خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۵۳۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران به آمریکا نفت صادر می‌کند؟/ ماجرای عجیب منع صادرات انرژی ایران!

ایران به آمریکا نفت صادر می‌کند؟/ ماجرای عجیب منع صادرات انرژی ایران!

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم کرد و بعد از آن بخشی از تحریم‌های نفتی ونزوئلا را برداشت تا این کشور بتواند به آمریکا نفت صادر کند. با توجه به تحریم روسیه، آیا ممکن است آمریکا تحریم نفتی ایران را هم لغو کند و ایران به آمریکا و دیگر کشورها نفت صادر کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبر تحریم نفت و گاز روسیه، قیمت نفت را به بالای ۱۳۳ دلار در هر بشکه رساند. حالا برخی از تحلیلگران بازار انرژی از رسیدن قیمت نفت به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار می‌گویند و روسیه هم گفته تحریم‌های جدید، قیمت نفت را تا ۳۰۰ دلار هم می‌رساند.

اما آمریکا در تلاش است تا خلا حضور روسیه در بازار انرژی را سریعا پر کند. برای همین آمریکا تصمیم گرفته تحریم‌های نفتی ونزوئلا را حذف کند. مشروط به اینکه این کشور بخشی از نفت خود را به آمریکا صادر کند.

شنبه هفته جاری، مقامات آمریکایی برای نخستین بار با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در کاراکاس ملاقات کردند. رویترز در گزارشی اعلام کرده که در این دیدار، مقامات آمریکایی رسما اعلام کرده‌اند که حاضرند بخشی از تحریم‌های نفتی ونزوئلا را حذف کنند مشروط به اینکه این کشور نفت خود را مستقیما به آمریکا صادر کند.

ونزوئلا به آمریکا نفت صادر می‌کند؟

اما نکته مهم این است که آیا ونزوئلا می‌تواند جای روسیه در بازار انرژی را بگیرد یا نه؟ محمد خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک به تجارت‌نیوز گفته بود تا قبل از آغاز تحریم‌های امریکا، روسیه روزانه هشت میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای مختلف صادر می‌کرد. اما توان صادرات نفتی ونزوئلا نهایتا ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار بشکه در روز است. یعنی یک دهم توان صادراتی روسیه!

با این حساب رفع تحریم‌های نفتی ونزوئلا نمی‌تواند خلا حضور روسیه در بازار انرژی را جبران کند و حتی پاسخگوی نیاز آمریکا به نفت نیست چه برسد به کشورهای دیگر!

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ممکن است آمریکا این امتیاز را به ایران هم بدهد و بپذیرد که بخشی از تحریم‌های نفتی ایران را حذف کند تا ایران بتواند خلا خروج روسیه از بازار انرژی را جبران کند؟

ایران به آمریکا نفت صادر می‌کند؟

پاسخ به این سوال نیازمند بررسی چندین نکته است. اولین نکته اینکه مذاکرات وین همچنان به نتیجه نرسیده است و مشخص نیست مذاکرات چه زمان نهایی شود. حتی اخیرا مساله تعلیق یا تعطیلی مذاکرات هم مطرح است. اما سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد، تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند، اما نفت ایران از تحریم‌ها مستثنی شود؟

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ما عین این تجربه را سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هم داشتیم. علیرغم تحریم‌های نفتی ایران، آمریکا در این سال‌ها به کره جنوبی و ژاپن اجازه داد که به خرید نفت خود از ایران ادامه دهند. پس این امکان وجود دارد.

مساله دوم این است که آیا روسیه به ایران اجازه می‌دهد که جایگزین این کشور در حوزه انرژی شود؟ مرداد امسال ماجرای قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه مطرح شد. یکی از عناصر کلیدی این توافقنامه این است که روسیه عملاً بر اینکه گاز ایران در کجا و به چه قیمتی فروخته شود، کنترل دارد. اگرچه ایران پس از روسیه، یک سوم ذخایر گاز ایران را دارد. برای همین برای روسیه مهم بوده که اطمینان حاصل کند گاز ایران به اروپا سرازیر نشود و در نتیجه روسیه را تضعیف نکند.

