کد مطلب: ۲۶۲۵۸۵

خودروهای خارجی کشش گرانی بیشتر ندارند

خودروهای خارجی کشش گرانی بیشتر ندارند

یک کارشناس خودرو با بیان توضیحاتی درباره عوامل موثر در تغییر قیمت ناگهانی انواع خودروها به خصوص خودروهای خارجی گفت: در حوزه خودروهای خارجی گران قیمت بازار بیش از این کشش افزایش قیمت ندارد.

علل افزایش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی در چند روز گذشته چیست؟

امیر حسین کاکایی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در خصوص خودروهای خارجی چند عامل بر قیمت‌ها اثر دارد. یکی از عوامل کمبود ارز است. طبیعی است که در چنین شرایطی قیمت خودرو وارداتی افزایش پیدا می‌کند. واردات خودروی خارجی و لوکس اتفاق بدی نیست اما در حال حاضر نیاز ضروری مردم و کشور نیست.

کاکایی بیان کرد: در حوزه خودروهای خارجی گران قیمت بازار بیش از این کشش افزایش قیمت ندارد.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: یکی از دلایل مهم افزایش قیمت‌ها هجوم مردم برای خرید است، چرا که به خودرو، سکه، ارز و مسکن به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور نگاه می‌کنند و این هیجان باعث بزرگتر شدن حباب قیمت‌ها می‌شود. این عملکرد به شدت به ضرر اقتصاد و جامعه است.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل ساختارهای غلط بازارهای مالی کشور، سرمایه‎های سرگردان در حال جابه‎جایی بی‌حساب و کتاب هستند و هرچند وقت یک بار چنین ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد شده است. همین حالا رقم بسیار بالایی نقدینگی در جامعه وجود دارد. همه مردم فکر می‌کنند در حال کسب سود هستند اما در مجموع جامعه در حال زیان‌دهی است.

وی افزود: مشکل وقتی است که بازار دچار هیجان می‌شود و این هیجان به تمام بخش‌ها حتی در دورترین مناطق کشور سرایت می‌کند. تا زمانی که دیدگاه مردم اینگونه است این نوسانات در بازار خودروهای داخلی هم مشهود خواهد بود.

وی اضافه کرد: در بخش خودروهای داخلی ظرفیت تولید بیش از نیاز جامعه است پس لزومی ندارد مردم به صورت هیجانی با بازار برخورد کنند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: اینکه مردم به دولت و هشدارهای کارشناسان توجه نمی‌کنند نشان دهنده فضای غیر قابل اعتمادی است که مردم در آن زندگی کرده‌اند و ریشه آن را باید در تجربه‌های تاریخی گذشته جستجو کرد. اعتماد با شفافیت به وجود می‌آید. فرق کشورها همین واکنش‌ها و رفتارهای مردم آنها است. مسکن، خودرو، ارز و… تا زمانی که نقش مولد را دارند برای اقتصاد مفید هستند و هر وقت که وارد چرخه سرمایه‌گذاری و دریافت سود بشوند به اقتصاد آسیب خواهند زد. نمونه این نکته اینکه در تهران واحدهای مسکونی بسیاری به دلیل قیمت‌های بالا خالی هستند.

وی در ادامه افزود: نظام‌های بانکی دنیا تلاش می‌کنند تا مردم سرمایه‌های خود را به جای ذخیره‌سازی، در بخش مولد به گردش انداخته و باعث رونق اقتصاد بشوند. منظور از گردش در بخش مولد این نیست که مسکن بخریم و کنار بگذاریم. گردش سرمایه در بخش مولد موجب سرمایه مفید می‌شود.

کاکایی بیان کرد: باید به رفتارهای گذشته خود نگاهی دوباره بیاندازیم و کاستی‌های جامعه را چه در بخش دولت و چه مردم و بحران موجود را بررسی کنیم.

کاکایی در پایان تصریح کرد: برای گذر از این شرایط سخت مردم و مسؤلین باید به یک تصمیم واحد برسند و حرف و نیاز یکدیگر را درست درک کرده و باهم همراهی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.