کد مطلب: ۶۴۴۷۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بخش نفتی بودجه ۱۴۰۱ خوش‌بینانه بسته شد؟

بخش نفتی بودجه ۱۴۰۱ خوش‌بینانه بسته شد؟

مدیر مسئول روزنامه همشهری دیروز اعلام کرد که پول نفت به کشور وارد نشده، خرج می‌شود. اما از یک طرف دیگر رئیس جمهور و وزیرش، بارها گفته‌اند که میزان فروش نفت بسیار بیشتر از پیش شده است. آیا این نکته پیش از این در بودجه در نظر گرفته شده بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری دیروز در توییتی نوشت که جواد اوجی، وزیر نفت به او گفته بیشتر درآمد نفتی، صرف ۴۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه سال ۱۴۰۰، در دولت قبل شد. بقیه پول نفت هم صرف خرید اقلام غذایی که قیمت جهانی آن افزایش یافت شد.

اما این ادعا چقدر صحت دارد؟ پیش از این، پویا فیروزی، دبیر کل اتاق ایران و کره جنوبی به تجارت‌نیوز گفت: آزادسازی منابع بلوکه‌شده ما به مذاکرات بستگی دارد و این منابع هنوز آزاد نشده‌اند.

منابع بلوکه‌شده پیشین، حاصل فروش نفت هستند. پس چطور نمی‌توانیم منابع را آزاد کنیم اما می‌توانیم پول نفت را دریافت کنیم؟ آیا دولت پیش از این می‌دانسته که قرار است پول نفت بازگردد؟ آیا اساسا پول نفت بازگشته است؟ ادعای دریافت پول در ازای نفت آن هم در شرایط تحریمی مطرح شده است. درست در زمانی که به گزارش اوپک، قیمت نفت ایران از متوسط قیمت نفت اوپک، ۵ دلار ارزان‌تر است.

دولت بودجه ۱۴۰۱ را با همین نگاه بست؟

از سوی دیگر، بودجه ۱۴۰۱، با پیش‌فرض فروش روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه در روز نوشته شده است. به گفته رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، ایران در سال پیش روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت فروخته است. بنابراین اگر پیش‌فرض رفع تحریم‌ها درست باشد، بنابراین دولت امسال،بودجه را پیش‌فرض وجود تحریم‌ها بسته است.

البته این مساله آن قدر هم ساده نیست. از یک طرف مقامات بارها اعلام کردند که بودجه با نگاه رفع تحریم‌ها نوشته نشده و آمار فروش نفت نصف شده است. از سوی دیگر، اگر قرار بود بودجه منطقی تنظیم شود، میزان صادرات نفت، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته می‌شد.

اگر بودجه ۱۴۰۰ را با بودجه سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم متوجه نصف شدن میزان فروش نفت می‌شویم. به عبارت دیگر یعنی دولت امیدی به احیای برجام ندارد و با پیش‌فرض ثابت ماندن تحریم‌ها، رقم فروش نفت را نصف کرده است اما مدام اعلام می‌کند فروش نفت از ابتدای سال پیش، افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.