انرژی، اهرم فشار روسیه است و احتمالا اجازه ندهد ایران این اهرم فشار را به سادگی از مسکو بگیرد.

ماجرای عجیب منع صادرات انرژی ایران

اما آیا ایران می‌تواند جایگزین روسیه شود؟ جواب این سوال مثبت است. ایران در دوره‌ی‌ای که تحریم نبود روزانه تا سه میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و توان افزایش تولید و صادرات نفت را دارد. درباره گاز اما مشکلاتی وجود دارد و ایران به زودی نمی‌تواند زیرساخت‌های لازم را آماده کند و حداقل یک تا دو سال زمان می‌برد.

اما نکته بعدی این است که آیا سیاست ایران این است که جای روسیه را بگیرد؟ آن هم در شرایطی که ایران بیشتر از هر زمانی به سمت روسیه متمایل شده است؟

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا به تجارت‌نیوز گفت: ماه می ۲۰۱۶ قرار شد چند شرکت اروپایی از جمله رویال داچ شل با ایران قراردادهای بلندمدتی در حوزه انرژی و به خصوص گاز منعقد کنند و قرار بود شرکت‌های اروپایی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

اما ناگهان روند ماجرا تغییر کرد و در اگوست ۲۰۱۶ تهران شرایط عجیبی برای ادامه همکاری وضع کرد. شرایط ایران به گونه‌ای بود که نشان می‌داد تمایلی برای این همکاری ندارد.

عمادی می‌گوید در آن زمان قرار بود تحریم گاز ایران لغو شود. هم اروپا به خرید گاز ایران تمایل داشت، هم آمریکا قبول کرده بود. اما ایران این قرارداد را نپذیرفت. این پیشینه نشان می‌دهد ایران فرصت شش ساله برای صادرات گاز به اروپا و جلب سرمایه خارجی را نپذیرفته و در یک توافق راهبردی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی را به روسیه واگذار کرده است.

مساله مهم این است که شانس به دولت سیزدهم رو کرده است. قیمت نفت که تا ۳۰ دلار هم رفته بود حالا به ۱۳۰ دلار رسیده و جای افزایش بیشتر هم دارد. باید دید در این شرایط ایران می‌تواند وارد بازار نفت جهان شود یا نه.

اخرین اخبار در این مورد را در صفحه جنگ روسیه و اوکراین دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روسیه ابداقابل اعتمادنیست هرکشوری بایدبفکرملت خودش باشه مثل ونزوئلااونهم تحریم بود بنزین ازایران باچه مشکلاتی
    واردکردوالان داره ازفرصت استفاده میکنه..مردم باسیلی صورتشونو
    سرخ نگه داشتن تاکی…وقتی تحریم نفت وگاز بردارن چی جواب مردمو میدن

  • ناشناس

    مرگ بر روسیه..همین بلایی که روس‌ها الان به سر اوکراین می آورند در زمان قاجار بر سر خاک ایران آوردند.مرگ بر روسیه و پوتین

  • ناشناس

    مردم روسیه شاهانه زندگی میکنند این مردم بدبخت ما چه گناهی کردهاند این فرصت خوبی اُست باید فکر خودمان باشیم

  • علی

    فعلا که لابی صهیونیستی کنگره آمریکا مانع خرید نفت و گاز ایران هستند و در کنگره دست به کار شدن این مصوبه رو تصویب کنند .روسیه چکاره است اصلا . روسیه اگه این قدرها توان داشت کارش به این نمی رسید که جهت مقابله با ناتو مجبور به جنگ بشه. اگه آمریکا مانع نباشه چه کسی میتونه جلو فروش نفت و گاز ایران رو بگیره؟ روسیه عددی نیست که چنین قدرتی داشته باشه

  • علیرضا

    فعلا که لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا مانع خرید نفت و گاز از ایران شدند و در ضمن ایران هم نیازی به فروش نفت به اونها نداره . ایران بازار خودش رو داره .هند،چین کره و ژاپن برای ما کافی هستند. حتی اروپا هم لازم نداریم اگه خودشون نمی‌خوان. اعتمادی هم بهشون نیست اصلا. بهشون نفت و گاز بفروشیم بعد پولشو بلوکه کنتدو بدزدند ؟ فعلا پول همون نفت و گازهای قبل رو بدن تا بعد

