کد مطلب: ۴۳۱۳۹۹

خطر هجوم سگ‌ها

خطر هجوم سگ‌ها

حمله سگ‌ها به كودكان نمونه تلخ آسیب‌هایی است كه ازدیاد سگ‌های ولگرد باعث آن شده است، اما نبود كنترل جمعیت سگ‌های ولگرد آسیب‌های دیگری هم دارد كه تنها متوجه فضاهای شهری نمی‌شود. كم نیستند كارشناسانی كه هشدار می‌دهند سگ‌های ولگرد این روزها خطری جدی برای محیط زیست و حیات وحش به حساب می‌آیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خواندن خبر چندخطی كشته شدن یک كودک هشت ساله در كنار برادر 11 ساله‌اش توسط سگ‌های ولگرد آنقدر سخت و تكان‌دهنده هست كه نخواهیم بدانیم آنها كودک كار و حاشیه‌نشین هم بوده‌اند. چرایی برجسته‌تر شدن این ماجرا را هم باید پای علاقه شبكه‌های اجتماعی در مهم جلوه دادن این نوع اخبار بگذاریم.

تكان‌دهنده‌تر از این اخبار تلخ، استیصال در كنترل آن توسط مسئولان امر است. شگفت همین است كه با تكرار هر ساله این اخبار همچنان راهكار موثری برای حل این مشكل صورت نگرفته است.

راه‌حل این چالش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است،‌ اما در حالی كه در همین تهران سالانه 9000 سگ ولگرد جمع‌آوری می‌شود. با همه این اوصاف باز هم آمار حیوان گزیدگی‌ها در کشور از ۱۸۲هزار مورد در سال ۹۶ به ۲۰۷ هزار حیوان‌گزیدگی در سال ۹۷ رسید‌ و در این بین بیش از ۷۷درصد گازگرفتگی‌ها از طرف سگ‌ها بوده است.

راه دیگر عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری این سگ‌ها است. فارغ از تعداد بالای سگ‌های ولگرد این روش از آغاز مورد انتقاد بسیاری از كارشناسان بوده است. آنها معتقدند طرح‌های حیوان محور كه برای اجرای آنها سالانه از سوی شهرداری‌ها بودجه مشخص در نظر گرفته می‌شود، راه به جایی نمی‌برد، چرا كه همواره مجریان به فكر عواید مادی خود در سال‌های بعد هستند.

در این میان ویدئوهای منتشر شده از نحوه سگ‌كشی هم به‌درستی باعث خشم افكار عمومی شد و این ماجرا حتی به تجمع اعتراضی رو به روی شهرداری تهران هم منجر شد. متولیان امر حالا در میانه ماجرایی‌اند كه یک‌سوی آن اخبار تكان‌دهنده مرگ كودكانی به واسطه حمله سگ‌های ولگرد است و سوی دیگر آن عملكرد ضعیف پیمانكاران در نحوه جمع‌آوری و كنترل جمعیت این حیوانات‌.

سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثل بالایی هستند. در نتیجه نبود نظارت در كنترل جمعیت سگ‌ها و اجرا نشدن برنامه‌های كنترلی موجب می‌شود به سرعت جمعیت این حیوانات افزایش یافته و مخاطرات بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته باشد. مسئولیت مستقیم كاهش و كنترل جمعیت سگ‌ها در تهران بر عهده شركت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر به نمایندگی از شهرداری تهران است و طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، مسئول جمع‌آوری حیوانات بی‌صاحب شهرداری‌ها هستند.
اما سگ‌های بدون صاحب معمولا در دو گروه با رفتار دوستانه و خجالتی و رفتاری كاملا تهاجمی و خطرناک با عنوان سگ‌های گزنده دسته‌بندی می‌شوند. اما وفور سگ‌های بدون صاحب در محیط‌های شهری و روستایی یا حاشیه شهرها خسارت‌های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد.
نبود قوانین حمایت‌كننده از حقوق حیوانات و برخورد قانونی با متخلفان و پرورش‌دهندگان و فروشندگان غیرمجاز این حیوانات و نبود نظارت و كنترل سازمان‌های ذی‌صلاح بر مراكز فروش حیوانات خانگی سطح شهر، از بین رفتن زیستگاه طبیعی این حیوانات در اثر گسترش شهرها و احداث صنایع، كارخانجات، كارگاه‌ها و… در حاشیه و حریم شهرها، نبود كنترل و نظارت و كمبود مراكز درمانی حیوانات و نبود فرهنگ مراجعه به دامپزشک از سوی صاحبان این نوع حیوانات به منظور اقدامات كلینیكی و عقیم‌سازی و… باعث شده است معضلات وجود این حیوانات دوچندان شود.

