کد مطلب: ۶۸۱۵۶۰

بیت‌ا... ستاریان به تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

چرا تولید مسکن کاهش یافت؟/ تولید مصالح ساختمانی برای ساخت مسکن در کشورهای دیگر!

چرا تولید مسکن کاهش یافت؟/ تولید مصالح ساختمانی برای ساخت مسکن در کشورهای دیگر!

ایجاد مقاصد جدید صادراتی مانند ترکیه، روسیه و قرقیزستان برای فروش مصالح ساختمانی این بیم را به وجود آورد که کاهش تولید مسکن در کشور تداوم یابد. اما کارشناسان بازار مسکن موضوع کاهش تولید مسکن را در پی سیاست‌گذاری نادرست می‌دانند، نه صادرات مصالح ساختمانی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام گمرک، صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال با سه میلیون و ۷۰ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار با رشد ۱۹۲ درصدی همراه بود. در این میان از مصالح ساختمانی به عنوان یکی از کالاهایی نام برده شد که ایران به ترکیه صادر کرد.

این موضوع در کنار خبری که چند وقت گذشته درباره کوچ انبوه‌سازان به ترکیه منتشر شد این سؤال را به وجود آورد که آیا این دو اتفاق در کنار یکدیگر منجر به کاهش تولید در بازار مسکن شده است؟

البته بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان بازار مسکن صادرات مصالح به منزله توقف ساخت‌وساز در ایران نیست. چراکه عدم تولید مسکن در کشور در پی سیاست‌گذاری اشتباه چند سال اخیر است که رخ داد. این موضوع انگیزه سازندگان را از ساخت مسکن در ایران گرفت.

رکود بازار مسکن مدت‌هاست که بازار ساخت‌وساز را در ایران به خواب زمستانی فرو برد. بسیاری از انبوه‌سازان به دلیل عدم پروژه ساخت‌وساز در کشور، فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند. آن‌طور که انبوه‌سازان می‌گویند پروسه کاغذبازی اخذ مجوز ساخت‌وساز در ایران ماه‌ها زمان می‌برد. این در حالی است صدور این مجوزها در کشوری مانند ترکیه کمتر از یک هفته به طول می‌انجامد.

روسیه و قرقیزستان مشتریان جدید ایران

ظاهراً قرار است روسیه و قرقیزستان نیز به خریداران مصالح ساختمانی ایران اضافه شوند. آن‌طور که معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اعلام کرد، روسیه در مورد مصالح ساختمانی تقاضاهای زیادی دارد و در این زمینه لیستی را ارائه داده است.

بنا بر سخنان مهدی صفری، قرار است تیمی به روسیه اعزام شوند که در ارتباط با موضوع صادرات مصالح با مقامات روسیه رایزنی و گفتگو کنند.

در این میان نیز در چند روز اخیر، یک هیئت قرقیزستانی مذاکراتی را در این زمینه با ایران داشت. نماینده این هیئت قرقیزستانی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به آن که از صنایع ساختمانی و پتروشیمی ایران، بسیاری از هیئت‌های تجاری تعاریف بسیار خوبی داشتند. به همین جهت هیئت قرقیزستانی تمایل به همکاری و خرید مصالح ساختمانی از ایران دارد.

مصالح ساختمانی ریشه کمبود تولید مسکن نیست

یک تحلیلگر اقتصاد مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز صادرات مصالح را عامل کمبود تولید مسکن در کشور ندانست.

بیت‌ا… ستاریان در ادامه صادرات مصالح ساختمانی به سایر کشورها را با توجه به اینکه مشکل داخلی در این حوزه وجود ندارد، اقدامی منطقی خواند.

او اضافه کرد: با توجه به ظرفیت تولید مصالح باید از نیاز موجود در بازارهای مختلف استفاده کرد.

ستاریان مشکل اصلی بازار مسکن را کمبود تولید عنوان کرد و افزود: ما برای تولید مسکن نه مشکل مصالح ساختمانی داریم و نه زمین.

وی با بیان اینکه مسکن با اقتصاد کلان درگیر است، عنوان کرد: متأسفانه مشکل جدی ما در این زمینه است نه مصالح ساختمانی. هر چقدر مصالح ساختمانی بیشتری صادر شود، امکان تولید افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه تهران صادرات مصالح ساختمانی را منتج به تقویت سایر سیستم‌های دیگر عنوان کرد.

ستاریان درباره مهاجرت انبوه‌سازان به کشورهایی نظیر ترکیه و امارات تشریح کرد: بخش خصوصی ما دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تولید مسکن است. اما متأسفانه دست و پای بخش خصوصی باز نیست و با محدودیت‌های بسیاری مواجه است.

مطلب افزایش قیمت مصالح ساختمانی تا آخر سال را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هردم ازاین باغ….

  • ناشناس

    ملکی که خالی نگداشتنش جرمه بدی اجاره مستاجرو نمیشه بیرون کرددر تمدید اجاره نامه ومبلغ اجاره نامه هم مالک هیچ اختیاری نداره اعتراض کنی مجرمی وبایدبری تعزیرات مفت هم بدرد نمخوره
    فقط دردسره

  • ناشناس

    مسکن باید توسط دولت ساخته شده ودر اختیار افراد قرار گیرد دولت بیحال وبی برنامه در مسکن است ملیونها خانه خالی درکشور تلمبار شده وهیچ نظارتی هم نیست درمدت بیست سال مسکن های خالی از سکنه در شهر ما وجود دارد که اکثرا دست مافیا است وسرمایه های ملی در حال نابود شدن علما وحکومت باید فکر اساسی کنند واین مشکل را حل نمایند