کد مطلب: ۶۱۳۵۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خسارت ۶ میلیارد دلاری قطع برق به فولاد/ برق صنایع تا کی قطع است؟

خسارت ۶ میلیارد دلاری قطع برق به فولاد/ برق صنایع تا کی قطع است؟

زمزمه‌های قطع برق صنایع بالاخره به وقوع پیوست و برق صنایع نوبت‌بندی شد. دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌‌گوید قطع برق در سال ۱۴۰۰ تولید فواد را حدود ۸ میلیون تن کاهش داده و به این صنعت ۶ میلیارد دلار آسیب زده است؛ حدود ۵ برابر صادرات نفت ایران در سال ۹۹!

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا بر نامه شرکت برق به چند شرکت فولادی، برق شرکت‌های فولادی از ۱۲ دی‌ماه سال جاری سهمیه‌بندی شده است. شرکت برق اعلام کرده بود که در صورتی که واحدهای یاد شده بیش از سهمیه خود برق مصرف کنند، برق آن‌ها قطع می‌شود.

حالا و با نوبت‌بندی شدن گاز و برق صنایع فولادی، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان در تابستان برق و در زمستان گاز ندارند. آن هم در کشوری که طبق آمارها، دومین دارنده منابع گازی در جهان است.

قطع برق چه تاثیری بر فولادی‌ها گذاشت؟

اما قطع مجدد برق صنایع فولادی، چه آسیبی به این صنعت می‌زند؟ وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید:‌ سال گذشته تولید فولاد در ایران ۳۰ میلیون تن بود و وزارت صمت امسال پیش‌بینی کرده بود که میزان تولید فولاد به ۳۴ میلیون تن برسد.

یعقوبی می‌گوید پیش‌بینی می‌کنیم که به دلیل قطع برق، میزان تولید فولاد حدود ۸ میلیون تن کاهش پیدا کند و امسال نهایتا ۲۶ میلیون تن فولاد تولید کنیم.

این فعال بخش فولاد افت ۱۵ یا ۱۶ درصدی این صنعت را پیش‌بینی می‌کند و تخمین می‌زند و می‌گوید: هم‌اکنون برخی از واحدهای ما، با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

زمستان سال پیش، برق صنایع در سه ماه زمستان سهمیه‌بندی شده بود. دلیل سهمیه‌بندی برق در آن زمان کمبود گاز در زمستان اعلام شده بود. امسال و در تابستان هم برق صنایع به دلیل مشکل تامین برق در شبکه، نوبت‌بندی شد.

یعقوبی میزان خسارت این اتفاق را محاسبه می‌کند: با توجه به میانگین‌ قیمت‌های جهانی فولاد ما حدود ۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۰ ضرر کرده‌ایم.

او بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌کنیم قطعی گاز تا اوایل بهمن ماه ادامه داشته باشد و از قبل در تابستان هم به ما اعلام کرده بودند که به دلیل کمبود گاز، مجبورند برق فولادی‌ها را محدود کنند.

تاثیر قطع برق بر صادرات فولاد

یکی از مشکلات نوبت‌بندی برق صنایع، کاهش تولید و در نتیجه از دست رفتن بازارهای خارجی است. دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد یادآوری می‌کند: در تابستان امسال و در جریان قطعی برق برخی از تعهدات شرکت‌های ایرانی با مشکل مواجه شد. سطح ارزآوری آنان تحت‌تاثیر قرار گرفت. بازارهای صادراتی جدید که ایجاد شده بود از دست رفت و در زمستان هم همین اتفاقات دوباره تکرار می‌شود. به جز این تعادل بازار داخلی هم از بین می‌رود.

یعقوبی به نقش کم صنایع فولادی در مصرف برق و گاز اشاره می‌کند و می‌گوید: کل مصرف فولادی‌ها از زنجیره گاز کشور حدود ۵ درصد و از برق حدود ۷ درصد است. عمده گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. نباید هر اتفاقی افتاد گاز واحدهای فولادی را قطع کرد و منتظر تاثیرات ثانویه آن نبود. کل برق فولادی‌ها در پیک تابستان حدود ۵۰۰۰ مگاوات بوده است.

این فعال بخش خصوصی در آخر خاطرنشان می‌کند: هر سال قطعی گاز واحدهای فولادی ۲۰ تا یک ماه طول می‌کشد. امسال این ماجرا از اوایل آذر ماه شروع شده و به نظر می‌رسد تا بهمن ماه طول بکشد.

شانا در گزارشی نوشته است، میزان انرژی برای تولید فولاد در کوره‌های فعال در کشور تقریبا چهار برابر فرآیندی است که در دنیا رایج است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام فروش برق در اروپا و آمریکا در سال متوسط کیلووات ساعت 15سنت است با دلار 30تومان میشود 4500تومان در حال حاضرنرخ فروش برق به صنایع سنگین تازه طی چند ماه اخیر به متوسط580تومان رسیده عملا پول پرداختی به انرژی صنایع سنگین 0.1قیمت واقعی انرژی حالا طی تغییرات ارزی فولادی ها نرخ ها را با قیمت جهانی محصولات فروختند . عملاً برق و انرژی که مال مردم بود برای این گروه رایگان محاسبه شد هرروز پولدار تر شدند با انرژی که متعلق به مردم بود.اگر بناست فولاد ی ها محصولات باقیمت جهانی بفروشند پس برق آب و گاز را هم باید باقیمت جهانی پرداخت کنند.

  • ناشناس

    یه ماه برق قطع میشه حسابی ضرر میکنن چطور اون 11 ماه وصله میگن سودی نکردیم سهام دارا هم همش ضرر میکنن دزد سرگردنه اینا هستن

  • ناشناس

    تا وقتی که دولت جلو این ریخت و پاش انرژی(برق-آب-گاز-بنزین و…)چه در میان خودش چه در میان مردم اسراف کننده نگیره چیزی هم بهتر از این نمیشد..چه انتظاری صنعت داشته باشیم