازنگری در استراتژی هسته‌ای خود است. امروزه سه راکتور هسته‌ای موجود در آلمان حدود 6 درصد برق این کشور را تولید می کنند. اما همیشه اینطور نبود. در دهه 1990، 19 نیروگاه هسته ای حدود یک سوم برق آلمان را تولید می‌کردند. سپس، در سال 1998، یک دولت جدید چپ میانه متشکل از سوسیال دموکرات‌ها و حزب سبزها به سمت دور شدن از انرژی هسته‌ای، که هدف دیرینه سبزها بود، حرکت کرد. ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در آلمان در سال 2002 به پایان رسید و برنامه‌هایی برای حذف تدریجی تمام تاسیسات موجود در چند دهه آینده انجام شد.

داستان انرژی هسته‌ای ادامه دارد!

اما ماجرای آلمان با انرژی هسته‌ای حتی به پایان نزدیک هم نشده بود. در سال 2010، ائتلافی از محافظه‌کاران دموکرات مسیحی و حزب لیبرال دموکرات آزاد به قدرت رسیدند و استفاده از انرژی هسته‌ای را تا 14 سال بعد تمدید کردند. اما تنها یک سال بعد، انفجارها در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن، آلمان را بر آن داشت تا این سیاست را جدی بگیرد و دولت به اتمام برنامه هسته‌ای تا پایان سال 2022 بازگشت.

تا اکتبر سال جاری که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به سه نیروگاه هسته‌ای باقی‌مانده این کشور دستور داد تا اواسط آوریل 2023، کمتر از قبل به فعالیت خود ادامه دهند. یعنی سه ماه زودتر از تاریخ تعیین شده فعالیت خود را پایان دهند.

افزایش تقاضا انرژی

اما برخی اینطور استدلال مي‌كنند كه نادیده گرفتن اهميت برق توليد شده توسط نيروگاه‌های هسته‌ای آلمان کاری احمقانه است.

آنها معتقدند با وجود اینکه نیروگاه‌های هسته‌ای تنها 6 درصد از برق کشور را تولید می‌کنند، اما این کشور به مرور به برق بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد و این 6 درصد هم هنگامی که گزینه‌ای برای جایگزین کردن آن وجود نداشته باشد، مقدار زیادی است.

به نظر می‌رسد که بسیاری از آلمانی‌ها موافق این نظر هستند. تا اوت امسال بیش از 80 درصد آنان از افزایش طول عمر راکتورهای هسته‌ای موجود در آلمان حمایت کردند.

ترس از فاجعه

اما ترس از یک فاجعه هسته‌ای و این سوال حل نشده که با زباله‌های هسته‌ای رادیواکتیو چه باید کرد، باعث شده هنوز بسیاری تمدید آن را اقدامی اشتباه تلقی کنند. کلودیا کمفرت، استاد اقتصاد انرژی در برلین، به عنوان مثال به همسایه آلمان، فرانسه اشاره می‌کند که به شدت به انرژی هسته‌ای وابسته است.

کمفرت به دویچه‌وله گفت: نیمی از نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در فرانسه به دلیل مشکلات ایمنی در حالت توقف هستند. در آلمان نیز همین مشکل وجود دارد و بازرسی‌های ایمنی بیش از 15 سال است که انجام نشده است.

او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که از لحاظ کاربرد گرمایشی ،انرژی هسته‌ای جایگزین ضعیفی برای گاز طبیعی است.

انتشار کربن کم

با این حال، بسیاری اکنون انرژی هسته‌ای را به بازگشت به استراتژی سوزاندن ذغال سنگ که آلمان در بحبوحه این بحران انرژی به آن دست یافته است ترجیح می‌دهند. نیروگاه‌های هسته‌ای در هر کیلووات ساعت 117 گرم کربن‌دی‌اکسید تولید می‌کنند، در حالی که سوزاندن زغال سنگ قهوه‌ای، نوعی زغال سنگ، بیش از 1000 گرم کربن‌دی‌اکسید در هر کیلو‌وات ساعت تولید می‌کند.

با وجود عدم اطمینانی که در بازار انرژی و منابع آن وجود دارد، کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای برای آلمان انتخابی دشوار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.