کد مطلب: ۱۵۴۳۱۳

دردساز شدن تغییر شاخص قیمت نفت خام عراق

دردساز شدن تغییر شاخص قیمت نفت خام عراق

در حالی که عراق شاخص قیمت نفت خود را تغییر می‌دهد، خریداران آسیایی تحویل دو ماهه در این مدل را بسیار پرریسک خواندند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، احتمالا عراق از موضع خود عقب‌نشینی کرده و زمان تحویل را به یک ماه تقلیل می‌دهد.

طرح عراق برای تغییر شاخص قیمتی در منطقه آسیا با مقاومت‌هایی مواجه شد و پالایشگاه‌ها درباره فاصله زمانی تعیین قیمت تا بارگیری که به حدود 2 ماه رسیده است، بسیار تردید دارند. آنها معتقدند، افزایش مدت زمان بارگیری آنها را در معرض ریسک قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، آژانس S&P و گلوبال پلاتس عراق اعلام کرده است که از ژانویه 2018 شاخص تعیین قیمت نفت خود را از شاخص بصره به شاخص نفتی عمان موسوم به DME تغییر خواهد داد.

گفته شده است که این اقدام از سوی عراق روی قیمت‌گذاری روی 2 میلیون بشکه نفت در روز که به منطقه آسیا و عمدتا هند، چین و کره شمالی ارسال می‌شود، تاثیرگذار خواهد بود.

اویستین برنتسن مدیرعامل استرانگ پترولیوم در سنگاپور می‌گوید، این تغییرات بسیار قابل توجه است و نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در جای‌جای جهان این مسئله را رصد خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش در حالی که تغییر شاخص قیمتی از سوی عراق باعث شده است، زمان قیمت‌گذاری و بارگیری نفت در عراق به 2 ماه افزایش یابد، اما این فروش در ایران، عربستان و کویت حدود یک ماه است.

یک خریدار اصلی در پالایشگاه آسیایی با اعتراض به تغییر شاخص قیمتی عراق می‌گوید، لازم است که عراقی‌ها ابتدا برنامه‌ تامین و عرضه خود را تنظیم کنند، قبل از اینکه دست به اقدام تغییر شاخص قیمت بزنند.

معامله‌گران معتقدند، تفاوت زمانی در قیمت‌گذاری و تحویل کالا در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان، مسئله مقایسه حجم کالا و API را دشوار کرده است.

برخی دیگر از خریداران ابراز نگرانی کردند که 80 درصد نفت خامی که با شاخص DME عمان قیمت‌گذاری می‌شوند، به کشور چین سرازیر می‌شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، احتمالا عراق شاخص قیمتی خود را تغییر می‌دهد. اما احتمالا زمان نفت خریداری‌شده را به یک ماه تقلیل خواهد داد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.