  • ناشناس

    بابا به روسیه چه دخلی داره ؟ اینها همه تبلیغات دروغینه . در خصوص نفت که فعلا صادرات ما رفته بالا و حتی بیشتر از قبل خروج ترامپ از برجام هم رسیده. در خصوص گاز هم فعلا بهتره اسمش رو هم نبرید چون در عمل مانع اصلی صادرات گاز ایران خود مردم ایران هستند نه روسیه. فعلا که به علت سوءمصرف داخلی حتی زیر مصرف داخلی هم موندیم و حتی بعضی وقتها جوابگوی همین ترکیه و عراق هم نیستیم و گازشون قطع میشه. صادرات گاز نیار به مدیریت مصرف داخلی هم در بخش خانگی و هم تجاری و صنعتی داره و مدیریت مصرف داخلی هم نیاز به همکاری مردم و افزایش تعرفه ها داره.آیا مردم همکاری می کنند واقعا؟ آیا اگه تعرفه گاز بره بالا مردم ناراضی نمیشن؟ ما تولید گازمون کم نیست و دست کمی از روسیه و قطر نداریم ولی فرق ما با روس ها و قطری ها اینه که بخش عمده این تولید رو خودمون مصرف می کنیم

    • ناشناس

      دانشمند ما ذخایر زیادی از گاز داریم ولی نمیتونیم استخراج کنیم مردم دگه باید چکار کنن حالا تو مصرف نکن

  • احمد

    تقاضای جهانی واسه نفت بیشتر میشه با خلا روسیه .ما نفتمون رو با همکاری روسیه و چین قیمت بالا می‌فروشیم منتمان را بکشن .مرگ بر اروپا آمریکا .درود بر چین و روسیه و شرق

    • ناشناس

      مثلاً نظر اقتصادی دادی؟ اگر بتو و امثال تو بود که ما اصلا نیازی به فروش نفت نداریم.

  • محمد ممی چوره

    احمد شیطون تو هم نظر میدی بلا

  • ناشناس

    تو هم محمد علی نظر میدی بلا

  • علی/کرمانشاه

    سرمای‌شدید وطولانی مدت اروپا و امریکای شمالی وزمانبربودن‌ترمیم وافزایش تولید نفت‌وگاز جهت‌تامین نیاز بخش خانگی و مصرف عمومی می‌طلبدکه سیاستمداران غربی وامریکاچشم‌خودرابرروی بخشهایی ازتحریم‌های جهانی‌نفت‌وگاز و مشتقات نفتی بلوک‌شرق‌وخاورمیانه ببندندوبناچاربرای جلوگیری از افزایش قیمت‌وتامین انرژی متحدین امریکا ببندند وحتی واردمذاکرات غیرمستقیم ورودکنندبهرحال وضعیت فعلی فرصت مناسب وارزشمندی‌است‌که برای ایران و ونزوئلا فراهم شده که بدون منت‌وباقیمت خوب نفت‌وگازخودرا بفروشندوطبق سنوات گذشته متحدین‌شرقی بوسیله سواپ کردن نفت‌وگاز روسیه نفت روسیه راهم بدست مشتریهای آنها برساننددرست‌مثل‌زمانی که ایران‌و ونزوئلا درتحریم بودند و بخشی ازتولیدات آنها بوسیله سواپ‌کردن توسط متحدان و دوستان‌خوداقدام به فروش نفت وگاز خودمیکردند امریکاهیچوقت‌نتوانسته بصورت کامل تحریم‌های نفتی راعملی کنند چون‌قادربه تامین جایگزین باقیمت مناسب نبوده و باتوجه به‌‌بحران اقتصادی کرونا درسطح جهان امریکا ومتحدان آنها نتوانسته‌اند نتیجه‌مطلوبی ازتحریم‌ها‌ببرندوقطعادرآینده هم پیشنیاز خروج از بحران اقتصادی‌جهان‌درپساکرونا نفت‌وگاز‌ خاورمیانه است‌باتمام‌ظرفیت که امریکا هیچ‌غلطی نمیکند وباید نفت‌وگاز را باقیمت‌های بالا خریداری کنندوهیچ چاره دیگری ندارند.