کد مطلب: ۶۴۵۲۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به ۲ سناریو برای دریافت درآمدهای نفتی/ معامله با چین چگونه است؟

واکنش‌ها به ۲ سناریو برای دریافت درآمدهای نفتی/ معامله با چین چگونه است؟

یک فعال رسانه‌ای در هفته گذشته گفت که وزیر نفت به او اطلاع داده درآمدهای نفتی، قبل از ورود به کشور، خرج واردات کالا و کسری بودجه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش، مدیر مسئول روزنامه همشهری در توییتی گفت وزیر نفت به او خبر داده، بیشتر درآمدهای نفتی ایران ، صرف ۴۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه سال ۱۴۰۰، در دولت قبل شد. بقیه پول نفت هم صرف خرید اقلام غذایی که قیمت جهانی آن افزایش یافته است، شد.

تجارت‌نیوز گزارش‌هایی را در همین باره منتشر و دو سناریوی سرنوشت پول نفت را بررسی کرد. در اولین سناریو، ایران بیشتر نفت خود را به چین می‌فروشد. بنا برقرارداد ۲۵ ساله، چین می‌تواند پول نفت ایران را تا دو سال پیش بازگرداند.

در سناریوی دوم هم ایران همچنان مجبور به تهاتر کالا و دریافت کالا به جای پول نفت است.

به گفته مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین، سناریو نخست شایعه است اما به دلیل افزایش قیمت کالاها، روش دوم برای دریافت درآمدهای نفتی ، می‌تواند طبیعی باشد.

واکنش‌ها به شیوه دریافت درآمدهای نفتی

در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را در مورد شیوه دریافت درآمدهای نفتی کشور می‌خوانیم:

«یعنی ۲۵ سال افزایش تولید چینی‌ها و رونق اقتصاد چینی‌ها. شکستن کمر تولید ملی و غارت ثروت ملی و ذلت ایرانی.»

«حداقل گوشت را از چین وارد نکنید. خودرو وارد کنید فقط خودرو تا خودرو ارزان شود.»

«اوضاع اقتصادی کشور وخیم هست و نگران‌کننده»

«اگر کالا وارد میشه پس چرا خودرو وارد نمی‌کنه.»

«پول هم بدن باز باید با همان پول کالا بخریم.»

«خاک بر سر من که پول نفت خودمون هم به خودمون وفا نداره و همه ی جوان ها بیکار ولی درعوض جوان های چین کار دارند و روسیه هم دلش قرصه که ایران نمیتونه بیاد جاش رو در مورد صادرات گاز بگیره.»

«البته همین که دلار نمیاد، خبر خوبیه. چون همش اختلاس و باعث بیماری هلندی و تورم می شد. درنهایت این پول باید صرف واردات کالا از چین می‌شد، که میشه.»

«چرا خودرو هم وارد می‌کنیم از چین. قطعات خودرو واردمی‌کنیم همین خودرو کشورهای همسایه سیصد ملیون به مردم می‌فروشن در ایران دو میلیارد تومان.»

«پول نفت خودمون هم به خودمون وفا نداره و همه ی جوان‌ها بیکار هستند. در عوض جوان‌های چین کار دارند و روسیه هم دلش قرصه که ایران نمی‌تونه به جای پول امتیاز صادرات گاز بگیره.»

«به معنای خیلی ساده نفت در برابر غذا و وسایل یک‌بارمصرف.»

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان سناریوهای مختلفی را در مورد شیوه دریافت درآمدهای نفتی کشور مطرح می‌کنند؛ از جمله تهاتر با کالاهای مورد نیاز.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مالیات روی خودروهای وارداتی چینی خیلی بالا است .