کد مطلب: ۶۴۴۳۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادعای جدید درباره پول نفت ایران/ درآمدهای نفتی کجا هزینه می‌شود؟

ادعای جدید درباره پول نفت ایران/ درآمدهای نفتی کجا هزینه می‌شود؟

وزیر نفت درباره درآمدهای نفتی ایران به مدیرمسئول روزنامه همشهری گفته است پول نفت، با توافقاتی وارد کشور می‌شود، اما بلافاصله، خرج هزینه‌های داخلی می‌شود. حالا دو سناریو برای سرنوشت پول نفت مطرح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر مسئول روزنامه همشهری، امروز گفت وزیر نفت به او خبر داده که درآمدهای نفتی، دریافت و خرج می‌شود. عبدا… گنجی در توئیتی که منتشر کرد، افرود: بیشتر درآمد نفتی، صرف ۴۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه سال ۱۴۰۰، در دولت قبل شد. بقیه پول نفت هم صرف خرید اقلام غذایی که قیمت جهانی آن افزایش یافت شد.

پیش از این، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بدون ارائه آمار گفت: وضعیت درآمدی ما بهتر شده است. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پول نفت را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این درآمدها چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند.

یعنی بنا بر صحبت‌های وزیر و معاونش، ایران تمام پول نفت خود را دریافت و از آن استفاده می‌کند. اگر ما می‌توانیم پول‌ نفت صادراتی خود را دریافت کنیم پس چرا هنوز موفق به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده پیشین نشدیم؟ چرا تاثیراین درآمدها، در بازار ارز مشهود نیست؟

سناریوهای پول نفت چیست؟

آن طور که وزیر می‌گوید پول نفت خرج می‌شود و فرصت اثرگذاری در بازار ارز ندارد. اما چه اتفاقی برای پول نفت می‌افتد؟ در سناریوی اول، چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است. ایران حدود ۹۰ درصد از نفت خود را به چین می‌فروشد. کمی پیش، وزیر امور خارجه ایران در سفر به چین اعلام کرد که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وارد مرحله اجرایی شد.

هنوز جزئیاتی از این قرارداد به صورت رسمی منتشر نشده است. اما برخی از رسانه‌ها مواردی را درباره آن اعلام کرده‌اند. نشریه پترولیوم اکونومیست پس از انعقاد این قرارداد اعلام کرد قرار است می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوان چین انجام دهد. امتیاز دیگری که به چین داده شده این است که دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز، نقد خواهد بود و یک سوم به شکل کالا و خدمات. به این ترتیب ایران در معامله با چین تنها یک راه دارد. خرید کالا از خود چین.

یکی دیگر از بندهای این قرارداد می‌گوید که چین می‌تواند بدهی خود با ایران را تا دو سال بعد از خرید، پرداخت کند. بنابراین، طبق اولین سناریو، فروش نفت در ایران افزایش یافته است اما بر این اساس سناریوی اول می‌تواند این باشد که صادرات و فروش نفت ایران به چین افزایش داشته اما این پول در قالب یوآن چینی و در دو سال پرداخت می‌شود.

سناریوی دوم، سناریوی همیشگی ایران است. احتمالا ایران قبول کرده که از کشورهادی واردکننده نفت به جای پول، کالا یا خدمات دریافت کند. پیش از این، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایرانگفت که قرار است نفت ایران با چای سریلانکا تهاتر شود. بنابراین ایران نفت می‌فرشود اما منابع ارزی دریافت نمی‌کند و همچنان مانند گذشته، مجبور به واردات کالاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    نفت بدیم چای بگیریم … چون تحریمیم اگه نبودیم مجبور نبودیم چای بگیریم بجاش بنز المان میگرفتیم

  • ناشناس

    این قرار داد ۲۵ ساله را با چین فورا لغو کنید ونفت را با ه هر کجا که پول زیاد می دهد بفروشید وپای چین وروسیه رااز ایران قطع کنید مرگ بر پوتین وچین

  • ناشناس

    لبنان و سوریه و عراق و…..

  • ناشناس

    تو حساب بانکی برادران اختلاس گر

  • ناشناس

    پول نفت؟ مگه جا برا سرمایه گذاری قحطیه؟
    کانادا، سویس، انگلیس، استرالیا،آمریکای جهانخوار، دبی و هزارتا جای دیگه غیر از ایران.

  • تاب

    اینکه میگن کجا هزینه میشه و اینکه واقعا کجا داره هزینه میشه، از زمین تا آسمون تفاوت داره، با اینکه هیچ چیز شفاف نیست و ریز حساب خرج شدن پول نفت بدون محاسبه درآمدهای دیگه تو این چهل سال مشخص نبوده ولی میشه اثراتش رو مشاهده کرد که مطمئنا تحلیل رفتن زندگی مردم این ادعاها رو با قدرت رد میکنه

  • ناشناس

    هر چی صادر کنند یا پولهای بلوکه شده رو پس بگیرند فرقی در زندگی ما ایجاد نکرده و همه چی گرون شده و پول به پس انداز نمیرسه و به هیچ وجه نمیتونیم برای زندگی مون برنامه ریزی کنیم !فقط روزهای زندگی رو ورق میزنیم و عمرمون داره تموم میشه بی هیچ بهره ای از خوشی های دنیا خدا به بعضی ازما ایرانی ها رحم کنه

  • چپلو

    پس انداز میشه برای آیندگان .چون گذشتگان پس انداز کردن ما میخوریم ما هم پس انداز میکنیم تا آیندگان بخورند .حالاهم اگه برخی ندارند که بخورند چون موقع تقسیم برای خوردن سرسفره نبودند.‌

  • سید محمد

    دروغ میگویند پول نفت خیلی زیاده و تورم هرروز زیادتر میشه

  • ناشناس

    یک ایثارگر جنگ هستم با 16ماه در منطقه جنگی در کردستان منطقه شیلر.
    نه امتیازی در این مدت جنگ دارم نه کارت ایثاری.ودر این مدت خودم شناختم کار کردم وبدهکاری به این نظام و حکومت ندارم بلکه این نظام به ما و امثال من بدهکارند نه بعضی ها با باد یه ترکش 70درصد جانبازی گرفتند و از خزانه این دولت میخورند. حرف من اینه که دران زمان ما ژیان تولید میکردم میدادیم کشورهای عربی الان اون کشورها نه معادن دارن ونه خاک حاصلخیز نه معادن آهن نه مس نه آلومینیم نه معادن طلاکه چند ساله در شرق کشور ما کشف شده. وضع ملت ما را ببین زیر پای ما ماشینهای بنجل بی کیفیت ساخت داخل وماشینهای چینی که سربالایی امامزاده هاشم کم میاره.هست حالا اون کشورهای عربی فقط نفت دارن مردمشان با رفاه کامل و آخرین مدل ماشین روز زیر پایشان هست این یعنی ارزش گذاشتن به مردم وملت خودشون هست. به والله این حق ملت و مردم ما نیست که در هر شرایط جنگی وزلزله وسیل در کنار شما بودن و ایستادن.با این زار وذلت زندگی کنن نه آینده ای برای خود وفرزندان داشته باشند. همه این بدبختیها این که هیچکی سر جایش نیست.و هیچ برنامه ریزی و مدیریتی با این ثروت خدادی نیست و این همه دزدی اختلاس ودکل نفتی ناپدید میشه.با وعده ووید وحرف دل مردم خوش نمیشه روز به روز حال مردم خراب خرابتر میشه.