کد مطلب: ۵۲۶۹۵۴

دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول همان دریچه‌های فلزی، چدنی و حتی کامپوزیتی است که بسته به نیاز افراد در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف ساخته شده و روی سطح زمین به عنوان پوششی برای کانال‌ها و شبکه‌های آب و فاضلاب شهری نصب می‌شوند تا از سقوط افراد جلوگیری کنند.

شاید شما هم تا به امروز با دریچه‌های بزرگی که بر سطح زمین و روی معابر فاضلاب شهری نصب شده‌اند تا از سقوط افراد به درون این تاسیسات و شبکه‌های آب جلوگیری نمایند، مواجه شده‌اید و حتما می‌پرسید این دریچه‌ها یا درب‌های فلزی چیست و چه کاربردی دارند؟ دریچه منهول یا آدم‌رو همان دریچه‌های فلزی، چدنی و حتی کامپوزیتی است که بسته به نیاز افراد در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف ساخته شده و روی سطح زمین به عنوان پوششی برای کانال‌ها و شبکه‌های آب و فاضلاب شهری نصب می‌شوند تا از سقوط افراد جلوگیری نموده و دسترسی تکنسین‌های شهرداری را به کانال‌های زیرزمینی راحت‌تر کنند.

دریچه منهول با اهداف مختلفی روی سطح زمین و معابر فاضلاب و کانال‌های زیرزمینی نصب می‌شوند، به طوری که در بررسی و معرفی این دریچه‌ها کاربردهای مختلفی برای آنها عنوان می‌کنند؛ اما به طور کلی انواع مختلفی از این دریچه‌ها ساخته می‌شوند تا پوششی بر سطح کانال‌های زیرزمینی و معابر فاضلاب‌های شهری در مناطق مختلف شهر باشند و این پوشش بیشتر با هدف اتصال کانال‌های زیرزمینی به یکدیگر، دسترسی تکنسین‌های شهرداری به معابر شهری و کانال‌های زیرزمینی و در نهایت تامین ایمنی و حفظ جان افراد جامعه در حین عبور از کنار این معابر استفاده می‌شوند.

دریچه چدن طبق نظرات کارشناسی و صنایع تولیدی بسته به محل نصب، جنس ساختاری و ابعاد در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود و هر نوع از آن کاربردهای مختلفی در زمینه پوشش‌دهی معابر فاضلاب‌های شهری دارد. دریچه‌های منهول بر اساس محل نصب به ۶ گروه، براساس جنس ساختاری به ۷ مدل و براساس ابعاد به سه نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند و هر یک کارکردها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را در این زمینه دارند.

IMG 20210407 130657

دریچه منهول

انواع دریچه منهول بر اساس جنس ساختاری

همان‌طور که اشاره شد دریچه‌های منهول بر اساس جنس ساختاری به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. دریچه چدن، دریچه بتنی، دریچه چدن بتنی، دریچه منهول کامپوزیتی، دریچه منهول کوپلیمری، دریچه منهول پلی اتیلن و دریچه منهول کامپوزیت انواع مختلفی از رایج‌ترین دریچه‌های منهول می‌باشند که در اغلب مناطق جهان کاربرد دارند.

در صنایع تولیدی با توجه به تکنولوژی‌های جدید و کاربرد مواد اولیه و فرمولاسیون‌های پیشرفته مختلف امروزه شاهد دسته‌بندی‌های جدیدتری از دریچه‌های منهول هستیم که هر یک بسته به نیاز افراد، محل نصب و کارکردی که در محیط دارند، به عنوان پوشش کانال زیرزمینی و معابر فاضلاب شهری استفاده شده و کاربرد دارند. در این میان دریچه منهول کامپوزیتی و دریچه چدن دو نوع پرکاربرد و پرطرفدار در این زمینه هستند که هر دو به دلیل سبک بودن، نصب آسان و قیمت مناسب در اغلب مناطق کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

با این حال لازم است بگوییم دریچه های بتنی به عنوان اولین نوع دریچه‌های منهول طراحی شدند و طی زمان‌های مختلف مورد استفاده بودند که البته هنوز هم از این دریچه‌های در مناطق مختلف شهری استفاده می‌شود؛ اما به دلیل سنگین بودن این دریچه‌ها و عدم دسترسی سریع تکنسین‌ها به کانال‌های زیرزمینی این دسته از دریچه‌های منهول کاربرد کمتری دارند و دریچه‌های سبک‌تر همچون دریچه چدن و دریچه منهول کامپوزیت جایگزین دریچه‌های بتنی شده‌اند.

IMG 20210407 130855

دریچه منهول چدن

کاربرد دریچه‌های منهول

دریچه‌های منهول به عنوان یک پوشش مهم بر سطح زمین و روی درب فاضلاب‌ها و کانال‌های زیرزمینی در سطح معابر شهری نصب می‌شوند و بسته به نوعی که دارند، کاربردها متفاوتی در این زمینه خواهند داشت؛ اما به طور کلی این دریچه‌ها با چند هدف مهم استفاده می‌شوند:

  • پوشش معابر فاضلاب‌های شهری و کانال‌های زیرزمینی آب
  • اتصال کانال‌های زیرزمینی به یکدیگر
  • دسترسی آسان و بهتر تکنسین‌ها به فاضلاب‌ها و کانال‌های زیرزمینی
  • جلوگیری از سقوط افراد به درون چاه‌ها، فاضلاب‌ها و کانال‌های زیرزمینی در سطح شهر
  • مدیریت بحران در مواقع بروز بلایای طبیعی همچون سیل
  • جمع‌آوری آب‌گرفتگی‌های سطح شهر و انتقال آن‌ها به کانال‌های زیرزمینی

دریچه‌های منهول با کاربردهای مختلفی در زمینه مدیریت منابع زیرزمینی آب و فاضلاب‌های شهری استفاده می‌شوند و هر یک با ویژگی‌های منحصر به فرد ساختاری خود قابلیت‌های متفاوتی در این زمینه دارند؛ اما به طور کلی دریچه چدن و دریچه منهول کامپوزیتی با مزایای فوق العاده‌ای که در این زمینه دارد، کاربردی‌تر می‌باشد.

برای تهیه و خرید این ابزار مهم و کاربردی می‌توانید از شرکت‌های تولیدی معتبر کمک بگیرید که در این زمینه پیشنهاد ما به شما شرکت تولیدی پترو قائم می‌باشد. شما می‌توانید به وب‌سایت این شرکت به نشانی http://petroghaem.com مراجعه کرده و ضمن آشنایی با خدمات متنوع و سابقه درخشان پترو قائم در زمینه تولید انواع محصولات دریچه‌های منهول، لوله‌های آب، ابزارهای مخصوص فاضلاب و … سفارشات خود را در حجم‌های انبوه از طریق سایت به راحتی ثبت نموده و درخواست‌های خود را مبنی بر خرید انواع محصولات به کارشناسان شرکت اعلام نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.