کد مطلب: ۲۵۵۲۷۹

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان پاسخ داد:

در بازار پسته چه اتفاقی افتاده است؟

در بازار پسته چه اتفاقی افتاده است؟

به گفته رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان نوسانات قیمتی اخیر بازار پسته به نوسانات نرخ دلار ارتباط دارد و میزان تولید پسته نیز نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

با توجه به افزایش قیمت پسته در بازار آیا این افزایش قیمت ناشی از کمبود پسته در بازار است؟

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: واردات و صادرات آجیل و خشکبار وابسته به ارز هستند. مشکلات فعلی پسته در ایران مربوط به بخش صادرات است.

وی افزود: پسته ایران در دنیا بین 10 تا 11 دلار خریده می‎شود. این مبادله با نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود و در شرایط فعلی که ارز با نوسان همراه است با یک معادله ساده نسبت به نرخ دلار و ریال خواهیم دید که هر کیلو پسته ما کمتر از 60 تا 70 هزار تومان نخواهد بود.

احمدی تصریح کرد: نکته دیگری که بر قیمت پسته اثر گذاشته است مربوط می‌شود به اینکه بخشی از محصولات باغات پسته ما در سال گذشته از دست رفت. همچنین پسته‌ای هم که در شهریور ماه وارد بازار می‌شود نسبت به تولید سال گذشته کمتر است.

وی بیان کرد: از سویی دولت مصوب کرده است تا محصول زعفران و پسته باید در سامانه نیما قرار بگیرند. با در نظر گرفتن دلار 4200 تومان صادرکننده و فروشنده دچار مشکلاتی می‌شوند و برای رفع این مشکل محصولات خود را با نرخ دلار آزاد به صادرکنندگان افغان و عراقی می‌فروشند.

احمدی عنوان کرد: پیش از این پسته از کرمان و رفسنجان به تهران ارسال می‌شد یا به فروش می‌رسید یا صادر می‌شد اما حالا موجودی پسته تهران به کرمان فرستاده می‌شود و در کرمان هم به صادرکنندگان عراقی و افغان فروخته می‌شود. بنابراین تولیدکننده کرمان و رفسنجان به آجیل فروش تهران با ارز ریالی پسته نمی‌فروشد. در نهایت قیمت پسته افزایش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد :پسته انواع مختلفی دارد و به دلیل نوسانات موجود و اینکه بازار تعیین کننده قیمت است در مورد قیمت فروش پسته در بازار نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    دولت باید تعرفه بر صادرات تعیین کند تا فروشنده چندان براش فرقی نکنه که محصول رو داخل بفروشه یا صادر کنه

  • ناشناس

    دولت زمان احمدی نژاد بازار را یک بار خراب کرد بخاطر مصرف داخلی . درصورتیکه پسته داخل ایران درجه یک مصرف میشود پسته ای که به کشورهای همجوار صاذر میشود درجه دو یا مکانیکی(ذهن بستی که خندان شده)
    پسته یک کالای ارز آور است لطفا با تعرفه و … بازار را خراب تر نکنید.