کد مطلب: ۷۱۸۶۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیماران قربانی اختلاف سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان/ ابهام در کیفیت آنتی‌بیوتیک‌های هندی

بیماران قربانی اختلاف سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان/ ابهام در کیفیت آنتی‌بیوتیک‌های هندی

اختلافات موجود بین سازمان غذا و دارو و شرکت‌های داروساز ایرانی به کاهش تولید شماری از داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها انجامید. حال دولت با واردات آنتی‌بیوتیک‌های هندی سعی در تنظیم بازار دارد. اما انتقادات بسیاری درباره کیفیت این آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فصل سرما و در پی آن همه‌گیری بیماری‌های ویروسی برآمده از کاهش دمای هوا نزدیک است، اما به نظر نمی‌رسد وزارت بهداشت و در زیرمجموعه آن صنعت داروسازی کشور برای رویارویی با این اتفاق از آمادگی لازم برخوردار باشند. از گوشه‌وکنار خبر می‌رسد که دارو نیست یا به قدر کافی نیست؛ به‌ویژه سرم و آنتی‌بیوتیک.

در این بین مقامات مسئول به اقتضای اوضاع و احوال اظهار نظر می‌کنند؛ علی بهادری جهرم ی، سخنگوی دولت، اخیراً در دانشگاه قم اعلام کرد که مانند بسیاری از مردم طعم بی‌دارویی را چشیده و دختر خودش را هم به همین دلیل از دست داده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز می‌گوید که برخلاف میلش تن به واردات دارو داده تا کم‌کاری شرکت‌های داخلی تولیدکننده دارو را جبران کند و در ادامه پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر از ورود محموله ۴۹ تنی آنتی‌بیوتیک در جمعه شب ۶ آبان از مبدا می‌دهد به مقصد ایران و به درخواست سازمان غذا و دارو خبر می‌دهد.

در این میان هم مردم در گیرودار مراقبت از بیمارانشان با کمبود دارو دست وپنجه نرم می‌کنند و دور از انتظار نیست که از خود بپرسند چرا دارو نیست؟

چرا دارو نیست؟

یافته‌های تجارت‌نیوز برای پاسخ به این پرسش که چرا دارو نیست؟ حکایت از آن دارد که آنچه کمبود دارو را در این روزها رقم زده اختلاف میان شرکت‌های تولیدکننده و سازمان غذا و داروی کشور است.

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران این موضوع را در گفتگو با تجارت نیوز تشریح کرد و گفت: این روزها در با کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ها و حتی شربت‌های سرفه و سرماخوردگی در داروخانه‌ها روبه‌رو هستیم و این به دلیل کاهش تولید این محصولات در کشور است.

وی افزود: شرکت‌های داروساز ایرانی با مشکل کمبود نقدینگی برای ورود و خرید مواد اولیه تولید روبه‌رو هستند و همچنین از تعیین مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده گله‌مندند. دولت برای حل این مشکل قول داده از یک سو مالیات بر ارزش افزوده را تا یک درصد کاهش دهد و از سوی دیگر نرخ‌های بالاتری برای اقلام دارویی تعریف کند.

او تصریح کرد: نرخ‌های افزایش‌یافته اقلام دارویی یک بار در تیر ماه به شرکت‌ها ابلاغ شد، اما به اعتراض شماری از تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک انجامید. در پی این اعتراض وزارت بهداشت با افزایش دوباره قیمت‌ها موافقت کرد، اما قیمت‌های جدید در مهر ماه اعلام شد. بنابراین در فاصله زمانی بین تیر تا مهر امسال تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک تولید را کاهش دادند، چون عرضه دارو با قیمت‌های پیشنهادی سازمان غذا و دارو را با زیان همراه می‌دانستند.

چرا دارو دچار کمبود شد؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: شکاف زمانی که در تجدیدنظر در قیمت‌ها پیش آمد کمبود کنونی را در پی داشت. اگر سازمان غذا و دارو بنا را بر موافقت با داروسازان بر سر افزایش بیشتر قیمت‌ها گذاشته بود با ابلاغ زودتر قیمت‌های نهایی می‌توانست اسباب کاهش تولید و کمبود کنونی را برچیند و کاری کند تا شکاف کنونی بین عرضه و تقاضا پیش نیاید. تجدیدنظر دولت در قیمت‌های ابلاغ‌شده در تیرماه نشان می‌دهد که اعتراض تولیدکنندگان به پایین بودن قیمت‌هایی که سازمان غذا و دارو تعیین کرده بود، برحق و درست بود.

او ادامه داد: با این حال مشکل در مهر ماه با ابلاغ درست قیمت‌ها برطرف شد؛ داروسازان جریان کاهشی تولید آنتی‌بیوتیک‌ها را متوقف کردند و تولید داروهای یادشده را افزایش دادند، اما بازگشت بازار به تعادل و برابر عرضه و تقاضا کمی زمان می‌برد که دولت برای ایجاد تعادل از بین رفته در این بازه زمانی از طریق هلال احمر از هند دارو وارد کرده است.

آنتی‌بیوتیک‌های هندی کیفیت دارند؟

فاطمی در پاسخ به این پرسش که آیا داروهای هندی کیفیت مطلوب دارند و یا ممکن است عوارض منفی برای مصرف‌کننده ایرانی داشته باشند، گفت: برخی شرکت‌های داروساز هندی در مقیاس جهانی دارو تولید می‌کنند. پیش از این هم دولت ایران از هند دارو وارد می‌کرد، اما بیشتر داروهای هندی گواهینامه جهانی GMP را که نشان‌دهنده کیفیت دارو است ندارند. باید دید آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی محصول کدام شرکت هندی هستند و سازمان غذا و دارو باید کیفیت اقلام دارویی را پیش از عرضه به داروخانه‌ها بررسی و تایید کند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد جامعه ایرانی دست‌کم در چند ماه پیش رو و تا زمانی که عرضه شرکت‌های ایرانی به تقاضای بیماران برسد، ناچارست ریسک عوارض آنتی‌بیوتیک‌های هندی را هم به جان بخرد و البته آنچه احتمال باخت را کاهش می‌دهد میزان نظارت سازمان غذا و داروست.

برای مطالعه بیشتر خبر اولین محموله آنتی‌بیوتیک به کشور رسید را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.