کد مطلب: ۳۴۷۶۶۶

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

خودکفایی ۸۵ درصدی در تامین پروتئین مردم

خودکفایی ۸۵ درصدی در تامین پروتئین مردم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۳ درصد از کالری مورد نیاز مردم با اتکا به تولید داخلی تامین می‌شود، از خودکفایی در تامین ۸۵ درصد پروتئین خبر داد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۳ درصد از کالری مورد نیاز مردم با اتکا به تولید داخلی تامین می‌شود، از خودکفایی در تامین ۸۵ درصد پروتئین خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عباس کشاورز در نخستین گردهمایی مشترک روسای سازمان‌‌‌‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان‌‌ها با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان تامین کالری با اتکا به تولید داخلی در سال ۹۲ حدود ۵۶ درصد بود که الان به ۸۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در تامین پروتئین مورد نیاز کشور نیز تا ۸۵ درصد خوداتکا هستیم، اظهار داشت: وضعیت امنیت غذایی کشور مناسب ارزیابی می‌‌شود و مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم حفظ حاصلخیزی خاک، رعایت تناوب در کشت را ضروری دانست و درباره چالش‌‌های بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از چالش‌‌های بخش کشاورزی، مسئله آب است و کشاورزان نه تنها این چالش را ایجاد نکرده‌‌اند بلکه همواره خواسته‌‌اند آن را مدیریت کنند. این چالش ناشی از مدیریت منابع آب کشور است.

کشاورز با بیان اینکه میزان روان‌آب‌ها از ۹۰ میلیارد متر مکعب در دهه هفتاد به کمتر از ۵۲ میلیارد متر مکعب در حال حاضر کاهش یافته است، تصریح کرد: کشاورزان نه سدی احداث کرده‌‌اند و نه آب بیشتری به آنها تخصیص یافته است.

وی ناپایداری در ابعاد اقتصادی و اجتماعی را از دیگر چالش‌‌های بخش کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: «کشاورزی قراردادی» می‌‌‌تواند به پایداری تولید کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده از دیگر چالش‌‌های بخش کشاورزی است، ابراز داشت: قیمت تمام شده متاثر از نرخ برابری ارز و فضای تجاری کشور است.

کشاورز با بیان اینکه توفیقات کشور در گندم با کاهش ۴۶۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت نسبت به سال ۹۲ حاصل شده است، عنوان کرد: در حالی که سال زراعی گذشته ۱۶۷ میلیمتر بارش داشتیم اما با افزایش بهره‌‌وری توانستیم گندم مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌‌وری محور برنامه‌‌های وزارت جهاد کشاورزی است، یادآور شد: بهره‌‌وری آب در پنج سال اخیر سالانه شش درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تغییر فصل کشت از بهار به پاییز را از دیگر برنامه‌‌های این وزارت اعلام و عنوان کرد: با کشت پاییزه چغندرقند علاوه بر حل مشکل آب و تامین بخشی از خوراک دام، بدون افزایش سطح بیشترین میزان شکر در طول تاریخ کشور را تولید کردیم.

کشاورز به ممنوعیت کشت برنج در کشور به غیر از استان‌‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: گیاهان جدید همچون کینوا (خاویار گیاهی) که هم‌‌اکنون به قیمت ۴۸ هزار تومان به کشور وارد می‌‌شود، جایگزین کشت برنج در استان‌‌های دیگر خواهد شد.

وی بر ضرورت انتقال دانش نوین به عرصه‌‌ها و مشارکت سازمان نظام مهندسی در این زمینه تاکید کرد و اظهار داشت: بر اساس تحقیقات سالانه ۳۸۰ هزار تن کود پتاس که گیاه را در برابر تنش‌‌های سرما و خشکی مقاوم می‌‌کند باید مصرف شود این در حالی است که مصرف این کود از ۲۴ هزار تن در سال ۹۳ به ۱۲۴ هزار تن در سال جاری افزایش یافته و هنوز ناکافی است.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.