کد مطلب: ۲۸۴۴۷۸

خودرو و موتورسیلکت، قربانیان جنگ تجاری ترامپ در دنیا

خودرو و موتورسیلکت، قربانیان جنگ تجاری ترامپ در دنیا

به نظر می‌رسد صنعت خودرو، بیشترین آسیب را از این بخش دیده است. تا کنون سه خودروساز بزرگ اعلام کرده‌اند که تغییر سیاست‌های تجاری به عملکرد آنها آسیب زده است.

از زمان شروع جنگ تجاری رئیس جمهور آمریکا، برخی از بنگاه‌های بزرگ تجاری احساس نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمریکا در چند ماه گذشته، از چند جبهه مختلف با این مسئله درگیر است و در مرکز این نزاع تجاری قرار دارد.

در این میان یکی از بزرگترین طرفین این جنگ بزرگ چین است که به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان بحث‌های زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن جامعه جهانی دارد.

برخی بر این باورند ترامپ تلاش دارد برای انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر آمریکا با فشار بر چین اثرگذاری حزب خود را افزایش دهد.

چین نیز در واکنش به تهدید افزایش 25 درصدی تعرفه‌ها از سوی آمریکا تعرفه‌های جدیدی را بر بیش از 5200 محصول آمریکایی تحمیل خواهد کرد. این در حالیست که آمریکا در این روند قصد دارد یک رشته از کالاهای دیگر چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را مشمول تعرفه کند. اقداماتی تلافی‌جویانه که فعلا و در شرایط کنونی در دور تسلسل واقع شده‌اند.

در اوایل سال جاری، آمریکا اخذ مالیات‌های جدیدی را بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا آغاز کرد. این کشورها نیز اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را در این راه پیش گرفتند. این موضوع باعث شد تا بخش‌هایی اساسی از صنعت به عنوان قربانیان اصلی این جنگ تجاری شناخته شوند. احتمالا بزرگترین قربانیان این سیاست‌ها خودرو و موتورسیکلت‌ها هستند.

به نظر می‌رسد صنعت خودرو، بیشترین آسیب را از این بخش دیده است. تا کنون سه خودروساز بزرگ اعلام کرده‌اند که تغییر سیاست‌های تجاری به عملکرد آنها آسیب زده است.

فورد و جنرال موتورز سود کمتری را نسبت به پیش‌بینی‌های خود نسبت به سال 2018 به دست آورده‌اند و دلیل آن را افزایش قیمت فولاد و آلومینیوم - به واسطه افزایش تعرفه‌ها- می‌دانند.

فیات کرایسلر نیز چشم‌انداز درآمد خود را پس از روند نزولی فروش در چین، کاهش داد. کاهش چشم‌اندار فروش این کمپانی دلیلی جز تعویق خرید مشتریان و امیدواری برای کاهش تعرفه‌ها ندارد.

در ماه می، چین اعلام کرد که در اول ژوئیه به منظور کاهش تنش‌های تجاری با آمریکا، تعرفه‌های تحمیلی بر واردات خودرو را از 25 درصد به 15 درصد کاهش خواهد داد. اما این کشور 6 روز بعد، تعرفه‌ی خودروهای ساخت آمریکا را در اقدامی تلافی‌جویانه 40 درصد افزایش داد. این حرکت در واکنش با اقدام آمریکا در برابر مالیات 34 میلیارد دلاری روی محصولات چینی اجرائی شد.

از دیگر سو جگوار لندروور، بزرگترین کمپانی خودرویی بریتانیا اخیرا و برای اولین بار در سه سال گذشته، از ضرر و تضعیف فروش خود در چین گزارشی منتشر کرده است. این شرکت در میان دلایل ضرر مالی خود از دست‌نگه‌داشتن مشتریان در خرید خودرو به دلیل تغییر شرایط واردات سخن گفته است.

اما داستان، به سیستم سریالی خودروسازهای آمریکایی ختم نمی‌شود. کارخانه‌های اروپایی و آمریکایی نیز واکنش‌هایی را به افزایش قیمت خودرو در چین نشان داده‌اند.

ب‌ام‌و اخیرا اعلام کرده از 30 جولای قیمت 2 مدل از خودروهای خود را به دلیل افزایش عوارض صادرات خودروهای آمریکایی به چین تغییر خواهد داد. تسلا نیز در 2 مدل از محصولات خود تغییر قیمت خواهد داشت.

آنا ماری بیسدن، مدیر بخش تحقیقات خودرویی در موسسه "فیچ سولوشن"، در این خصوص گفت: روند افزایش تعرفه‌ها اثرات مثبتی برای چین دارد، چرا که برخی از کمپانی‌ها مانند تسلا تکمیل تجهیزات کارخانه‌ای در کشور مورد صادرات را تسریع کرده تا از پرداخت هزینه واردات فرار کنند.بسیاری از کارخانه‌های دیگر جهان نیز در فکر استفاده از راه‌کارهای مشابه هستند.

شرکت موتورسازی هارلی دیویدسن نیز برنامه دارد تا تغییراتی را برای فرار از تعرفه‌ها در نظر دارد. این شرکت قصد دارد از عوارض تحمیلی بر فولاد و آلومینیوم اروپایی رهایی یابد و محصولات بیشتری را در خارج از آمریکا تولید کند.

منبع: عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.