غذادهی؛ اشتباهی قدیمی درباره سگ‌ها

متولی و مسئول و نهاد و سازمان یک طرف این موضوع است،‌ در این‌كه این نهادها باید با مدیریت اشخاصی اداره شود كه بتوانند در برابر چالش‌های اینچنینی تصمیم درستی بگیرند شكی نیست اما در این ماجرا همه انتقادها متوجه متولیان نیست.

بسیاری معتقدند یكی از دلایل تجمع و زاد و ولد سگ‌های ولگرد تغذیه دستی آنهاست. چرا كه این كار باعث بر هم خوردن چرخه طبیعی می‌شود و آنها را مدام به فضاهای شهری نزدیک‌تر می‌كند. این موضوع تنها محدود به سگ‌های ولگرد نیست، غذا‌دادن به حیوانات شهری از جمله سگ و گربه و حتی پرندگان هم روند طبیعی زندگی آنها را به هم می‌ریزد و علاوه بر به خطر انداختن زندگی‌ خود آنها، برای طبیعت نیز مشكل ایجاد می‌كند.
درباره سگ‌های ولگرد مشكل جدی دیگری هم وجود دارد. آنها با گرگ‌ها جفت‌گیری می‌كنند و توله‌ای كه به این شكل متولد می‌شود، خودش ‌معضلی بزرگ‌تر است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد كه بسیاری از موارد حمله‌ به انسان‌ها از سوی همین سگ ـ گرگ‌ها اتفاق افتاده است، چرا كه آنها از انسان نمی‌ترسند و خلق‌و‌خوی وحشیگری هم دارند.
مهم‌تر از غذادهی به سگ‌های ولگرد چیزی كه باعث افزایش جمعیت آنها می‌شود، دپوی زباله و نبود مدیریت پسماند شهری است. نكته‌ای كه می‌توان رد آن را در خبر كشته شدن كودک هشت ساله میبدی هم دید. در بخشی از خبر منتشر شده در این رابطه عنوان شده است كه این اتفاق در منطقه‌ای رخ داده كه معمولا مردم آن منطقه لاشه احشام خود را در آنجا رها می‌كنند.
حمله سگ‌ها به كودكان نمونه تلخ آسیب‌هایی است كه ازدیاد سگ‌های ولگرد باعث آن شده است، اما نبود كنترل جمعیت سگ‌های ولگرد آسیب‌های دیگری هم دارد كه تنها متوجه فضاهای شهری نمی‌شود. كم نیستند كارشناسانی كه هشدار می‌دهند سگ‌های ولگرد این روزها خطری جدی برای محیط زیست و حیات وحش به حساب می‌آیند. آن طور كه آنها توضیح می‌دهند، چون سگ‌ها گروهی زندگی می‌كنند با شكار طعمه‌ها خیلی زود به رقیبی برای سایر گوشتخواران بدل می‌شوند. این درحالی است كه سگ‌های گله حالا مدت‌هاست در زیستگاه یوزها خطری جدی به حساب می‌آیند و با حمله به یوزها سبب مرگ آنها می‌شوند.
حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران كشور ما دچار فقر قانونی در زمینه حمایت از سگ‌ها بخصوص سگ‌های رهاشده است. گروه‌های مردمی نیز به دلیل همین فقر قانونی نمی‌توانند سازمان‌های مردم‌نهاد رسمی در حمایت از سگ‌ها تشكیل دهند. این مساله باعث شكل‌گیری گروه‌های مردمی كوچكی در حمایت از این حیوان شده و این گروه‌ها نیز تا كنون نتوانسته‌اند شهرداری‌ها را در زمینه ساماندهی سگ‌های رهاشده یاری كنند.وی افزود:واقعیت این است كه شهرداری‌ها عموما فضای لازم برای نگهداری طولانی‌مدت از این حیوانات را در اختیار ندارند. در این شرایط، گروه‌های مردمی محلی كه مخالف كشته شدن این سگ‌ها هستند، باید خودشان وارد میدان شوند و سرپرستی این حیوانات را به عهده بگیرند.

تحصیلی در ادامه گفت: وظیفه مدیریت شهری مناطق حاشیه‌ای در چنین اوضاعی تشكیل تیم‌هایی برای جمع‌آوری حیوانات رهاشده در این مناطق است. اما نكته اینجاست كه معمولا شهرداری‌های بزرگ تیم‌هایی قوی برای جمع‌آوری سگ‌های رهاشده دارند، ولی مدیریت شهری مناطق اطراف شهرهای بزرگ اغلب از چنین تیم‌هایی بهره نمی‌برند و عملا هیچ مبارزه‌ای با سگ‌های رهاشده نمی‌كنند.

منبع: روزنامه جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دروغه