خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۹۴۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نفت ایران بدون خریدار/ نفت عربستان جایگزین نفت ایران شد؟

نفت ایران بدون خریدار/ نفت عربستان جایگزین نفت ایران شد؟

جواد اوجی، وزیر نفت، اعلام کرد که قرار است ظرفیت تولید نفت ایران به ۵.۷ بشکه در روز برسد. این در حالی است که جهان در جستجوی جایگزینی برای نفت روسیه است. اما آیا نفت ایران می‌تواند جایگزین نفت روسیه شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، چندین هفته از اعمال اولین تحریم‌های نفتی آمریکا علیه روسیه گذشته است. اروپا هم چندین بار روسیه را تهدید کرد که نفت و گاز این کشور را تحریم می‌کند. در این میان برخی از کارشناسان امیدوارند با کنار گذاشته شدن روسیه از بازار غرب، ایران جایگزین روسیه شود.

البته، اعمال تحریم‌های نفتی، بیش از روسیه، به ضرر اروپاست. چنانچه روسیه هم پیش از این اعلام کرده بود ممکن است مانع سرازیر شدن انرژی به اروپا شود.

در این میان جواد اوجی، وزیر نفت در آستانه سال جدید اعلام کرد در چند سال آینده حدود دو میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می‌شود. جواد اوجی همچینن اعلام کرد که قرار است ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برسد.

این اظهارات درست در زمانی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا، بیش از همیشه نگران تامین انرژی در غرب زمین هستند. به طوری که آمریکا چند هفته پیش هیاتی از کاخ سفید را به ونزوئلا فرستاد تا درباره از سرگیری مجدد واردات نفت از این کشور، گفتگو کنند.

جو بایدن، مدتی پیش هم اقدام به حذف برخی از تحریم‌های علیه ایران کرد. به گونه‌ای که پس از حذف این تحریم‌ها، برخی خبرگزاری‌های خارجی مانند رویترز پیش‌بینی کردند که احتمالا در چند روز آینده توافق حاصل می‌شود.

حالا وزیر نفت ایران اعلام کرد که قرار است ظرفیت تولید نفت ایران افزایش یابد. افزایش ظرفیت تولید ایران درست در زمانی رخ می‌دهد که چین دوباره نفت عربستان را جایگزین نفت ایران کرده است.

نفت عربستان، دوباره جایگزین نفت ایران شد

آن طور که رویترز نوشت، عربستان سعودی دوباره جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را که در دسامبر به روسیه رسید، در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ پس گرفت. پیش از این در شهریور سال ۱۴۰۰، اتاق بازرگانی تهران هم آماری منتشر کرد که براساس آن، چین خرید نفت از ایران را ۹۹ درصد کاهش داده بود. چین در این برهه زمانی، نفت خود را از عربستان، کویت و قطر تامین می‌کرد.

البته به نظر می‌برسد اروپا و عربستان تمایلی برای تحارت با یکدیگر ندارند. اروپا پیش از این از عربستان خواسته بود که در شرایط حساس کنونی جهان، تولید نفت را افزایش دهد اما عربستان نپذیرفت. در عوض قطر پذیرفت که به اروپا گاز صادر کند.

یعنی ایران ظرفیت تولید نفت خود را به ۵.۷ میلیون بشکه افزایش داده و چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی کشور خریدار نفت ایران نیست. با این همه، تا زمانی که توافق حاصل نشود، ایران نمی‌تواند ظرفیت مازاد خود را به اروپا صادر کند. به عبارت دیگر، ایران تنها زمانی می‌تواند نفت به اروپا صادر کند که توافق در وین حاصل شده باشد.

حالا همه چیز به تصمیمات در وین بستگی دارد. ایران می‌تواند به راحتی به اروپا و بقیه کشورها نفت و گاز صادر کند یا این که دوباره مجبور می‌شود نفت خود را با پرچم کشورهای دیگر بفروشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایران که نفت خود را مفت به چین پیش فروش کرده
    اگه اینطور نیست پس توافق 25ساله با چین چی می‌تونه باشه

  • ناشناس

    پول نفتی که عربستان می فروشه دوباره می‌ره تو جیب غرب مخصوصا عربستان چرا که با تهدید سازی سوری ایران علیه کشورهای عربی نفت خیز و جنگ یمن ، با این پول می‌ره سلاح می خره و عملا چیز زیادی از فروش نفت عایدشان نمی شه.

  • ناشناس

    تحلیل شما اصلاح طلبی است و سراسر حرف مفت .اگه غیر از این بود خبر درست رو مینوشتی و این‌که توی این بازار برا نفت ایران سر و دست میشکنن ‌عربستان که تولیدش رفت رو هوا جناب غربگرا

  • ناشناس

    جنس می گویدمن مَردم بشرطی که صاحبم هم مردباشدمرابه مفت نفروشد

  • ناشناس

    پساین قراردادبه چین الکی بود

  • ناشناس

    واقعیتش اینا همش حرف وحدیث هست که میخوان ملت سرگرم بشه والا نفت وبه چین فروختن ۲۵ ساله اونم از این به بعد میفروشه به اروپا هر بلایی به سر کشور میاد از روسیه وچین هس پس فعلا بسازیم۰۰۰۰۰

  • ناشناس

    تجربه نشان داده برا ملت هیچ فرقی نمی کنه بفروشیم بما چیزی نمیرسه نفروشیم همینطور این دیگ برامانمی جو شه مثل اینه که کشورهای همسایه خریدوفروش کنند فقط خبرش بما میرسه نه جریمه ها کم میشه نه یارانه زیاد

  • ناشناس

    چطور . ایران میتواند با پرچم کشوری دیگر نفت بفروشد ولی روسیه نمی تواند ؟
    روسیه هم نمی‌گذارد تحریم مانع فروش نفتش شود مطمینا مشتری خودش را پیدا میکند

  • بیسواد

    سلام .عزیزان اصلا بحث مردم نیستن وکسی که توی این معادلات وسیاست ها و پولهای دریافتی از نفت وبرجام درنظر گرفته نمیشوند مردم هستن!یعنی خود دولت دستور داره به مردم کمک نکنه که هیچ اگه راهی هم مردم بلدن بایدسنگ بندازه جلوش تا هرسال فقیر تر بشن !گرونی را کی میاره؟وقتی خود دولت میگه سال جدید بنزین افزایش داره یا حاملهای انرژی۲۵ درصد گرون تا سال جدید گرون میشه!شما به دلار نگاه کن هرسال؟ کی ‌این اتیش را کی روشن میکنه هر سال و…

  • ناشناس

    ایران هم وارداتش راازچین قطع کند،چین هرچی جنس خوب ودرجه یک ودو وشایدسه رابرای خودش نگه میداردوجنسهای درجه چهاروپنج وآشغالهاشومیفرسته ایران ایران هم چون تحریمه مجبوربودقبول کنه یه چاره ای دیگه پیداکنه ورابطه باچین روقطع کنه همون طوری که چین رفته نفتش روازکشورهای عرب دشمن ماتهیه میکنه.