کد مطلب: ۸۱۷۶۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد درآمد مالیاتی دولت از بازار سهام در سال ۱۴۰۱

رشد درآمد مالیاتی دولت از بازار سهام در سال 1401

شرکت سپرده‌گذاری روز جاری آماری جالب از بازار سهام در سال 1401 منتشر کرده است. در این آمار درآمدی که دولت از بخش مالیات در بازار سهام کسب کرده، تعداد کد‌های فعال بورسی و چندین آمار دیگر از بازار سهام در سال 1401 اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در روز جاری منتشر شده و آماری متفاوت از داده‌های روزانه بازار سهام در اختیار اهالی بازار سرمایه قرار گرفته‌ است. طبق اولین جدول منتشر شده بیشترین تعداد ثبت نام‌های سجام در سال 1401، از استان تهران بوده‌اند. با توجه به جمعیت تهران به طور طبیعی، هر ساله این استان، بیشترین تعداد ثبت نام را به خود اختصاص می‌دهد.

1

قرارگیری خوزستان پس از تهران نکته جالبی است که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی قرار گرفته‌‎اند. از سوی دیگر بوشهر، یزد و سمنان در لیست کم ثبت‌نام ترین استان‌ها قرار گرفتند.

سال گذشته 3.5 میلیون نفر برای ثبت‌نام در بورس به سجام مراجعه کردند اما از این تعداد 900 هزار نفر از آن‌ها، مرحله احراز هویت را نگذرانده‌اند. این اختلاف فاحش گویای مشکل سیستم ثبت‌نامی است که می‌توانست با تغییراتی موجب تسهیل پروسه ثبت‌نام شود.

5

وضعیت کد‌های ممنوعه در دو سال گذشته؟

وضعیت کد‌های ممنوع‌المعامله و رفع آن در سال 1401 و 1400 نشان‌ می‌دهد هر یک از آیتم‌های مورد بررسی در سال گذشته نسبت به سال 1400 با افت همراه بودند. سال 1400 اما تعداد کد‌هایی که ممنوعیت معامله ‌آن‌ها رفع شده است با اختلاف زیادی نسبت به کد‌های ممنوع‌المعامله بیشتر است در حالی که در سال گذشته این نسبت معکوس شده است.

در نهایت، در سال گذشته 31 هزار کد ممنوع‌المعامله شدند که 11 هزار و 211 عدد از این دست کد‌ها با رفع ممنوعیت مواجه شدند.

2

درآمد دولت از مالیا‌ت‌ها در بازار سرمایه در سال 1400 و 1401

مجموع درآمد‌های دولت از مالیات قطعی سهام در سال گذشته با افزایش 380 میلیاردی نسبت به همین آمار در مدت مشابه سال گذشته، به رقم پنج هزار و 898 میلیاردی رسید. سال 1400 مجموع درآمد مالیاتی دولت از بازار سرمایه به رقم پنج هزار و 614 میلیارد رسیده بود.

3

این آمار و ارقام از درآمد مالیاتی دولت در حالی است که در سال 99 دولت در مجموع 17 هزار میلیارد تومان از بخش مالیات‌ها در بازار سرمایه درآمد کسب کرده بود.

چه میزان از جمعیت کشور در بازار سهام فعال هستند؟

بر اساس آمار تعداد کد سهامداری موجود در سامانه پس از معاملات، منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی تا کنون 60 میلیون کد بورس در کشور صادر شده است که معادل 70 درصد جمعیت کشور است. از سویی از این 60 میلیون کد بورسی، 39 میلیون و 532 هزار کد فعال وجود دارد که نسبت به جمعیت 80 میلیونی کشور، نرخ 50 درصدی محسوب می‌شود.

6

ارزش اوراق بهادار وثیقه شده

در سال گذشته هزار و 301 مورد پرونده توثیق وجود داشته که نسبت به سال 1400 با رشد 33 درصدی همراه بوده است. از این تعداد 313 پرونده به فروش سهام منجر شده است. این پروسه با هدف تسویه بدهی صورت می‌گیرد.

7

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.