خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۰۴۵۸

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سال ۱۳۹۷

بازار جدید جذب نقدینگی/پیش‌فروش‌هایی که همیشه مورد استقبال‌اند

بازار جدید جذب نقدینگی/پیش‌فروش‌هایی که همیشه مورد استقبال‌اند

دنیای اقتصاد طرح پیش‌فروش لوازم خانگی را بازار جدید جذب سرمایه‌ها می‌داند. ابتکار از گزینه‌های احتمالی تغییر در کابینه رونمایی می‌کند. خراسان از دو بسته حمایتی 300 هزار تومانی در سال روایت می‌کند. در نهایت همشهری این سوال را مطرح می‌کند که چه کسی خواهان افزایش قیمت دلار است؟

پیش‌تر رسانه‌های نزدیک به دولت خبر از تغییرات بزرگ در کابینه بعد از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را داده بودند. چرا که اکنون علاوه بر آنکه برخی از وزارت‌خانه‌ها و پست‌های کلیدی بی‌وزیر هستند، افکار عمومی نیز خواهان اعمال تغییراتی در کابینه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ابتکار با تیتر «استعفا، استیضاح و انتخاب وزرا در هوای مه‌آلود شایعه» از برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تغییر در کابینه سخن می‌گوید.

ابتکار روایت می‌کند که ممکن است آخوندی و شریعتمداری با سرنوشتی همچون سایر وزرا مواجه شوند که در مجلس استیضاح شدند. این روزنامه به نقل از یک نماینده رئیس‌جمهور می‌نویسد: براساس رایزنی صورت گرفته با سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هفته آینده وزرای اقتصاد و امور دارایی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی خواهند شد، البته باید یادآور شد که شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هنوز استعفا نداده است.

ابتکار از گمانه‌زنی‌های متفاوت در خصوص تغییرات کابینه صحبت می‌کند و می‌نویسد: عده‌ای اعلام می‌کنند که قرار است علی‌اکبر حاج‌محمدی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، رضا ویسه به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرهاد دژپسند به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و محمد شریعتمداری به عنوان گزینه دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند.

روزنامه خراسان نیز در گزارشی به بسته‌های حمایتی 600 هزار تومانی دولت پرداخته است. این روزنامه با تیتر «20 میلیون کارت اعتباری» خبر از بررسی بسته‌های حمایتی 600 هزار تومانی دولت در جلسه غیرعلنی مجلس می‌دهد.

خراسان روایت می‌کند که طی جلسه غیرعلنی مجلس با مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه، مقرر شده که کارت اعتباری به مبلغ 600 هزار تومان در سال به 20 میلیون نفر از اقشار جامعه که درآمد ماهانه زیر سه میلیون تومان دارند، اختصاص داده شود.

خراسان در بیان جزئیات بیشتر می‌نویسد: در دو مرحله بسته‌های حمایتی برای شش میلیون حقوق بگیر و ۱۴ میلیون قشرهای مختلف در هر مرحله ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود که مجموع پرداختی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

البته این روزنامه می‌نویسد که اطلاع‌رسانی این جلسه غیرعلنی با واکنش منفی سازمان برنامه‌ و‌ بودجه مواجه شده است. اما اگر از بحث سبد معیشتی نیز بگذریم، به موضوع فاز اول پیش‌فروش لوازم خانگی در دنیای اقتصاد می‌رسیم. این روزنامه اجرای این طرح را بازار جدید جذب نقدینگی دانسته است.

این روزنامه در خصوص طرح مذکور می‌نویسد: اجرای این طرح با هدف رفع نگرانی مصرف‌کنندگان و جبران کمبود کالا در بازار از یکسو و جذب نقدینگی برای بنگاه‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس طرح پیش‌فروش ۱۶۰ مدل محصول لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، تلویزیون و تا سقف ۵۰ هزار دستگاه آغاز شد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: این طرح به مدت محدودی اجرا خواهد شد؛ به‌نحوی‌که برای هر کالایی که سقف فروش پر شود، سایت بسته می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند برای مرحله بعدی، درخواست خود را ثبت کنند.

این روزنامه می‌افزاید: با توجه به اینکه در مرحله اول همه مبلغ کالا از مشتری دریافت می‌شود و در زمان تحویل مابه‌التفاوت قیمتی دریافت نخواهد شد، پیش‌بینی استقبال بیشتر از این طرح محقق شد؛ به‌طوری‌که ظرفیت فروش با سررسید تحویل مهرماه با نرخ تخفیف یک درصد در اولین روز ثبت‌نام در ساعات اولیه تکمیل شد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: البته با تکمیل ظرفیت تحویل مهر ماه، متقاضیان امکان انتخاب زمان دریافت کالا در فاصله زمانی ماه‌های آبان ۹۷ تا فروردین ۹۸ را دارند و از تخفیف‌های حداقل دو درصد تا حداکثر ۱۲ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

روزنامه همشهری در گزارشی این سوال را مطرح می‌کند که «چه کسی خواهان دلار گران است؟ » این روزنامه روایت می‌کند که بازی‌ گروه‌های فشار سیاسی در زمین اقتصاد ادامه دارد.

همشهری می‌گوید: مخالفان FATF در تلاش هستند از طریق ابزارهای اقتصادی، این نظریه را که تصویب این قانون می‌تواند منجر به رشد قیمت دلار شود، اثبات کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.