کد مطلب: ۲۷۵۹۹۸

معاون شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

خشکسالی به دامن اراضی نیشکر زده است

خشکسالی به دامن اراضی نیشکر زده است

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در حال حاضر 65 هزار هکتار نیشکر زیر کشت قرار دارد که 59 درصد این سطوح به دلیل بی آبی در آستانه خسارت 79 تا 100 درصدی هستند و در صورت از بین رفتن کشت و خشک شدن مزارع نیشکر، اشتغال و اقتصاد خوزستان ضربه می‌بیند.

حسین آمیلی اظهار کرد: مزارع نیشکر از اول تیرماه تا به امروز فقط یک نوبت آبیاری شدند و این در حالی است که به ٤ یا ٥ نوبت آبیاری نیاز دارند و این یک نوبت آبیاری نیز فقط برای حفظ ریشه این گیاه ٥ ساله است تا بتوانیم در صورت امکان از خسارت‌های جبران‌ناپذیر بعدی به صنعت نیشکر جلوگیری کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، بی‌آبی و خشکی را عاملی برای بیماری و آفت گیاه نیشکر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیشکر بیمار است و قسمت سبز یا سبزینه خود را از دست داده است. از این‌رو در معرض طیف عظیمی از امراض نظیر کرم ساقه خوار، کنه، کرم ریشه خوار و …. قرار دارد و باید شرایط بد این گیاه را درک کنیم.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، ٢ هزار هکتار از مزارع نیشکر کشت داده نشد و این در حالی است که در حال حاضر مزارعی نیز که کشت شده‌اند، بر اثر بی‌آبی در آستانه خشک شدن هستند.

آمیلی با اشاره به حمایت‌های استانداری خوزستان در جلسه ستاد خشکسالی برای تخصیص آب به کشت نیشکر گفت: امیدواریم که بتوانیم راهی برای حفظ گیاه ٥ ساله نیشکر پیدا کنیم. پدیده خشکسالی، نیروهای شاغل در کشت و صنعت‌های نیشکر را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است و اگر مزارع نیشکر از بین بروند، معضلات جبران ناپذیری در حوزه اشتغال و تولید دامنگیر مجموعه توسعه نیشکر و استان خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که باید سعی کرد حداقل‌هایی برای مجموعه بزرگ توسعه نیشکر فراهم شود، گفت: ما شرایط کنونی استان را کاملا درک می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای گذار از بحران بی آبی به کار گرفته‌ایم و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم اما در استان نیز باید حداقل‌هایی برای صنعت بزرگ توسعه نیشکر در نظر گرفته شود.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به این‌که شرکت توسعه نیشکر در سال گذشته 50 درصد از شکر مورد نیاز کشور را تولید کرد، گفت: اگر امسال بتوانیم ٦٠٠ هزار تن شکر تولید کنیم، به میزان زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل می‌آید که این امر به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند. همچنین الکل صنعتی، خمیر مایه، ام دی اف و … از دیگر تولیدات توسعه نیشکر است که در صورت نابودی مزارع نیشکر این تولیدات نیز متوقف می‌شوند.

آمیلی خاطرنشان کرد: بر اساس تلاش‌هایی که در شرکت توسعه نیشکر انجام شد، همه ساله این شرکت ٥٠ درصد شکر کشور را تولید کرده است و امسال نیز خود را برای گام‌های بلندتری آماده کرده بودیم که متاسفانه خشکسالی اتفاق افتاد و در صورت توقف چرخه تولید شکر، ضرر زیادی متوجه کشور می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر 65 هزار هکتار نیشکر زیر کشت قرار دارد که 37 هزار هکتار یا 59 درصد این محصول در آستانه خسارت 79 تا 100 درصدی قرار دارد و این آمار از مزارع خسارت یافته با تمامی جزییات توسط کارشناسان ثبت شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.