کد مطلب: ۶۶۷۱۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید و فروش کاغذ باطله رواج یافت/ استقبال مردم از درآمدزایی ضایعات

خرید و فروش کاغذ باطله رواج یافت/ استقبال مردم از درآمدزایی ضایعات

خرید و فروش کاغذ باطله رواج یافت. پس از افزایش دوباره قیمت کاغذ، حالا کاغذهای بازیافتی حکم طلا را پیدا کرده‌اند. طوری که برخی خریداران برای خرید یک رول کاغذ حاضرند تا ۲۵ هزار تومان هزینه کنند. گویا با کاهش قدرت خرید، مردم بیش از پیش سعی بر درآمدزایی از ضایعات دارند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، شاید تا چند سال پیش بسیاری از افراد و خانواده پس از مصرف کاغذ آن را دور می‌انداختند، اما اخیراً کاغذ حکم طلا را پیدا کرده است. حالا بسیاری از شهروندان برای جمع‌آوری کاغذهای باطله رغبت نشان می‌دهند. گرچه بیشتر این افراد خود را دوستدار محیط‌زیست معرفی می‌کنند، اما رواج خرید و فروش کاغذ باطله هم در شکل‌گیری این فرهنگ بی‌تأثیر نبود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاغذهای بازیافتی دیگر خریداران پر و پا قرص خود را دارند. به‌رغم اینکه تا چند سال پیش این خریداران بودند که قیمت کاغذ را تعیین می‌کردند، اما حالا ورق برگشته و فروشندگان دست بالاتر را دارند. البته خرید و فروش کاغذ باطله اقدامی قابل تحسین است، اما در طرف دیگر ماجرا وضعیت نامناسب اقتصادی گروهی از مردم را هم نمایان می‌سازد که برای گذران معیشت چاره‌ای جز فروش کالاهای مصرف‌شده و دست دوم خود ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از خریداران حاضرند برای خرید هر بسته کاغذ باطله (احتمالاً یک کیلویی) تا ۲۵ هزار تومان هم بپردازند.

خرید و فروش کاغذ باطله

انبوه آگهی خرید و فروش کاغذ باطله

اگر نگاهی به سایت‌های تبلیغات آنلاین بیندازید، با حجم زیادی از آگهی‌های خرید و فروش کاغذ باطله مواجه می‌شوید. این اقدامی است که محدود به خانواده‌ها نمی‌شود، بلکه دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات هم که منبع کاغذهای بازیافتی هستند به این کار روی آورده‌اند. گاهی حتی بخشی از بودجه کتابخانه دانشگاه‌ها از این راه تأمین می‌شود.

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که با هزار امید و آرزو اقدام به صحافی پایان‌نامه خود می‌کنند، گهگاه با تصاویری مواجه می‌شوند که دانشگاه‌ها این پایان‌نامه‌ها را هم به فروش گذاشته‌اند. چندی پیش عکسی از یک نیسان در محوطه دانشگاهی منتشر شد که کوهی از پایان‌نامه‌های کاغذی دانشجویان در آن بود. ظاهراً دانشگاه پایان‌نامه دانشجویان را به ضایعاتی فروخته بود؛ موضوعی که در اغلب دانشگاه‌ها رواج دارد.

البته وزارت علوم از چند سال پیش دریافت نسخه کاغذی پایان‌نامه را ممنوع اعلام کرد. زیرا علاوه بر هزینه‌های مازادی که برای دانشجویان می‌تراشد، در نهایت هم سر از ضایعاتی‌ها درمی‌آورد. با این حال بسیاری از دانشگاه‌ها همچنان بدون دریافت نسخه صحافی‌شده، برگه تسویه فارغ‌التحصیلان را امضا نمی‌کنند.

معامله کاغذ باطله در کشورهای دیگر هم رواج دارد؟

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: افرادی که اقدام به خرید و فروش کاغذ باطله می‌کنند، دلال نیستد و بخشی از زنجیره تأمین محسوب می‌شوند.

ابوالفضل روغنی عنوان کرد: بیشتر این افراد کاغذهای باطله را جمع‌آوری می‌کنند و در اختیار واحدهای صنعتی به‌عنوان مواد اولیه قرار می‌دهند. جمع‌آوری زباله که به اصطلاح به آن طلای کثیف می‌گویند در همه جای دنیا رایج است. کاغذهای بازیافتی نیز بخشی از آن است. حتی در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا، دپارتمانی وجود دارد که شیشه، فلز، کاغذ و … همه را می‌خرند.

گرانی کاغذ، به خرید و فروش کاغذ باطله رونق داد

او افزایش اقبال مردم برای خرید و فروش کاغذ باطله را به دلیل رشد قیمت کاغذ تائید کرد و افزود: با توجه به اینکه اغلب مواد بازیافتی ارزشمند شده‌اند، مردم با دقت بیشتری به ضایعات توجه دارند. از سوی دیگر، سبد معیشت خانوار مردم دچار مشکل است، از این رو شهروندان سعی می‌کنند از هر طریقی درآمد کسب کنند.

وی تصریح کرد: البته این اقدام ارزشمند است. چرا که هم به محیط‌زیست و هم به چرخه بازیافت کمک می‌کند.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ

بر اساس این گزارش و بنا بر اعلام رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا، قیمت کاغذ از ابتدای سال تاکنون ۲۰ درصد افزایش داشت. افزایش قیمتی که همواره عامل آن را نوسانات ارزی، احتکار، واسطه‌گری و فقدان نظارت اعلام می‌شد. اما این بار از جنگ روسیه و اوکراین عامل اصلی گرانی کاغذ یاد می‌شود!

احمد شریفان به فارس گفت: ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. بنابراین نرخ ارز و مسائل خارجی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت کاغذ هستند.

گفتنی است، پس از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تورم بین‌المللی، قیمت هر تن کاغذ ۳۰۰ دلار افزایش یافت. در نتیجه این مساله روی قیمت کاغذ که ۹۰ درصد از طریق واردات تأمین می‌شود اثر گذاشت. این امر نیز بر رواج خرید و فروش کاغذ باطله بی‌تأثیر نیست.

بر اساس توضیحات شریفان؛ جنگ روسیه و اوکراین مجرای ورودی کالاهای ما را تا حدودی بست و همین موضوع روی قیمت کاغذ تاثیر گذاشت.

مطلب واردات کاغذ با ارز ترجیحی انجام می‌شود را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از مردم با فرهنگ کشورم استدعا دارم که زباله های قابل بازیافت را در منزل سوا کرده و در کنار سطل های زباله قرار دهند تا این اشغال جمع کن های فلک زده مجبور نباشند که داخل سطل اشغال شوند. و تقصیر این عمل را گردن دولت کریمه نیندازند.

  • ناشناس

    من 25 هزار تومان نمیخوام ، کیلویی 10 هزار تومان کتاب ، دفتر ، ضایعات کاغذ A4 میفروشم .

  • ناشناس

    سلام 1200کیلو کتاب دارم برا فروش به بالا ترین فیمت