کد مطلب: ۴۱۸۹۴۸

همتی:

دخالتی در نرخ ارز صرافی‌ها نداریم

دخالتی در نرخ ارز صرافی‌ها نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حتی ارز با نرخ ۱۲۹۵۰ تومان در صرافی‌ها نیز خریدار ندارد، گفت: اینکه صرافی‌ها با بانک مرکزی در ارتباط باشند و بانک مرکزی آنها را مجبور کند تا نرخ ارز را به زور کاهش دهند، صحت ندارد و ما دخالتی در این زمینه نداریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره برخی اظهارات در خصوص اعلام دستوری نرخ ارز و سکه از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها و عواقب سوء آن، با بیان اینکه بانک مرکزی هیچ دخالتی در نرخ بازار ندارد، اظهار کرد: عرضه ارز توسط صرافی‌های بانکی انجام می‌شود و بانک مرکزی هم تاکنون دستوری دراین باره صادر نکرده است؛ آنها خودشان با نرخی که با یکدیگر مشورت می‌کنند و با بازار هماهنگ است، خرید و فروش انجام می‌دهند.

وی افزود: اینکه صرافی‌ها با بانک مرکزی در ارتباط باشند و بانک مرکزی آنها را مجبور کند تا نرخ ارز را به زور کاهش دهند، صحت ندارد و ما دخالتی در این زمینه نداریم.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی حتی در خصوص ارز نیمایی نیز دستوری عمل نمی‌کند، گفت: قیمت ارز بر اساس عرصه و تقاضای بازار تعیین می‌شود.

همتی خاطر نشان کرد: نرخی که الان صرافی های بانکی اعلام کرده‌اند ظاهراً از برخی نرخ‌ها که در بعضی کانال‌های خبری اعلام می‌شود پایین تر است ولی این نرخ پایین تر نیز در صرافی ها خریداری ندارد.

وی با بیان اینکه حتی ارز با نرخ ۱۲۹۵۰ تومان در صرافی‌ها نیز خریدار ندارد، در پاسخ به این پرسش که خریداری وجود ندارد یا اینکه صرافی‌ها ارز برای فروش ارائه نمی‌دهند، اظهار کرد: الان ما خرید داریم و خریدار دیگری برای صرافی‌ها وجود ندارد؛ الان صرافی‌ها از ما اجازه گرفته اند که برای ما بخرند؛ پس معلوم است که فروشنده بیشتر از خریدار است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکار رمز یکبار مصرف حساب‌های بانکی نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: در مورد رمز پویا بعضی از بانک ها اعلام کرده‌اند که می‌توانند از طریق اپلیکشین‌های خود کارهای مربوط به رمز یکبار مصرف را انجام دهند و ما نیز اعلام کرده‌ایم که اشکالی ندارد. برخی از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند نبوده و نمی‌توانند از اپلیکیشن استفاده کنند؛ در این زمینه بانک مرکزی سیستمی با عنوان «حریم» را راه‌اندازی کرده و از این طریق این امکان فراهم می‌شود که مشتریان رمز پویای حساب خود را از طریق پیامک را دریافت کنند.

همتی همچنین درباره انتقادات در مورد تعدد اپلیکیشن‌های بانکی اظهار کرد: هر بانکی برای خودش اپلیکیشن دارد و بانک‌ها خودشان تصمیم به این کار گرفته‌اند تا این روند را اجرایی کنند.

وی در ادامه در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد با پذیرشFATF وضعیت اقتصادی بدتر نشود، تاکید کرد: چه تضمینی وجود دارد که اگر در لیست سیاه برویم، وضع ما بدتر نشود؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره برخی اظهارات مبنی براینکه با پذیرشFATF آمریکایی‌ها هدفمندتر مبادلات مالی ایران را رصد می‌کنند، تصریح کرد: چه کسی این حرف‌ها را زده است؟ من مسئول بانک مرکزی هستم و می‌گویم که در مبادلات بانکی بین‌المللی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط FATF تهیه می‌شود؛ بنده معتقدم که حضور ایران درFATF هیچ مانعی در زمینه تبادلات مالی کشور ایجاد نمی‌کند و این مبادلات روان‌تر و شفاف‌تر می‌شود. ما مسئله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم.

همتی با بیان اینکه «ما خودمان بیشتر از آنها مقید هستیم و اصول پولشویی را رعایت می‌کنیم»، ادامه داد: من به صلاح سیستم بانکی می‌دانم که عضو fatf باشیم و خدایی نکرده وارد لیست سیاه نشویم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کشورهایی همچون چین و روسیه درخصوص عدم عضویت ایران در FATF تذکر داده اند، گفت: کسی نمی تواند به ما تذکر دهد؛ همه کشورها و بانک‌هایی که عضو FATF هستند، الزاماتی دارند که باید آن را رعایت کنند. طبیعی است که روسیه، چین و سایر کشورهایی که عضو FATF هستند؛ آنها به ما این اطلاع را داده‌اند که اگر ایران وارد لیست سیاه شود، در مبادلاتشان با ما مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

کل محاسبات سود مرکب بر مبنای اصول شرعی است

رئیس بانک مرکزی درباره دریافت سود مرکب نیز اظهار کرد: این برنامه حل شده و مصوبه خیلی خوبی در شورای پول و اعتبار داشتیم که و ان‌شاءالله این مصوبه از اول سال ۹۹ اجرایی می‌شود. کل محاسبات سود بر مبنای اصول شرعی است که در شورای فقهی بانک مرکزی تصویب می‌شود.

همتی اضافه کرد: در مورد مسائل گذشته نیز اخیرا مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای موارد زیر دو میلیارد تومان داشتیم که به محض ابلاغ، بر اساس سیستم نرخ ساده شروع خواهیم کرد.

وی در مورد افزایش اوراق خرید مسکن گفت: شب گذشته این موضوع در شورای پول و اعتبار تصویب شد و آن را ابلاغ کردیم. جذابیت این اوراق در بازار کم شده بود و به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار تصویب کردیم و امیدواریم تاثیر مثبت خود را بگذارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بانک‌هایی که در حوادث آبان‌ماه آسیب دیده‌اند به مدار باز می‌گردند، با تاکید بر اینکه تأکید کرده‌ایم که هر چه سریعتر این بانک‌ها بازسازی شوند، اظهارکرد: حجم و تعداد بانک هایی که در این حوادث آسیب دیده اند بسیار زیاد است و برخی از این بانک ها آسیب های اساسی دیده اند و به این راحتی و ظرف یک ماه امکان بازسازی آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم هرچه سریعتر این بانک‌ها آماده شوند، تصریح کرد: البته برخی بانک‌ها به این نتیجه رسیده اند که از این فرصت استفاده کنند و یک مقدار موقعیت مکانی شعب را جابجا کنند که ما با این موضوع موافقت کرده‌ایم اما تأکید کردیم که باید این اقدامات هر چه سریعتر انجام و سرویس های لازم به مردم ارائه شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.