کد مطلب: ۱۹۵۱۴۳

در بندر شهید بهشتی چابهار آلودگی نفتی نداریم

در بندر شهید بهشتی چابهار آلودگی نفتی نداریم

پدیده شکوفایی جلبک سبز، یک پدیده طبیعی است و وقوع آلودگی نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار صحت ندارد.

در پی انتشار خبری مبنی بر وجود لکه نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: این پدیده لکه نفتی نبوده است، بلکه پدیده «شکوفایی جلبک سبز» یا بلوم پلانکتنی رخ داده است که مردم محلی به این پدیده «مریضی دریا» می‌گویند‌.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته ابراهیمی به استناد بررسی سوابق وقوع پدیده پلانکتونی در سنوات قبل‌ به نظر می‌رسد اغلب بلوم پلانکتونی در سواحل چابهار هر ساله بعد از موسم مونسون در فصول پاییز و زمستان (در فصل سرد) و به دلیل سرمای هوا رخ می‌دهد‌ که بعضا در فصل بهار و تابستان نیز مشاهده شده است و این بلوم‌ها از یک الگو و روند طبیعی در منطقه پیروی می‌کند‌.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع قبلا‌ توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط‌زیست دریایی بندر چابهار مورد بررسی دقیق قرار گرفته و از بی‌خطری این پدیده اطمینان حاصل کرده‌اند.

ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که انتشار هرگونه خبر غیر تایید شده مبنی بر آلودگی دریا، عواقب حقوقی بین‌المللی سنگینی خواهد داشت و می‌تواند اقتصاد منطقه را با چالش مواجه نماید؛ خواستار شد که افراد از انتشار هرگونه اخبار غیر صحیح و تایید نشده امتناع کند؛ در غیر این صورت این اداره کل حق قانونی پیگیری و برخورد قانونی با افراد متخلف را برای خود محفوظ می‌دارد‌.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان به صورت روزانه از اسکله‌های تحت مدیریت بازدید کرده و در صورت وقوع هرگونه آلودگی احتمالی، تیم مقابله با آلودگی این بندر با تجهیزات مدرن و کارآمد و با توان عملیاتی بالا این قابلیت را دارد که در کمترین زمان ممکن، با آلودگی مربوطه مقابله نماید و با استفاده از تجهیزات جمع آوری لکه‌های نفتی موجود در بندر، مواد نفتی ریخته شده به دریا را جمع آوری و از محیط‌زیست دریایی محافظت کند.

این مقام مسئول از مردم خواست که درصورت وقوع هرگونه حادثه یا در صورت مشاهده هرگونه آلودگی می‌توانند از طریق شماره تلفن 1550 (مرکز هماهنگی جستجو و نجات بندر چابهار) به این اداره کل اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.