کد مطلب: ۵۳۳۳۸۲

خودکفایی در صنعت ایران

خودکفایی در صنعت ایران

طی سال‌های اخیر، ایران در صنعت کشتی‌سازی و سدسازی به چنان پیشرفتی دست یافته که شاید غیرممکن می‌نمود. این صنایع عظیم، همچون شاهرگی در بدنه اصلی کشور هستند و وجود آن‌ها حیات ایران را رقم می‌زند.

خودکفایی ایران من، گریزی برای آبادانی

طی سال‌های اخیر، ایران در صنعت کشتی‌سازی و سدسازی به چنان پیشرفتی دست یافته که شاید غیرممکن می‌نمود. این صنایع عظیم، همچون شاهرگی در بدنه اصلی کشور هستند و وجود آن‌ها حیات ایران را رقم می‌زند.

ایران من در رتبه سوم صنعت سدسازی جهان

کشور ایران به‌دلیل قرار‌گیری در کمربندی خشک و درگیر شدن در خشک‌سالی‌های طولانی‌مدت، همواره با کمبود آب مواجه بوده است. همین امر باعث شده تا متخصصان و مهندسان حوزه سدسازی در هر بستری مناسب بهره‌برداری از این منابع طبیعی، اقدام به ساخت سد کنند و علاوه‌بر استفاده از نیروی ذخیره شده پشت هر سد، کشاورزی نیز رونق یافته است. با برنامه‌ریزی و هدایت‌ کنترل‌شده آب پشت سد، علاوه‌بر تأمین انرژی برق مورد نیاز هر منطقه، از تخریب‌های ناگهانی ناشی از سیلاب‌های فصلی نیز جلوگیری شده است.

هر بار که سدی بنا می‌شود به‌صورت ‌خودجوش منجر به شکوفایی صنایع مختلف در آن منطقه نیز خواهد شد. ایران در حال حاضر در رتبه سوم سدسازی در جهان قرار گرفته است در حوزه‌های مختلفی به خودکفایی رسیدیم که صنعت سدسازی تنها یکی از آن‌هاست.

صنعت کشتی‌سازی در ایران من

تا وقتی‌که در کنار یک کشتی تجاری قرار نگیریم، به عظمت و شگفتی آن پی نخواهیم برد. ساخت چنین سازه بزرگی که قرار است میلیون‌ها تن کالا را جابجا کند و دریاهای نامتناهی را دَرنَوردَد، کار ساده‌ای نیست. کوچکترین اشتباهی، می‌تواند زحمات یک تیم چندصدنفری را به اعماق آب‌ها ببرد. از‌همین‌رو ساخت کشتی‌ها، ناوبرها و همین‌طور سازه‌های عظیمی در حوزه صنعت نفت مانند سکوهای نفتی، آنچنان کار حساسی است که هر لحظه برای مهندسین و متخصصین، حیاتی و سرنوشت‌ساز خواهد بود. ایران در حوزه کشتی‌سازی و ساخت ناوبرهای عظیم به خودکفایی رسیده و در نتیجه علاوه‌بر ایجاد اشتغال، افزایش ظرفیت تولید و بهره‌مندی از متخصصین داخلی، منجر به خودکفایی در حوزه ساخت کشتی نیز شده. اکنون می‌توانیم بدون وابستگی به سایر کشورها و با تکیه‌بر دانش و نیروی داخلی، به ساحل خودکفایی و عدم‌وابستگی برسیم. اعتماد به نیروهای داخلی و دانش‌کسب‌شده در طی سالیان اخیر منجر شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی در حوزه ساخت کشتی، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و بتوانند به شکوفایی این حوزه کمک کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.