کد مطلب: ۱۹۷۰۷۷

درمان خشکسالی و بیکاری با احداث گلخانه‌ها در کشور

درمان خشکسالی و بیکاری با احداث گلخانه‌ها در کشور

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: پس از بهره‌برداری از گلخانه‌های در دست احداث 35 هزار شغل مستقیم و غیر‌مستقیم ایجاد و بیش از 34 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.

علی اشرف منصوری رییس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی در نشست خبری امروز دو شنبه 9 بهمن در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: تا کنون 115 مجتمع و شهرک گلخانه، شیلات و دامپروری در 29 استان کشور در سطح 7627 هکتار تحویل شرکت شهرک‌های کشاورزی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه از مجموع شهرک‌های گلخانه‌ای تحویل شده به شرکت 2700 هکتار بعنوان اولویت واگذاری تعیین شده، تصریح کرد: 700 هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است و مابقی در مرحله فراخوان واگذاری برای جذب سرمایه‌گذار است که پس از بهره برداری منجر به 35000 اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم وبیش از 34000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.

منصوری افزود: با توجه به تفاهمنامه صورت گرفته با سازمان شیلات ایران 44 شهرک شیلاتی در سواحل آب‌های جنوب و شمال کشور پیش بینی گردیده که تا کنون از طریق موسسه نصر برای ایجاد 10 مورد انها کارسازی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران در ادامه عنوان کرد: که طی دو سال گذشته مجوزتاسیس 24 مورد شهرک خصوصی گلخانه‌ای با مساحت 476 هکتار صادر شده است.

منصوری در رابطه با عملیات احداث زیر ساخت شهرکهای کشاورزی با منابع اعتباری دولت خاطر نشان کرد: علاوه بر اعتبارات استانی تامین شده توسط سازمانهای جهاد کشاورزی جهت کمک به تکمیل زیرساخت‌ها، از محل منابع ملی نیز طی سالهای اخیربالغ بر 600 میلیارد ریال برای انجام مطالعات و تکمیل زیر ساختها هزینه شده است.

وی افزود: که برای ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی در 23 استان در سطح 125 هزار هکتار آمایش و استعدادیابی انجام گرفته و مطالعات تکمیلی در این عرصه‌ها با هدف توسعه شهرکهای کشاورزی وبا محوریت توسعه گلخانه‌ها در حال انجام است.

منصوری با اشاره به نوپا بودن شرکت شهرک‌های کشاورزی اذعان داشت: کار تکمیل سازه‌های گلخانه و آغاز بهره‌برداری و تولید در چهار استان همدان، اردبیل، جنوب کرمان و کهکیلویه وبویراحمد شروع گردیده و مابقی هم در حال برنامه ریزی است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای کشاورزی در ادامه تصریح کرد: برای مهار خشکسالی و رفع بیکاری در کشور تنها راه علاج درحوزه کشاورزی را توسعه گلخانه‌ها را بعنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با هدف توسعه تولید و افزایش بهره وری آب و اشتغال وهمچنین توسعه صادرات دانست و این مهم را اولویت اول این شرکت و وزارت جهادکشاورزی برای رفع این چالش اعلام نمود.

وی افزد: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه در کشور بیش از 12000 هکتاربوده که 9500 هکتار آن سبزی و صیفی جات، توت فرنگی و.. و 2500 هکتار آن گل و گیاه زینتی است که سالانه بالغ بر 2 میلیون تن انواع محصولات گلخانه‌ای و بیش از یک میلیاردو 500 میلیون گل شاخه بریده و 360 میلیون گل وگیاه زینتی گلدانی تولید می‌شود.

منصوری در ادامه به اهمیت و مزایای کشت‌های گلخانه‌ای پرداخت و بیان کرد: توجه به زنجیره تولید را در شهرکهای گلخانه‌ای با هدف ایجاد ارزش افزوده یکی از محورهای اصلی مطالعات دراین شهرک‌ها است.

منصوری در پایان شهرکهای گلخانه‌ای را بعنوان تنها راه مؤثر برای مقابله با چالش کم آبی و بیکاری بیان نمودند و اظهار کرد: تلاش ما در شرکت شهرکهای کشاورزی کوتاه نمودن بروکراسی برای سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران است بطوری که در شهرکهای اماده واگذاری صدور مجوز برای متقاضی یکروزه صادر می‌شود و اراضی شهرک پس از آغاز بهره‌برداری بصورت قطعی به سرمایه‌گزار واگذار می‌شود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.