کد مطلب: ۳۳۷۱۱۷

رئیس فدراسیون سوارکاری:

دردسر وزارت کشاورزی برای سوارکاران ایرانی

دردسر وزارت کشاورزی برای سوارکاران ایرانی

رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: در صورت تعلیق فدراسیون، تلاش‌های نیم‌قرن گذشته ایران در زمینه سوارکاری و ثبت نژاد اسب از بین خواهد رفت.

رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: اقدام یک‌جانبه مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ثبت نژاد و تبارنامه اسب‌های ایرانی و استمرار این دخالت، موجب شده تا اخطارهایی مبنی بر تعلیق از نهادهای بین‌المللی مربوطه دریافت کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، «مسعود خلیلی» در تشریح اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای ثبت نژاد اسب‌های ایرانی اظهار داشت: نژادهای مختلف اسب‌های ایرانی مانند عرب، ترکمن، تروبرد و … بیش از 50 سال است که در سازمان‌های بین‌المللی ثبت شده و ما در فدراسیون جهانی عضو هستیم. لذا باید برای آگاهی این سازمان‌ها از فعالیت‌های فدراسیون، سالانه تولید و جمعیت این اسب‌ها را به نهادهای بین‌المللی مربوطه ارسال کنیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه در چند ماه گذشته با اقدام جهاد کشاورزی این کار متوقف شده و در صورت استمرار ما شاهد تعلیق فعالیت‌های فدراسیون سوارکاری از سوی نهادهای بین‌المللی خواهیم بود، گفت: با تعلیق فدراسیون، تلاش‌های نیم‌قرن گذشته ایران در زمینه سوارکاری و ثبت نژاد اسب از بین خواهد رفت زیرا پس از تعلیق نه تنها نمی‌توانیم میزبان مسابقات جهانی باشیم بلکه اسب‌های ایرانی را به مسابقات بین‌المللی راه نخواهند داد. همچنین سرمایه‌گذاری که بخش خصوصی بر روی سوارکاری انجام داده است به هدر خواهد رفت.

او با اشاره به ضرر اقتصادی پرورش دهندگان اسب به خاطر تعلیق گفت: وقتی که هویت اسب و تبارنامه آن در سازمان‌های جهانی ثبت می‌شود اسب با قیمت خوبی در بازار به فروش خواهد رفت اما ابطال تبارنامه اسب‌های ایرانی در نهادهای بین‌المللی سبب افت قیمت نژادهای مختلف خواهد شد و این می‌تواند لطمه بزرگی برای پرورش دهندگان اسب در داخل کشور باشد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی اقدام یک طرفه وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سوارکاری رونق خاصی به این رشته داده است و این رونق به خاطر غیردولتی بودن آن است اما جهاد کشاورزی به بهانه اجرای قانون جامع دامپروری، مدعی است که ثبت اسب‌ها به این وزارتخانه بر خواهد گشت اما این برای سازمان‌های بین‌المللی قابل پذیرش نیست. تمامی نهادهای بین‌المللی مربوط به سوارکاری، فدراسیون ملی این رشته را مسوول ثبت اسب‌ها می‌دانند و برای آنان دخالت‌های دولتی قابل قبول نیست.

خلیلی ادامه داد: بیش از چهار ماه است که صاحبان اسب ایران در سردرگمی به سر می‌برند و اتفاقاتی که در حال روی دادن است خوشایند نیست. در فرصت یک ماهه‌ای که به فدراسیون داده شده باید این مساله حل شود اما اگر نتوانیم این مساله را حل کنیم بدون شک دود تعلیق به چشم فدراسیون سوارکاری خواهد رفت. در صورت تعلیق فدراسیون فعالیت‌های سوارکاری به بخش داخلی محدود خواهد شد.

تلاش خبرنگار ما برای کسب اطلاعات بیشتر از مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با پاسخ منفی مسئول این بخش مواجه شد.

کشمکش بین فدراسیون سوارکاری و مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی ایران در حالی این روزها زنگ خطر برای رشته سوارکاری را به صدا در آورده است که فدراسیون سوارکاری ایران پس از 40 سال عبور از مشکلات بسیار به عضویت رسمی فدراسیون جهانی سوارکاری درآمده است و از همه مهم‌تر اسب‌های نژاد تروبرد که ویژه مسابقات کورس هستند نیز با ثبت تبارنامه آنها در مجامع بین‌المللی می‌توانند پس از 40 سال از ایران برای مسابقات بین‌المللی خارج شوند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.