کد مطلب: ۲۰۰۳۹۸

خودکفایی ۹۰ درصدی در صنعت برق

خودکفایی ۹۰ درصدی در صنعت برق

قائم‌مقام وزارت نیرو گفت: در صنعت برق بیش از ۹۰ درصد خودکفایی داریم و ۱۰ درصد وابستگی هم مربوط به تجهیزاتی می‌شود که برای تولید در داخل صرفه اقتصادی ندارد.

علیرضا دائمی، قائم مقام وزارت نیرو در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه برق و انرژی اظهار کرد: در خصوص میزان تولید نیروگاه‌ها قبل از انقلاب 7 هزار مگاوات تولید انرژی در کشور داشتیم و در حال حاضر 78 هزار مگاوات یعنی تقریبا بیش از 11 برابر میزان تولید برق در کشور افزایش یافته است و در تمام کشور و در روستاهای بالای 10 خانوار همه به برق دسترسی دارند و حدود 33,8 میلیون مشترک داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: نیروگاه‌های بخاری با سوخت حرارتی کار می‌کنند و میزان توان نصب آنها حدود 16 هزار مگاوات است، نیروگاه‌های گازی حدود 27 هزار مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی که هم از حرارت بخار و هم از گاز استفاده می‌شود و نیروگاه‌های برقآبی که از طریق سدها تامین می‌شود و حدود 12 هزار است از انواع نیروگاه‌هایی است که در کشور داریم و در حال حاضر حدود 20 هزار مگاوات نصب داریم که به دنبال افزایش این میزان هستیم.

قائم مقام وزارت نیرو با اشاره به وجود انواع مختلف نیروگاه در کشور گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیر را داریم که مربوط به واحدهای بادی و خورشیدی هستند و در ابتدای سال 264 مگاوات تولید داشتیم و اکنون این عدد به 600 مگاوات رسیده و به لحاظ فناوری و انرژی پاک جایگاه ویژه‌ای دارد. برنامه ما این بوده که تا پایان سال 96 ظرفیت این نیروگاه‌ها را به هزار مگاوات برسانیم.

دایمی بیان کرد: نیروگاه هسته‌ای داریم که زیر نظر سازمان انرژی اتمی است که این نیروگاه هزار و سی مگاوات ظرفیت دارد که چند در سال گذشته از آن بهره‌برداری شده است و این نیروگاه هم جزو فناوری‌های است که هم ظرفیت دارد و هم به تولید انرژی در کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: نیروگاه سیاه بیشه تلمبه ذخیره‌ای است که دارای دو سد و یک تونل انتقال آب و یک نیروگاه هزار و پنجاه مگاواتی است که در زمان‌های اوج مصرف تبدیل به نیروگاه می‌شود و سد بالاخالی می‌شود و انرژی تولید می‌کند و در زمان‌هایی که به انرژی زیادی نیاز نداریم دوباره آب به مخزن بالایی پمپاژ می‌شود. این نیروگاه مانند باتری عظیم در ساعت‌های اوج مصرف به ویژه تابستان عمل می‌کند.

قائم مقام وزارت نیرو با اشاره به اینکه به شدت نیازمند توسعه نیروگاهی هستیم، توضیح داد: 33 درصد برق تولیدی در قسمت مصارف خانگی، 16 درصد در بخش کشاورزی، 32,7 در بخش صنعت و 15 درصد هم برق تجاری و عمومی و 2 درصد هم برای روشنایی خیابان‌ها مصرف می‌شود که سالانه حدود 5 درصد میزان این مصارف افزایش پیدا می‌کند و باید هر سال حدود 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم در غیر این صورت حتماً با کمبود برق مواجه می‌شویم و باید تا پایان برنامه ششم توسعه به عدد 100 هزار مگاوات قدرت نصب در کشور برسیم.

دائمی تصریح کرد: با فعالیت‌هایی که در وزات نیرو و شرکت ساتبا تامین کننده انرژی‌های نو انجام شده، نیروگاه‌های خورشیدی در کشور به سرعت در حال توسعه هستند در همدان، اصفهان، خراسان و در مناطق نزدیک به استان تهران واحدهای نیروگاه‌های خورشیدی پیشرفت زیادی داشته‌اند.

وی در خصوص افت شبکه انتقال برق توضیح داد: در ابتدای دولت یازدهم این افت در حدود 14,8 درصد در شبکه توزیع و انتقال بوده که این عدد قابل قبول نبود به همین دلیل برنامه‌ای در ساختار اقتصاد مقاومتی پیش بینی شد و بر اساس آن قرار شد افت به سطح مود قبول استانداردهای بین المللی نزدیک بکنیم که در حال حاضر به 11.6 درصد کاهش پیدا کرده و پیش بینی ما این است که با اقدامات صورت گرفته می‌توانیم تا پایان سال آینده این رقم را به زیر 10 درصد برسانیم.

قائم مقام وزارت نیرو بیان کرد: در صنعت برق بیش از 90 درصد خودکفایی داریم و 10 درصد وابستگی هم مربوط به تجهیزاتی می‌شود که برای تولید داخل صرفه اقتصادی ندارد و همچنین برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی این امر صورت می‌گیرد.

دائمی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا نیروگاه و توربین می‌سازیم گفت: ما آمادگی داریم که به جز تأمین تجهیزات نیروگاه‌های داخل کشور، خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای دیگر صادر کنیم که در این راستا وزارت نیرو در صنعت آب و برق 70 درصد صدور خدمات فنی و مهندسی دارد.

وی تصریح کرد: صنعت برق، صنعت توانایی است و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و به همین دلیل ما قطب صنعت برق در منطقه هستیم، اما این صنعت یک مشکل اصلی تحت عنوان تعادل اقتصادی دارد که به دلیل تعرفه تکلیفی که دولت برای حمایت از اقشار مختلف جامعه انجام داده، برق با قیمت کمتری در حال فروش است.

دائمی گفت: مشکل ما در صنعت برق کمبود منابع مالی است که موجب بدهی این صنعت به بخش خصوصی تولیدکننده شده و معضل دیگر این است که مولفه اقتصادی ما در صرفه جویی و مصرف برق عمل نمی‌کند این امر هم به این دلیل است که نرخ برق بسیار پایین بوده و موجب شده که در بخش‌های مختلف الگوی مصرف رعایت نشود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.